16 Reacties

2 jaar geleden

Kan je niet vragen of je poliklinisch mag bevallen? Dat je wel in het ziekenhuis bent, mocht het nodig zijn, maar dat je gewoon je eigen verloskundige erbij hebt

2 jaar geleden

Ik ben in verwachting van een tweeling en moet in het ziekenhuis bevallen. Zelf ben ik er niet bang voor ofzo. Zou het eerder niet zien zitten om thuis te bevallen van 2 baby's. Ik ga van te voren een geboorteplan maken en dit ook goed bespreken met mijn echtgenoot. Goed informeren over pijnstilling etc. Mocht ik niet in staat zijn iets te zeggen zal mijn man voor mij communiceren dus zal hem goed mogelijk daarop voorbereiden. Wellicht werkt dat voor jou ook en inderdaad bespreek het met je verloskundige, kan nooit kwaad 😊

2 jaar geleden

Maak een bevalplan en zorg ervoor dat je man 100% in staat is om voor jou op te komen. Ik heb één duidelijke regel: geen medische ingrepen tenzij er een gevaarlijke situatie ontstaat voor kind of moeder. Pijnstilling alleen wanneer ik erom vraag. Het is jouw bevalling, zet dingen op papier en laat je man voor je opkomen als je dat zelf even niet kan 😘

2 jaar geleden

Ik begrijp je daar zeker in! Ik beval in het ziekenhuis uit vrije keuze, maar mijn vroedvrouw zal bij mij zijn en ik heb een wenslijst van 8 pagina's meegekregen om in te vullen. Kan ik jou helpen door de template door te sturen? Ik woon wel in België, maar ik denk dat de wensen die je kan hebben nu wel gewoon hetzelfde zijn.

2 jaar geleden

Ik ben bij mijn vorige bevalling ook medisch geweest. Mijn ervaring toen was juist dat ze het zo veel mogelijk bij jezelf laten en pas ingrijpen als het echt nodig is of jij erom vraagt (bv pijnstilling). Zeker als je goed aangeeft wat je wensen zijn denk ik dat je je weinig zorgen hoeft te maken

2 jaar geleden

Je kan ook altijd nog vragen of je verloskundige met je mee wilt tijdens de bevalling. Ik was ook medisch geworden bij de vorige (wel pas op het eind) en ze hebben meerdere malen aangeboden dat ze wilde komen. Ze mogen dan niets doen voor je bevalling, maar het is wel een bekend gezicht in het team voor je?

2 jaar geleden

Een goed bevalplan kan je hierbij ook helpen.

2 jaar geleden

Hier geen angst maar ben ook niet medisch. Je zou kunnen kijken welke ziekenhuis in de buurt familie centering heeft. Misschien kan je daar bevallen. Ook lijkt me een bevalplan in jouw situatie goed om te hebben en door te nemen met degene die je steunt bij de bevalling zodat ze namens jouw wensen het zorgpersoneel kunnen aanspreken. Ook goed om met je verloskundige te overleggen wat er nog wel mogelijk is om het hands off mogelijk te doen.

2 jaar geleden

Ik ben vorige keer in t ziekenhuis bevallen en ingeleid en bij mij stond het medisch personeel heel erg open voor mijn wensen. Ik zou zeker een bevalplan maken en daar al deze punten duidelijk inzetten. en als het kan ook voorafgaand een gesprek met het ziekenhuis plannen om het bevalplan door te spreken en samen te kijken wat allemaal mogelijk is. Ik was verbaasd hoeveel nog kon ondanks de inleiding en hoe sterk ze waarde hechtten aan mijn specifieke wensen. Bij de dienstwisseling hebben ze een gezamenlijke overdracht en nemen ze vast samen je bevalplan door voordat het nieuwe personeel naar je toe komt. Ik kijk heel positief terug op mijn medische bevalling!

2 jaar geleden

Vervelend dat je angstig bent! Ik herken het wel, had het vorige keer ook en ben daarom nu me heel anders aan het voorbereiden op m’n tweede bevalling. Misschien is een doula een goed idee?Die mag er (als het goed is) bijblijven en kan samen met je partner je een prettig en veilig gevoel bieden. Mocht je een geboorteplan maken, is het goed dat je deze uitgebreid met je partner bespreekt en duidelijke afspraken maakt over wanneer je partner voor je kan inspringen om ze op je wensen te wijzen mochten ze willen afwijken daarvan. Het is sowieso een goed idee om je in te lezen, over pijnstilling, interventies maar ook over prettige ziekenhuisbevallingen. Ik lees momenteel De Vrije Geboorte (vernieuwde uitgave). Vind ik wel een aanrader! Je kan dit!

2 jaar geleden

nira van dijk op FB heeft een cursus bevallen als een baas. ik heb het niet gevolgd maar zij leert je volledig regie te pakken en te zorgen dat de bevalling loopt zoals je wenst. Medische indicatie betekend niet persee in ZH bevallen al willen ze dat natuurlijk wel. Je hebt keuzes en om die te kunnen maken moet je goed onderzoek doen en dingen met elkaar afwegen. Raad aan om haar in iedergeval te volgen. zelf wijk ik ook af van het protocol en heb dit in goed overleg met ZH en verloskundige besproken. Zij gaan mee in mijn wensen.

2 jaar geleden

Hey, mijn vorige bevalling werd op het laatste moment een medische bevalling maar ik vond de begeleiding echt heel fijn! Ze dachten heel erg met mij mee. Luisterde naar wat mijn wensen waren, lieten me alleen als ik dat nodig had en drukte vooral hun eigen protocollen o.i.d. niet door. Er was in het begin een personeelswissel maar ook die verliep heel rustig en met duidelijke communicatie. Dus ik hoop dat jij het ook zo mag gaan ervaren! En zoals hier al als tip gegeven is lees je in, bedenk wat je wil en het komt echt goed! 😘

2 jaar geleden

In welke regio woon je? Mijn vriendin wilde het ook graag zo natuurlijk mogelijk houden en in het diakonessen in utrecht deden ze dit precies zo! Het vruchtwater brak bijv. niet dus dat wachtten ze gewoon af, werd niet geprikt bijvoorbeeld. Alles werd naar onze wens gedaan maar dit ziekenhuis probeerde het zelf ook zo min mogelijk 'medisch' te maken en hadden echt zo'n visie van dat het wel goed komt allemaal, tijd en rust

2 jaar geleden

Hi! Volgens mij ben je dit niet verplicht. Dus wat je ook kunt doen is op zoek naar een verloskundige die in jouw situatie wél achter een thuisbevalling staat. Schijnt vaker te gebeuren dat vrouwen switchen en sowieso: doen wat voor jou de juiste keuze is ❤️ verder een goede oefening die wij vanuit hypnobirthing meekregen: schrijf voor jezelf op wat je wil ervaren tijdens je bevalling. Dus niet bijv: ik wil thuis bevallen met gedimd licht en geen interventies. Maar bijv: ik wil vertrouwen en rust ervaren en het gevoel dat ik de regie heb. Want stel je moet tóch onverwachts naar het zkh, zul je er toch het meest fijne voor jou uit moeten halen. Dus: wil ik ervaren en hoe kan ik dit bereiken in deze situatie/op deze plek? Wat is daar voor nodig?

2 jaar geleden

Hee Mijn eerste duurde 18 uur, ook in het ziekenhuis bevallen. 3x personeel wissel gezien maar stelde zich allemaal netjes voor in het begin van hun dienst en die weg gingen lieten allemaal netjes weten zo vrij te zijn en dat er een collega kwam. Voor de pijn heb ik helemaal niks gehad of genomen omdat ik dit zelf niet wou! Hopelijk stelt je dit iets gerust. Ik heb deze keer geen keuze en moet in het ziekenhuis bevallen maar moet zeggen vind het prima. Ze hebben daar alles bij de hand! Hoop dat je er wat aan hebt 😘

2 jaar geleden

Ik ben bij mijn eerste kind in het ziekenhuis bevallen. Heb het juist niet ervaren alsof ze graag pijnstillend of ingrepen doen. Ik heb op een gegeven moment gevraagd om pijnstilling daar is niet op in gegaan. Ook heb ik twee uur lang geperst en geen ingreep gekregen. Dit omdat onze dochter hier niet veel last van had (geen dalende hartslag etc). Wel vroegen ze meerdere keren of ze mijn vliezen mochten breken dit zou ik bij mijn tweede bevalling niet meer doen.