2 Reacties
vorige week
Ik snap dat je die ervaringen voor je kind wilt voorkomen.
Zelf was ik als kind compleet het tegenovergestelde, niet gemeen maar wel heel zelfstandig en deed gewoon en zei het als iets me niet zinde, ook tegen andere kinderen en was hierdoor geen mikpunt omdat ik me dit totaal niet aantrok. Dit kwam wel van een hele vervelende plek, namelijk 1 afwezige ouder en 1 emotioneel afwezige ouder. Hierdoor moest ik jong al veel zelfstandig doen.
Toch kan dat misschien wel goed zijn, om je kind veel zelf te laten doen maar natuurlijk wel met jou aan haar zijde en haar echt onderdeel te laten maken van de familie. Hierdoor ervaart ze misschien verantwoordelijkheid en dat creeert zelfvertrouwen, ook fouten maken is hierbij erg goed.
Ik gok maar wat, maar bijvoorbeeld oefenen met andere kinderen lijkt me averechts werken. Dan word je vergeleken en loop je risico juist het zelfvertrouwen te beschadigen.
vorige week
Lastig en ik snap je zorgen zo vanuit je eigen ervaring!
Wat kan helpen is het zelf voorzichtig voordoen. Samen het speelgoed wat is afgepakt terug vragen. Haar zelfvertrouwen laten groeien door andere activiteiten; thuis taakjes zelf laten doen, of jou laten helpen en haar daar in belonen. En haar zoveel mogelijk accepteren zoals ze is. Als zij nog even tijd nodig heeft om te ontdooien, haar die tijd ook geven. Hoe veiliger de verbinding met jou, hoe meer ze op onderzoek zal durven gaan. Succes!