17 Reacties
3 maanden geleden
Ja, wat heb je al gedaan/uitgesloten?
Hier herken ik wel een aanhankelijke baby, die vooral veel nabijheid zocht en bij oververmoeidheid alleen de borst hielp. Maar geen honger, natte luier, of vermoeidheid, dan hielp oppakken en rondlopen wel altijd. Blijven huilen lijkt me dat er meer aan de hand moet zijn?
Was al voordat vaste voeding geïntroduceerd werd? Anders kun je denken aan intoleranties.
Slaapjes op orde? Snel overprikkeld misschien? Bij genoeg slaap is er ook minder kort lontje en zou troosten ook makkelijker moeten gaan? Als slapen moeizaam is overdag, kan ik boek slaapritme aanraden.
Drinkt ze genoeg? Helpt het niet om extra fles geven op deze momenten? Weet niet hoe strak jullie zijn met tijd ertussen laten, maar sommige baby’s helpt het fles extra rond etenstijd te geven.
Osteopaat geweest?
Vitamine druppels wanneer geef je die? Sommige op basis van pinda olie, kan klachten geven.
Dus beetje lastig advies geven nog omdat dit heel veel oorzaken kan hebben :) maakt het niet minder vervelend.. wat een rot gevoel dat als jij er niet bent, je kindje zo overstuur is.
3 maanden geleden
Lief dat jullie mee willen denken!
Ja het speelt al sinds het begin eigenlijk. Ze is een hele alerte baby die alles wil zien en meemaken, en heeft daarnaast veel nabijheid en slaap nodig (om te compenseren?).
We zijn een aantal keer bij osteopaat geweest, ook ivm moeilijk slapen. Daar is ze uitbehandeld en dat heeft ook echt geholpen. Sindsdien niet alleen slapen in draagzak na veel huilen, maar valt ze ook in slaap aan de borst zonder te huilen.
Maar ze is een fles weigeraar, al bij 2 preverbaal logopedisten geweest, maar is niet gelukt helaas. Al in de eerste week speen aangeboden, maar daar had ze 0 interesse in. Ook knuffeltjes doen haar niks (heb geprobeerd een knuffel als slaapassociatie toe te voegen, maar is niet gelukt).
Verder bij huisarts geweest toen ze nog heel klein was. Die heeft basic testen gedaan en zei: ik kan je wel doorverwijzen naar ziekenhuis, maar dan gaan ze haar laten "ontprikkelen" door te laten huilen en slapen. Want ze was gewoon gezond. Dus niet gedaan. En paar behandelingen bij homeopaat gehad, wat ook niet erg lijkt te helpen.
Het hangt zeker samen met vermoeidheid. Want dan zoekt ze mij op en wil ze drinken en slapen. In een draagzak wil ze ook wel slapen. Maar op opvang is dit natuurlijk lastig. Ze zeiden ook dat ze echt hard huilt. Ja dat weet ik... Maar als zij dat zeggen bevestigt dat wel dat het echt zo is, zij zien zo veel kindjes.
Oja en qua slaapjes slaapt ze s ochtends vaak 1,5-2 uur en s middags 1-1,5 uur. Nachten gaan nu steeds beter. Als ze tussendoor wakker wordt drinkt ze even en valt dan gelijk weer in slaap. Ook dan wil ze alleen maar bij mij drinken.
Ik heb echt een pauze nodig 🙈
3 maanden geleden
Ik vind het ook prima als ze daar eventjes huilt omdat ze moet wennen. Of dat ze daar niet goed drinkt en/of niet goed slaapt. Maar zo in paniek huilen vind ik echt niet oke. En toen ik haar ophaalde was ze echt helemaal in paniek. Ze was ook heel moe, maar kon pas na een paar uur weer slapen omdat ze zo hyper was
3 maanden geleden
Wij hebben ook een erg alerte baby die veel nabijheid nodig heeft. Alleen te troosten is bij mama of papa, oppas lukt alleen als hij niet moet slapen. Hoe veel we ook oefenen met de opa en oma om hem in slaap te krijgen, het eindigt bijna altijd in paniek huilen. Hier komt hij niet weer uit totdat wij er zijn, hij begint vaak ook te hyperventileren. En zit dan helemaal onder de vlekken.
Hier is ook alles al geprobeerd toen hij nog jonger was, osteopaat/kinderarts/koemelkallergie etc.
Destijds hielp alleen de draagzak.
Onze zoon moet over een maand ook voor het eerst naar de opvang, we hadden het uitgesteld omdat ik nog in de ziektewet zat en hij gewoon meer tijd nodig had omdat hij ook een huilbaby was. Maar ik kijk er ook flink tegenop, of zij hem daar wel in slaap gaan krijgen.
Ik kan je helaas niet helpen met tips maar ik dacht laat wel even weten dat je niet de enige bent met erg aanhankelijke, alerte baby 🤗
3 maanden geleden
Dat moet ontzettend zwaar zijn! Hier ook een alerte baby die veel nabijheid nodig heeft bij slapen (wat overigens ook gewoon normaal is voor veel baby’s). Hier ook echt lastige weken gehad waarbij alleen op de arm dragen de hele dag goed was.. bij ons op de opvang gaat het ook heel wisselend en moet ik hem eigenlijk wel bijna elke week vroeger halen omdat hij daar gewoon niet gaat slapen ☹️.. soms daardoor ook zo moe dat hij alleen op de arm wil daar. Gelukkig blijft hij wel vaak vrolijk ondanks het slaap te kort maar hij stort dan in de middag wel in en dan haal ik hem op.. helaas dus geen oplossing wel veel herkenning. Echter dat ze alleen te troosten is aan de borst ook nu ze toch al wel wat ouder zijn, is wel erg lastig.. ik zou idd ook denken dat er misschien ergens een ongemak zit?
Je zou je vraag ook nog kunnen stellen op de borstvoedings Facebook groep. Die hebben zoveel ervaring met borstvoeding en ook als vorm van troost dat die misschien ook aan kunnen geven of dit normaal is of dat je daar misschien wat mee moet? Of wat je er evt aan kan doen?
3 maanden geleden
Reactie op ljs1992
Wij hebben ook een erg alerte baby die veel nabijheid nodig heeft. Alleen t ...
Hoe erg ik het je ook gun om het wat makkelijker te hebben, het is fijn om te lezen dat er iemand is met een vergelijkbare ervaring. Soms lijkt het alsof het nergens anders zo gaat.
Ik zal je op de hoogte houden van onze opvang ervaringen de komende tijd als je dat wil
3 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Dat moet ontzettend zwaar zijn! Hier ook een alerte baby die veel nabijheid ...
Wat een goede tip, dat ga ik doen!
Poeh pittig dat je elke keer eerder moet halen. Ik ben bang dat dat bij ons ook zo zal gaan. We gaan het merken. Hoe lang gaat hij nu daarheen? Is het nog in de wen-fase of ben je daar wel voorbij?
3 maanden geleden
Reactie op Lynnnnnn
Hoe erg ik het je ook gun om het wat makkelijker te hebben, het is fijn om ...
Lief van je! Zou het graag even volgen inderdaad:) ben erg benieuwd. En ik hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen! Mogen ze bij jullie opvang ook gebruik maken van een draagdoek?
En inderdaad, het lijkt soms echt alsof het overal gewoon op de ‘normale’ manier gaat en dat voelt alleen ofzo. Het is zo zwaar, dat niet iemand anders het even van je kan overnemen.. en zoals je zegt zoooo moe. Wij snappen het helemaal.
Het is zo normaal voor baby’s om veel nabijheid te willen van de ouders voor troost, maar in de maatschappij lijkt het soms alsof dat niet normaal is wat veel onbegrip oplevert.
Nog als aanvulling, hier helpt ook geen enkele speen, knuffel, iets met geur van ons. Alleen afleiding zoals naar een andere ruimte lopen, naar buiten of muziek.
Gaan de slaapjes thuis wel goed ?
3 maanden geleden
Reactie op ljs1992
Lief van je! Zou het graag even volgen inderdaad:) ben erg benieuwd. En ik ...
Volgens mij geen draagdoek nee. Wel wiegend in slaap laten vallen en wegleggen. Dus hopelijk gaat dat dan lukken.
Ja normaal is ook zo'n breed spectrum. Ik denk wel dat wij aan de pittige kant van normaal zitten zegmaar haha. Maar heb inderdaad niet per se het idee dat er iets onderliggends aan de hand is. Dit is gewoon haar/ons normaal.
De helpende dingen zijn hier echt precies hetzelfde ja! Andere ruimte, buiten of muziek :)
Slaapjes gaan goed ja. Ik voed haar in slaap in ons bed en kan dan weglopen en dan slaapt zij daar verder. Dat is wel echt heerlijk. Eerste maanden alleen maar in draagzak, dus dit is eigenlijk al heel luxe voor ons ;) En bij jullie?
3 maanden geleden
Reactie op Lynnnnnn
Wat een goede tip, dat ga ik doen!
Poeh pittig dat je elke keer eerder moet ...
Nee helaas niet hij gaat als sinds hij 3 maanden is 🫢. Hier ook maanden aangehoord dat ik thuis dingen anders moest doen dan zou het op de opvang beter gaan.. maar nu gaat het thuis super goed en op de opvang nog steeds niet.. en nu zeggen ze ineens tja sommige kindjes gaan nooit goed slapen hier 😅. Dus ja heb ik me maanden druk gemaakt en dat het aan ons zou liggen enzo en nu blijkt ook dat we niet de enige zijn.
Dus ik herken het heel erg en ook de stress die erbij komt. Maar idd al fijn om te weten dat je niet de enige bent. Denk dat we gewoon gevoelige kindjes hebben die later heel lief en zorgzaam worden 💕
3 maanden geleden
Reactie op Lynnnnnn
Volgens mij geen draagdoek nee. Wel wiegend in slaap laten vallen en wegleg ...
Precies ja, dit is gewoon hoe de baby is. Met een alerte baby heb je vaak alles al uitgezocht en geprobeerd.
Ah dat is toevallig zeg haha; dat dezelfde dingen werken voor afleiding 🤭 fijn dat de slaapjes gewoon goed gaan, hier eigenlijk ook! Ik wieg of voed hem in slaap en dan kan ik hem wegleggen. Soms wordt hij nog wel even wakker en dan moet ik opnieuw, maar meestal werkt het goed.
Dan hebben we onze handen even vrij! En bij ons was het ook het eerste halfjaar alleen draagdoek/ draagzak 😅 elk slaapje was in de draagzak, voornamelijk op mij. Ik moest dan buiten wandelen of binnen om hem in slaap te krijgen. En dan daarna zo lang mogelijk stil proberen te zitten om hem in slaap te houden 😂 maar goh dat is erg intensief geweest allemaal. We zijn daarom zo blij dat hij nu op zijn bedje kan slapen 🥰
Leuk en zo fijn om te lezen dat veel dingen hetzelfde zijn, ook al was het natuurlijk geen pretje en is het nu nog af en toe moeilijk. Zoals iemand anders al benoemde denk ik ook dat het later hele lieve en sociale kindjes worden🤗
3 maanden geleden
Reactie op Regen123
Je zegt een fles weigeraar. Hoe gaat dit dan bij de opvang?
Ja dat wordt een uitdaging 😅
Ze kan tegenwoordig wel een beetje drinken als ze echt graag wil (30 ml ofzo). En ze eet goed andere dingen. Dus ik heb nog de hoop dat ze daar misschien ietsjes meer drinkt. En anders haalt ze het s avonds en s nachts in. Eerst ging ik elke keer op en neer van werk om te voeden. Maar nu is de kolftijd voorbij (en mijn energie en geduld eerlijk gezegd ook), dus nu gaan we het zonder proberen. Ben heel benieuwd...🙈
3 maanden geleden
Mss heb je dit allang geprobeerd of heeft dit geen nut (gezien wat je beschrijft wel een groter issuelijkt) , maar heb je verschillende vormen spenen geprobeerd als troost? Onze dochter pakte eerst ook geen spenen of fles en bleek een erg hoog gehemelte te hebben , kwam daar achter door een lactatiekundige. Ander type fles- en fopspenen en ineens vond ze een speen asks troost prima... nogmaals, het klinkt alsof jullie als al geprobeerd hebben en het niet zoiets simpels is, maar hoop het wel voor jullie!
3 maanden geleden
Reactie op Lynnnnnn
Ik heb veel verschillende soorten aangeboden, maar niet (te) grote/kleine m ...
Ons zoontje drinkt ook niet meer uit een fles.. was nooit fan van de fles maar dronk er wel uit maar sinds hij 7 maanden was ongeveer besloot hij dat hij te oud was voor de fles 😂 sindsdien geven we afgekolfde melk uit een tuit beker koud dus niet opgewarmd en dat gaat (meestal) goed. Weet niet of ze dat al hebben geprobeerd op de opvang?