41 Reacties
2 jaar geleden
Heeel herkenbaar! En vooral controle willen hebben, nou controle met een baby??!! No way 🤣. En vooral als het anders gaat dan normaal, ben ik helemaal van de leg en weet ik niet hoe ik het de rest van de dag moet hebben. Vannacht sliep mijn zoon door van 20:00-04:00, super toch? Nou ik meteen in de stress want hoe komt het dan met de voeding van 6:00?? 🤣 Ik gebruik Methylfenidaat 10mg
2 jaar geleden
Ik ben er zo 1 die dus prikkels nodig heeft omdat ik anders gek wordt. Dus toen onze kids en wij ziek werden en weken thuis zaten en geen bezoek kregen etc.. ik rende nog net niet gillend weg hier. En ik stel dingen echt teveel uit.. wordt daarin ook gek van mezelf. En als het dan ECHT moet, is het eigenlijk al te laat. (Boodschappen halen bijvoorbeeld.. of dingen wassen). Zo irritant!
2 jaar geleden
Ik heb add maar heb er eigenlijk alleen sommige periodes last van. Het lijkt wel alsof het met vlagen opspeelt ofzo. Ik gebruik ook dexamfetamine maar ben niet heel goed in het onthouden om het in te nemen dus vaker niet dan wel😅
Gaat jouw eetlust er ook van weg?
Ik heb geen behoefte aan structuur en regelmaat, ik hou er juist van als alles anders loopt dus dat scheelt denk ik wel met kinderen, maar het uitstellen en op tijd komen is wel echt een ding. Überhaupt tijd inschatten. Ik denk gerust dat iets in een kwartier kan en ben er dan drie kwartier mee bezig..
2 jaar geleden
Reactie op demixandra1
Heeel herkenbaar! En vooral controle willen hebben, nou controle met een ba ...
Haha jij beschrijft mij. Heel herkenbaar!
2 jaar geleden
Reactie op M30
Ik heb add maar heb er eigenlijk alleen sommige periodes last van. Het lijk ...
Ja ik vind de chaos wel prima ook idd. Maar weinig slaap is soms lastig. Vergeet de medicatie ook vaak en soms te laat want dan denk ik ach kan wel en dan heb ik en geen trek en kan ik amper slapen. Dus vicieuze cirkel dan 😂
En tijd inschatten is altijd een drama. Elke keer haast op het laatste moment. Zo vervelend… werk je op dit moment? Ik moet dinsdag en denk echt AL die planningen omg. Werk in de zorg dus heel onregelmatig maar mijn vriend ook dus we hebben echt een plan moment en een plan bord in de week
2 jaar geleden
I'm in!
Ik heb de diagnose AD(H)D sinds ik 14 ben. Maar omdat ik zoveel last had van andere dingen (depressie, eetstoornis, dwangstoornis, angststoornis) ging daar altijd de aandacht naartoe en nam ik ADHD nooit zo heel serieus.
In 2017 gestopt met therapie denkende dat alles vanuit een dysthyme stoornis kwam. Maar vorig jaar kwam ik steeds meer dingen tegen dat ik dacht shit... Volgens mij is alles waar ik al m'n hele leven tegenaan loop puur ADHD. Ik heb dat gewoon nooit zo serieus genomen want ADHD is 'maar dat plakkertje dat iedereen tegenwoordig krijgt als je een beetje druk (in je hoofd) bent'. Boy, was I wrong, ook ADHD komt in gradaties en is VEEL meer dan dat.
Nu ben ik dus volop mezelf opnieuw aan het leren kennen met deze wetenschap. Labeltjes boeien me niet zo heel veel, maar met terugkerende depressies omgaan is toch een hele andere benadering dan om leren gaan met ADHD! Ineens snap ik veel beter hoe mijn hoofd werkt en dus ook waar die depressies vandaan komen. Heel bijzonder en een enorme ontdekkingsreis, tegelijkertijd met de ontdekkingsreis als nieuwe moeder dus!
Dus ik lees hier graag mee, zo interessant wat allemaal herkenbaar is!!! En er gaat zo'n wereld voor me open nu het niet meer iets hoeft te zijn wat ik weg moet maken om depressies te voorkomen, maar juist iets wat ik moet accepteren omdat het nou eenmaal bij me hoort! Merk het al dagelijks. Dingen waar ik eerder bij dacht "Shittt dit is een voorteken van een depressie, alle hens aan dek!" is het nu "Dit hoort bij mij en mag ik accepteren ipv onrealistische dingen van mezelf verwachten." waardoor ik zoooveel meer ruimte ervaar en er dus juist geen enorme depressie volgt.
Veeeel te lang bericht ook weer dit, pfft.😂
2 jaar geleden
Reactie op Aimssx
Ja ik vind de chaos wel prima ook idd. Maar weinig slaap is soms lastig. Ve ...
Jaa ik neem het niet na 10 uur en meestal kom ik er rond 11 of 12 uur achter dat ik het weeer vergeten ben haha. Ik merk vooral dat ik daarmee minder snaai dus zie het echt als een win win medicijn haha. Maar het doet ook iets met mijn slaap soms. Soms kom ik er ook moeilijk door in slaap. Misschien toch als ik het te laat innam. Heb het verband nog niet gevonden.
Ja ik werk al lang, ben niet zwanger geweest, ben samen met mijn vriendin en zij heeft de zwangerschap gedaan. Dus opzich zitten wij al wel in een routine. En het is ons tweede kindje en dat is wel een stuk makkelijker denk ik. De oudste bepaalt in principe ons ritme nog. Onregelmatige werktijden is vast een heel gepuzzel, dat hebben wij niet maar lijkt me inderdaad goed opletten. Meteen een test voor jullie communicatie ook😅
2 jaar geleden
Reactie op Rooooo
I'm in!
Ik heb de diagnose AD(H)D sinds ik 14 ben. Maar omdat ik zoveel la ...
Wat knap dat je dat anders bent gaan zien en aan het ontdekken bent.
ADHD in vrouwen is ook echt weer een vak apart.
Wat misschien leuk is, is het boek druks van Francien Regelink.
Het is voor de mens met adhd goed te lezen want het is geschreven door één 👌🏽 heel herkenbaar en leerzaam vond ik.
Ontdek wat jouw vorm van adhd is en wat je sterke punten zijn (want soms is adhd een gave hoor!! En kan je het juist goed gebruiken) en de zwakkere punten. Dat alleen helpt al zo veel
2 jaar geleden
Reactie op ljs1992
Herkenbaar allemaal 😂 gebruik dexamfetamine maar merk dat de medicatie op ...
Ja ik had in het begin toen ik weer begon dat ik er helemaal raar van werd. Is dat ook herkenbaar?
De bijwerkingen en rebound was echt een hel..
maar is nu wel weer oké na meer gebruik.
Hoop dat het wel weer als “normaal” wordt als de hormonen weer een beetje stabiel zijn.
2 jaar geleden
ADD hier, en heel wisselend in uitingen en momenten. Ene keer meer last dan de ander. Maar tijdsbesef, plannen, en dingen die anders lopen dan ik had gepland blijven valkuilen. Nog geen 2 jaar geleden ontdekt, en toen viel er ineens zoveel op de plek. Nog steeds aan het ontdekken en leren. En ik zie staan ontdek je sterke punten van de adhd, misschien een stomme vraag maar hoe ontdek je dit? 🤣
2 jaar geleden
Reactie op Charxm
ADD hier, en heel wisselend in uitingen en momenten. Ene keer meer last dan ...
Vaak heb je zo veel ideeën en kan je goed zijn in creatieve dingen.
Hou je bijvoorbeeld van je huis decoreren etc.
Iets knutselen/zelf maken
Cadeaus verzinnen, op een hele leuke manier met je kind iets gaan ondernemen, lijstjes maken 😂
Het kan zo veel zijn.
Uiteindelijk probeer je waarschijnlijk heel wat hobby’s uit en verdwijnen er veel.
Zo heb ik mezelf aangeleerd hoe ik mijn nagels moet doen en dit is een blijvende hobby. Helpt heel goed om m’n hoofd rustig te houden en in een focus te zitten.
Anderen die ik ken zijn heel goed in doe-het-zelven en zij maakt de mooiste dingen.
2 jaar geleden
Zijn er hier vrouwen met adhd en borstvoeding geven? En dus geen medicatie (kunnen ) nemen ?
2 jaar geleden
Oh fijn dit! Je weet dat je niet de enige bent maar even ventileren helpt soms al zoveel!
Ik geef ook borstvoeding dus nog even geen medicatie. En ik leer nu beter met mijn ADD omgaan omdat ik moet, kan niet op de bank liggen scrollen als mijn kinderen me nodig hebben. Dat heeft ook wel weer invloed op mijn zelfvertrouwen: ik heb toch een soort van controle over mijn ADD.
Hebben jullie evenveel last van symptomen als voor de zwangerschap? Ik heb soms het idee dat de hormonen me wat daadkrachtiger maken en dat ik meer overzicht heb en minder uitstel.
Tijd inschatten blijft wel lastig haha. En het slaapgebrek gaat nog leuk worden als ik straks weer moet gaan werken…hoe doen jullie dat?
2 jaar geleden
Reactie op bellaatje-24
Zijn er hier vrouwen met adhd en borstvoeding geven? En dus geen medicatie ...
Jaa, ik geef borstvoeding en ben gestopt met meds vanaf 10 weken zwangerschap. Nu mis ik het niet echt want gebruik het eigenlijk alleen voor werk…
Maar nu begin ik deze week weer met werken en vind dit toch wel spannend.. ik kan wel prima zonder alleen merk ik zelf dat ik veel minder productief ben.