27 Reacties
2 jaar geleden
Wat vervelend! Bij ons (zelfde klachten) helpt de cetomacrogol crème wel heel goed. Ik weet niet welk percentage vaseline er in de crème zit die je nu gebruikt? Je hebt verschillende percentages. Op de ergste dagen heb ik wel eens 50% gebruikt en nu als "onderhoud" smeer ik meerdere keren per dag met 20%. Misschien dat dat nog verschil kan maken? Als je sterkere crème gebruikt?
2 jaar geleden
Hier een zoontje van 4 die sinds zijn geboorte atopisch eczeem heeft.
Hij reageert onder andere op bepaalde wasmiddel, melkproducten, suiker en wortelen.
Een atopisch huid is een droge huid die je meer doorvoed en vochtiger wilt hebben, cetomacogol vaseline maakt het vet en dicht, dat werkt hier averechts.
Wij smeren inmiddels tiny todd, dat is op basis van haver en werkt als een tierelier.
Wat je ook er bij zou kunnen doen is een zemelenbad (havermout in een panty in bad hangen), of als je borstvoeding geeft dit in bad doen.
2 jaar geleden
ik zou eerst proberen allergieën uit te sluiten hoor. huisartsen zijn altijd snel van de zalfjes. ( spreek uit ervaring) maar ecxeem is heel vaak een intern probleem. als je BV geeft zou ik koemelkvrij dieet eerst proberen als je KV geeft zou ik in overleg met CB pepti gaan geven.
de groep koemelkallergie op Fb zou ie ook advies kunnen vragen. en smeren bij exceem is natuurlijk gewoon goed. alleen als het probleem een allergie is lost het weinig op. bij mijn oudste had mijn zoontje precies de zelfde klachten als die jij omschrijft. Nu 2e zoontje weer.
wij gebruiken la roche posey lipkar voor dagelijks hydratatie van de huid. wordt aan aangeraden door artsen maar zij kunnen die niet voorschrijven.
2 jaar geleden
Zelf heb ik al jaren atopisch eczeem. Ik zou je adviseren om een doorverwijzing naar de dermatoloog te vragen. Die kan evt kijken of allergieën meespelen. Je kan evt sokjes over de handjes doen om krabben te voorkomen. Ook zou ik vragen om cetomacrogol zalf. Vaseline sluit de huid namelijk af. Tevens heb ik zelf zeer goede ervaringen met locobase repair. Dit wordt helaas niet door de zorgverzekeraar vergoed. Maar heeft mijn eczeem dragelijk gemaakt! Ik gebruik dit op mijn handen en gezicht. Zolang ik het 1x per dag op mijn gezicht smeer blijft mijn huid heel zacht!
2 jaar geleden
Mijn zoontje had ook allemaal hele kleine rode puntjes/bultjes op zijn buik en dat ging steeds verder naar zijn armen en benen. Van de kinderarts een steroide zalf voor eczeem gekregen maar dit hielp voor geen meter en het leek wel alleen maar nog droger te worden. Ik gebruik nu deze creme en alles is weg, weet niet of het ook in NL verkrijgbaar is maar heb gewoon bij de apotheek om een vettige creme zonder parfum gevraagd. Op zijn hoofdje is het ook heel droog, vooral net boven zijn oren. Als ik die creme daar smeer zit hij ook veel minder aan zijn hoofdje/oren dus ik denk wel dat dat echt een reactie op jeuk kan zijn. Voor de berg bovenop zijn hoofd zoek ik ook nog een oplossing. Geen kokosolie want dat heb ik hier nog nooit gezien. Iemand een ander idee?
Badwater niet te warm, zeep/shampoo/wasmiddel zonder parfum gebruiken en maar 1 keer per week badderen kan ook al veel schelen met eczeem/droge huid.

2 jaar geleden
Mijn zoontje had ook last van eczeem. Hij is er gelukkig overeen gegroeid, maar toen hij klein was hielp: havermout bad (kan je gewoon zelf doen en is niet duur), producten zonder parfum gebruiken, dagje strand (doet wonderen) en de huid lekker vet houden. Ik hoop dat jouw baby er ook over een groeit, en anders dat je de oorzaak vind en het kan verbeteren.
2 jaar geleden
Bedankt voor alle tips en adviezen! Ik heb nu de crème van tiny todd besteld. Daar heb ik vaker wat over gehoord en nu toch maar het proberen waard.
Ik wil proberen om een verwijzing te krijgen naar de dermatoloog. Ben erg benieuwd hoe de huisarts hier over denkt. Ze was er erg stellig in dat het atopisch eczeem is en dat het erfelijk is bij ons en dus niet veel aan te doen is. Ik merk dat de cetomacrogol niet goed werkt en wat ik hier dus lees is dat het alleen een vette laag creërt in plaats van het voeden van de huid. Zo ziet het er inderdaad ook uit. Voor nu heb ik er wat Weleda calendula voor de baby opgesmeerd, dit werkte in het begin heel goed. Op aanraden van huisarts daar toen mee gestopt, maar het is alleen maar verslechterd. Ik ben benieuwd hoe de crème van tiny todd gaat werken 👌
2 jaar geleden
Reactie op Belshel8
Bedankt voor alle tips en adviezen! Ik heb nu de crème van tiny todd bestel ...
Ik lees dat het al eerder benoemd is, maar ook ik zweer bij de Lipikar crème van La Roche Posay. Ik heb zelf vaak last van eczeem en deze werkt extreem goed. Zelfs laatst nog gebruikt omdat ik eczeem kreeg van een voedingsbh😥😅. Voor mn dochter gebruik ik het altijd na het badje. Het is een vette crème die ook zeer geschikt is voor pasgeborenen. Mocht de tiny todd niet het gewenste resultaat geven, dan zou ik zeker deze proberen.
2 jaar geleden
Ons zoontje van nu 2.5 jaar heeft ook atopisch eczeem. Wij hebben hem wel ook overdag ingebakerd, omdat hij zich anders bleef openkrabben. En tip: La Roche Posay Lipikar Baume hielp bij ons heel goed! Hebben een halfjaar vanalles geprobeerd, en dit leek wel echt alles te veranderen. Bij ons huidige zoontje (11 weken) ben ik al tijdens de zwangerschap begonnen met probiotica slikken. Schijnt ook mogelijk te kunnen helpen… je hebt ook speciale voor babies (wij hebben van vitakruid), die kan je door de fles doen zelfs.
2 jaar geleden
Even een update..
Tiny todd heb ik geprobeerd, maar werkt niet tegen de jeuk en roodheid (eczeem plekken). Ik heb juist het idee het daarna meer gaat jeuken. Nu gebruiken we op zijn hoofdhuid Bepanthen eczeem crème en de droge huid zalf van Drs. Leenarts (ook op de rest van zijn huid). Ik heb het idee dat het nu erg verminderd op zijn borst. Na het badderen is het wel altijd weer wat droger, maar dat is ook logisch. Hij gaat bijna niet in bad en als hij in bad gaat, gebruiken we vette olie in het badje zelf. Ik wil nog een zemelenbad gaan proberen, maar dit ga ik dan wel zelf maken met havermout. Ik ben er namelijk erg van geschrokken wat er in de kant en klare zemelenbad zit! Erg veel ingrediënten, waaronder ook parfum. Dit lijkt mij niet geschikt voor hem.
De huisarts heeft een hydrocortison zalf voorgeschreven.. hier wil ik nog niet mee beginnen. Doorverwijzen naar de dermatoloog vinden ze niet nodig, omdat het geen allergie hoeft te zijn. Volgens de arts is het erfelijk.
2 jaar geleden
Reactie op Belshel8
Even een update..
Tiny todd heb ik geprobeerd, maar werkt niet tegen de jeu ...
probeer aub la roche posey lipkar als je die nog niet geprobeerd hebt.
het kan zeker erfelijk zijn maar zou toch ook echt een allergie proberen uit te sluiten hoor. dit kan je doen door zelfstandig koemelkvrije voeding aan te schaffen (neocate)of zelf op dieet te gaan. wordt het beter dan weet je het wordt het niet beter dan is het in iedergeval geen koemelkallergie.
2 jaar geleden
Reactie op Alish
probeer aub la roche posey lipkar als je die nog niet geprobeerd hebt.
het ...
en sorry huisartsen schrijven altijd maar gewoon vette creme en hormoonzalfjes voor. zonder te willen kijken naar de oorzaak van exceem. ( eigen ervaring )
soms moet je echt helaas zelf aan de slag voor je serieus genomen wordt.
2 jaar geleden
https://youtu.be/oJPrmFDGtDw?si=9eUgzg1e5O2W5Ovg
Ik zou graag iedereen met baby'tjes met eczeem willen waarschuwen i.v.m hormoonzalven.
In de hoop dat ze niet de pijn hoeven lijden die mijn zus nu heeft als TSW-patient.
Eczeem kan niet erfelijk zijn. Gevoeligheid voor vele stoffen, allergieën en darmproblemem wel (=oorzaak van eczeem).
Helaas is de zoektocht naar de oorzaak soms heel erg moeilijk en is hormoonzalf wel snel en effectief maar pure symptoombestrijding.
Veel succes. Ik hoop dat het snel betert voor je kindje en jou.🍀
2 jaar geleden
Met m’n oudste dochtertje (bijna 4) zijn we bij de homeopaat geweest nadat we eerst hormoonzalfjes enz hebben geprobeerd!
M’n 2e dochtertje heeft nu ook wat eczeem en gelijk weer naar de homeopaat… hoop zo dat dit ook werkt..
En sokken om de handen voor het krabben…😉