15 Reacties

18 dagen geleden

Hier hetzelfde! Qua zelf in slaap vallen is het al verbeterd, alleen even handje vast en dan is ze weg. Ze slaapt vaak van 18.30 tot 07.00 ofzo, is dan nu 1x wakker voor voeding en soms voor speentje tussendoor. Ze kan gewoon soms ook 10 uur aan 1 stuk slapen zonder onderbreking, dus dat zelfstandig doorslapen lijkt me dat ze dat wel kan... Ik heb ook geen idee wat het is!

18 dagen geleden

Heel herkenbaar. We hebben nu af en toe dat het eerste slaapje in de ochtend ineens langer is (2 uur). Ik begin het idee te krijgen dat er een verband is met hoe lang ze wakker is, waarbij ze langer slaapt als ze kortere wakkertijd gehad heeft (max 1.45 uur). Ik heb nu op basis hiervan het vermoeden dat als ze in de ochtend al te moe is we hier de hele dag tegen vechten dat de slaapjes eigenlijk te kort zijn.

18 dagen geleden

Hazenslaapjes zijn volgens mij nog heel normaal op deze leeftijd, dus je doet niks verkeerd! Zeker als ze vrolijk is. Mijn zoontje deed vanaf 8 weken alleen nog hazenslaapjes en met 5 maanden ging dat ineens beter. Wat wij gedaan hebben: vast ritme per dag dat past bij de leeftijd en dat consequent volgen (check eens de gids van slaaptipsvoorbabies), met de speen gestopt en vervangen door 2 tutten, niet meer dan 3 slaapjes per dag (meer schijnen hazenslaapjes in stand te houden), zelfstandig in slaap vallen veel geoefend en consequent slapen in eigen bedje. Dat gaat sindsdien (nu ruim 6 maanden) heel goed. Wij zitten momenteel weer in een slaapregressie en daardoor gaat het allemaal weer wat minder, dat hoort erbij zeg ik dan maar tegen mezelf haha. Succes!

18 dagen geleden

Reactie op yousofine

Hazenslaapjes zijn volgens mij nog heel normaal op deze leeftijd, dus je do ...
Wij hebben dat ook geprobeerd, maar is heel lastig als ze 2 uur zou moeten slapen met de middagdut maar vervolgens maar 30-45min slaapt haha. Zo kom je dan nooit echt in dat ritme...

18 dagen geleden

Reactie op BabyKonijn

Wij hebben dat ook geprobeerd, maar is heel lastig als ze 2 uur zou moeten ...
Herkenbaar hoor, dat hadden wij ook! Ik koos er dan maar voor om de kleine wat eerder op bed te leggen. Uiteindelijk ging hij langer slapen maar of het komt door dit ritme, dat weet niemand haha! Wat we trouwens ook deden was gecontroleerd huilen in mini-vorm: stoel naast het bedje en dan 1 minuut huilen, 1 minuut troosten, 2 minuten huilen, 1 minuut troosten, 3 minuten huilen, 1 minuut troosten etc etc. Dat hielp uiteindelijk best goed, nooit verder dan 7 minuten laten huilen gekomen en dan sliep hij nog een ronde 30-45 minuten. Wie weet helpt dat nog?

18 dagen geleden

Fijn de herkenning en tips! We zijn alvast begonnen met een kortere wakkertijd vanochtend, ik ben benieuwd. Onze meid is nogal alert, en haar vrolijkheid kan de moeheid wel eens maskeren… ik wil gewoon dat ze niks tekort komt! Ze wordt ook nooit huilend wakker dus troosten of gecontroleerd laten huilen is niet echt aan de orde, ze is gewoon klaarwakker en aan het lachen en brabbelen 😅 en blijft dat gewoon doen, het gaat niet over in huilen ofzo haha. Ze is zo gemiddeld met alles dus ik kan me ook niet voorstellen dat ze minder slaap nodig heeft dan gemiddeld!

17 dagen geleden

Reactie op yousofine

Herkenbaar hoor, dat hadden wij ook! Ik koos er dan maar voor om de kleine ...
Thanks voor de tip! Hier slaapt ze soms door als we op tijd zijn en we haar handje snel vastpakken. Maar anders is het ook niet huilen, maar spelen haha. Ze draait op haar buik en kijkt je lachend aan haha. Hoe lang wacht je dan tot ze doorslaapt? Ik kan ernaast gaan zitten maar dat is alleen maar extra feest haha.

17 dagen geleden

Reactie op BabyKonijn

Thanks voor de tip! Hier slaapt ze soms door als we op tijd zijn en we haar ...
Klinkt als een heerlijke baby 🥰 En zo te lezen doe je het echt goed, je voelt aan wat wel of niet werkt dus ze komt niks tekort! Ik heb geloof ik in het boek van snugglesanddreams gelezen dat je het zo lang moet proberen als het slaapje zou moeten duren met max van een uur. Zal ik even opzoeken voor je vanavond!

17 dagen geleden

Reactie op MS19

Fijn de herkenning en tips! We zijn alvast begonnen met een kortere wakkert ...
Het klinkt voor mij suuuper herkenbaar! Mijn zoontje doet precies dit! Korte slaapjes, vrolijk wakker worden. Hij is vrolijk en kan lang wakker blijven, maar soms ben ik inderdaad wel eens bang dat ik iets over het hoofd zie haha. Hij gaat in bed ook echt disco party vieren en helemaal los met heen en weer rollen en gekke geluiden maken. Dan kan ik er heel rustig naast gaan zitten maar uiteindelijk krijgt hij me altijd aan het lachen en gaan we maar gewoon uit bed 😂 Ik volg mijn baby hier maar in en probeer niet teveel regels voor mezelf op te leggen dat hij zou moeten doorslapen of hoe lang het "hoort". Denk dat dat voor iedereen uiteindelijk meer rust geeft.

16 dagen geleden

Een update: we zijn begonnen met wat kortere wakkertijden, dus niet echt wachten tot ze echt moe lijkt. Het eerste slaapje van de dag is daarmee al 2 keer een dutje van anderhalf uur geworden! Ongekend 🤪 de andere slaapjes gewoon weer 30-50 minuten, maar ik vind het eigenlijk helemaal prima na het horen van jullie ervaringen en bemoedigende woorden 😁 we volgen gewoon onze vrolijke gezellige baby die zelf lekker bepaalt hoe lang ze slaapt. @Toooh ik moest echt lachen om je beschrijving van de situatie, ik zag mezelf ook meteen zitten en mijn lach proberen in te houden hahaha

16 dagen geleden

Reactie op AnkeTijsen

Heel herkenbaar. We hebben nu af en toe dat het eerste slaapje in de ochte ...
Ja dit is the key! Het eerste slaapje is van cruciaal belang. Kindjes moeten niet te moe zijn. Als je hier de juiste timing mist heb je grote kans dat het de rest van de dag mis gaat. Rond 6/7 maanden max 2u wakker houden in de ochtend. Eerder naar bed als je kind aangeeft moe te zijn (jengelen, oogjes wrijven etc).

16 dagen geleden

Reactie op MS19

Een update: we zijn begonnen met wat kortere wakkertijden, dus niet echt wa ...
Wat fijn! Dat is volgens mij ook normaal hoor. Niet alle slaapjes zijn lang. Wel mooi als je bijv 1 slaapje hebt van 1.5 uur en dan nog 2 van 45 minuten. Dan heeft je kindje iig een hele slaapcyclus afgerond. Laatste dut van 30 minuten (powernap) is ook niet erg! Je zou ook nog eens kunnen experimenteren met een vroegere bedtijd, mss slaapt je kindje dan wat langer door in de ochtend. Het is niet zo dat kindjes dan perse nog vroeger wakker worden. Niet te moe naar bed helpt juist om langer te slapen. Ik hou zelf aan het einde van de dag een wakkertijd van Max 2u aan.M’n zoontje gaat hier dus soms al om 18u naar bed… maar alles na 18u is prima. De methode die ik volg zegt max 3u wakkertijd einde dag maar dat redt mijn zoontje nog niet.

14 dagen geleden

Hoe gaat het inmiddels met het slapen? Hier nog steeds best ruk haha

14 dagen geleden

Reactie op BabyKonijn

Hoe gaat het inmiddels met het slapen? Hier nog steeds best ruk haha
Overdag nog wel oké maar we zitten midden in het roze gedeelte van sprong 5 dus vannacht 4x een uur bezig geweest de kleine stil te krijgen 😮‍💨 Mijn kindje huilt ineens veel als hij wakker wordt, overdag en ‘s nachts. Dus als iemand daar nog tips voor heeft… 🤭

13 dagen geleden

Bij ons waren de slaapjes ook altijd kort. Maar dat ging vanzelf naar langere slaapjes na ze 6 maanden werd. We doen nu niet meer zo zeer naar wakkertijd kijken, maar kijken naar oogjes wrijven/moe singnalen. Dan leggen we haar wakker op bed. Ineens slaapt ze 's ochtens vaak een uur, smiddags 1,5/2 uur en soms eind vd middag nog ca 30minuten. Dan rond 19:30 naar bed, +- 3:00 nog een voeding. +- 7 uur wakker (als we werken iets vroeger). Kortom ineens vrijwel ritme zonder dat de daar iets voor hebben gedaan.