26 Reacties
2 jaar geleden
Ik had dinsdag een echo op 35+3 en ons kindje zat op 3kg 080 en 48cm, ook aan de grote kant maar ons dochtertje is geboren met 4kilo en ze zeiden ons dat dit deze keer rond hetzelfde zal zijn.
2 jaar geleden
Ik heb 3 dagen geleden de zelfde topic geplaatst, ik denk dat je u nog geen zorgen hoeft te maken 😅 ik was vorige maandag bij gynaecoloog geweest en was toen 34 weken en mijn baby woog al over de 3 kilo
2 jaar geleden
Ik heb er natuurlijk “weinig” verstand van. Uiteindelijk hebben hun er voor gestuurd. Maar ik ben zwanger van me tweede en bij mijn eerst, tegen het einde aan, zeiden ze ook dat ze verwachten 3700 bij 40 weken.
Dit is voor een jongetje gemiddeld prima en netjes. Maar goed ik ben zelf ook 1.66 en ik dacht hoe dan?
Vlak voor het persen werd dit nogmaals benoemd (ik had ook geen grote buik). Uiteindelijk is me zoontje geboren met precies 3000. Dus ik vind dat ze toen niet heel goed hebben geschat. Dus of jij je zorgen moet maken? Ik vind absoluut van niet! Uit mijn eerdere ervaring schatten ze dus niet altijd goed.
Nu zwanger van de tweede 34 weken, even grote buik, zelfde verloskundige gaat er vanuit ik weer een “kleintje” krijg. Maar goed dat baseert ze nu op de vorige natuurlijk.
2 jaar geleden
Mijn baby was met 32 weken 2400 gram. Over 1.5 week weer een groei echo. Ze zullen de groei van het kindje nu goed in de gaten houden en er is een kans dat je dan eerder word ingeleid en je sowieso niet tot 42 weken rondloopt. Is meer voor jezelf met de bevalling. Je kindje heeft het in ieder geval goed in je buik! 😊
2 jaar geleden
Ik ben zelf ook maar 1.60 en 55 kg (als ik niet zwanger ben). Heb een zoontje gekregen van 4100 gram en 53 cm. Zijn lengte was dus gewoon 1/3 van mij totaal🙈 zeker geen fijne bevalling gehad en aardig wat schade, daarmee kan ik je niet gerust stellen. Maar wel dat ook dat uiteindelijk allemaal goed is gekomen haha. Nu zwanger van de 2e, werd met 30 weken 1775 gram geschat, liep 2 weken voor. Met 35 weken opnieuw een groei echo, benieuwd wat ze dan zeggen. Je kunt vragen of ze je voor de 40 weken willen inleiden ivm een grote baby?
2 jaar geleden
De schattingen zijn niet zo precies hoor, 2300gr is met 33 weken volgens mij niet heel erg hoog (we hebben het niet over p90 ofzo). Als je niet voor verdere groeiecho's doorverwezen bent naar het ziekenhuis dan zullen ze zich ook wel geen zorgen maken erover.
Ik heb toevallig ook net een echo gehad met 33 weken en kwam op 2200 uit, vrijwel hetzelfde dus. Ze zeiden tegen mij dat dit rond de p70 zat. Dat lijkt mij helemaal prima, gewoon een goed groeiende baby. Excessief is het echt niet hoor.
2 jaar geleden
Klopt, zo groot lijkt me 2300 gram bij 33 weken ook niet... 🙈 De onze is vandaag 2600 gram geschat met 33+3 weken, p90. Gelukkig al wel van p99 naar p90 gezakt! Dus zou me geen zorgen maken, ook inderdaad omdat je de schattingen wel met een korreltje zout kan nemen.
2 jaar geleden
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, waarom hebben jullie allemaal groeiecho’s? Is dat allemaal op medische indicatie? Ik heb helemaal geen echo’s meer sinds de 20 weken. Mijn eerste was 4080 bij haar geboorte dus op zich ook wel groot. Maar is geen reden voor extra echo’s nu ofzo. Wat maakt dat jullie dat hebben als ik vragen mag?
2 jaar geleden
Reactie op AnnelijnK
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, waarom hebben jullie allemaal groeiecho’s? I ...
Bij mii vanwege hoger bmi en zwangerschapsdiabetes. Omdat mn baby zwaarder is dan gemiddeld nu blijven ze om de 2 weken een groeiecho doen en straks elke week zelfs
2 jaar geleden
Reactie op AnnelijnK
Ik heb ook nogmaals een groei echo gehad met 35 weken. Geen medische indicatie, ben als t ware door mn zwangerschap gevlogen! De verloskundige gaf aan dat dit een standaard protocol is
2 jaar geleden
Reactie op AnnelijnK
Bij een controle rond 22 weken veel te hoge baarmoeder, al 30+. Te veel vruchtwater, dus een glucosetest moeten/laten doen. Daar kwam zwangerschapsdiabetes uit, waardoor ik i.v.m. al gezonde leefstijl gelijk aan insuline kon beginnen, dus medisch ben geworden
2 jaar geleden
Gewoon geen groei echo’s laten maken dan is er ook geen probleem. Je kunt aan de beweging van je baby en je eigen gevoel wel voelen hoe het gaat,
Echo’s zijn niet betrouwbaar meer bij dit termijn, 9 van de 10 keer zitten ze er naast met de ‘schatting’ dus je maakt jezelf onnodig bang en ze gaan je eventueel onnodig inleiden met alle interventie gevolgen van dien. Laat de natuur zijn gang gaan en vetrouw daarop.
Ik ben zelf 1,69 en normaal 57 kilo, mijn eerste zoontje kwam volledig zonder interventies thuis ter wereld met een termijn van 41+4 in (ik overdrijf niet) 4 uur tijd! Hij woog ruim 4 kilo en in had weinig ‘schade’.
Laat je niet gek maken door alle medische protocollen maar vertrouw op jezelf! 🙏🏼
2 jaar geleden
Denk dat het wel aan de situatie ligt hoor. Ik ben ook geen voorstander van al die echo’s en interventies, maar helaas gaan niet alle bevallingen zoals die van jou..
Mijn zoontje woog ook boven de 4 kg en 53 cm. Ik ben zelf 1.60 en 55 kg. Ik dacht ook, bevallen dat doe ik thuis wel even, in bad. Helaas liep dat hier wel anders. Ik heb er met heel veel hulp 46 uur over gedaan. De weeën waren niet krachtig genoeg, hij was een sterrenkijker, 3x vacuüm moeten gebruiken, heeft vastgezeten met zijn schouder, en ik ben tot en met de darm uitgescheurd. Navelstreng is tijdens geboorte doormidden gescheurd. Zoontje had een blauwe nek en hoofdwond en wilde niet drinken van de pijn. Uiteindelijk allemaal goed gekomen. Door de wond die ik zelf had (die is gaan ontsteken), ben ik 14 maanden onderweg geweest om dat weg te krijgen. Uiteindelijk na 2 operaties en 2 prednison spuiten is dat weg.
Ik krijg nu groei echo’s, en ondanks dat ze er naast kunnen zitten, vind ik het toch een fijn idee dat er mee gekeken wordt. Als de baby net zo groot, of groter geschat wordt dan ons zoontje, durf ik het niet meer aan om “gewoon” te bevallen.
Vertrouwen heb ik daardoor niet meer in mijn lichaam. Hoop van harte dat ik “normaal” kan bevallen, maar na m’n vorige ervaring weet ik niet of dat ooit zal gebeuren 😅😅
2 jaar geleden
Reactie op AnnelijnK
Bij mij omdat onze eerste dochter vrij groot was bij de geboorte. Daarom ook suikertest gehad deze keer. Bij onze dochter had ik na 20w ook geen echo's meer, alleen met 35w een liggings/groeiecho en is standaard bij onze vk.
2 jaar geleden
Reactie op Lola21
Denk dat het wel aan de situatie ligt hoor. Ik ben ook geen voorstander van ...
Ik hoop zo dat jou een hele fijne bevalling en kraamtijd gegund is deze keer! 🥰