12 Reacties

3 maanden geleden

Ik zou niet direct panikeren op autisme. Als ik dit allemaal lees dan zie ik mijn dochtertje, en "nee" begrijpen is ook pas vanaf 10 maanden

3 maanden geleden

Op deze leeftijd is het echt nog te jong om zoiets te kunnen zien. Heel veel dingen is gewoon normaal als babyzijnde. Ik heb ook autisme in de familie(ik zelf vermoed ik ook, want vader en broertje hebben het). Ik meen te hebben gelezen dat het meestal van vaderskant komt ook. Ik denk dat autisme pas vanaf 2 of 3 jaar te merken is. Maak je niet al te veel zorgen en je kunt het toch niet voorkomen mocht het wel zo zijn. Je kunt dan tegen die tijd kijken hoe je hem kan helpen. Geniet lekker van je kleintje!🤗

3 maanden geleden

Jouw baby van 10 maanden rent al achter jou aan?

3 maanden geleden

Reactie op H0805

Haha, ja! Echt bizar hoe snel dat is gegaan bij hem. Ieder kind is natuurlijk heel anders. Ik was een late loper. Bij zijn eerste pogingen ‘staan’ viel hij vaak (wel altijd op een zachte mat). We merkten dat hij er wat teruggetrokken van werd. Wij hebben toen een valpreventie kussentje gekocht voor hem, zodat hij geen pijn had als die viel. Hij oefende hierna echt de hele dag door. Denk echt dat dit hem het zetje heeft gegeven. Nu is het niet meer nodig.

3 maanden geleden

Voeten is voor vele babys een ding. Het vastpakken en in de mond stoppen van eigen voeten zou blijdschap betekenen en daarbij zijn voeten de eerste maanden wanneer ze kruipen, op ooghoogte van babys, daaraan vast zit dan weer een persoon wat ze nu een kunnen snappen . Denk dat de focus op voeten niet kan zeggen of hij autisme heeft.

3 maanden geleden

Reactie op H0805

🤣

3 maanden geleden

Ik werk zelf op een behandel en expertisecentrum voor jonge kindjes als gedragswetenschapper maar niks van wat jij omschrijft zou ik duiden bij autisme..ik snap dat je angstig bent omdat je gelijkenissen ziet met je neefje. Er is wederkerigheid in contact en lijkt zoals je hem omschrijft niet achter te lopen qua ontwikkeling (eerder voor). Interesse voor de eigen handjes en deze volgen is heel passend bij de baby/dreumes fase. Ik zou me hier geen zorgen over maken🫶🏼

3 maanden geleden

Ik snap je zorgen! Op de een of andere manier zit ik op TikTok in een algoritme met ‘Signs of early autism’ en alles wat ze daar als symptoom laten zien heeft mijn zoontje ook.

3 maanden geleden

Interesse in eigen handen en/of voeten is bij baby’s ook gewoon heel normaal ! Dus als dit het enige ‘symptoom’ is zou ik me echt niet druk maken. Zeker met de andere dingen die je over je kindje verteld: contact maken, brabbelen. Dit is juist het tegenovergestelde van wat je verwacht bij signalen van autisme

3 maanden geleden

Reactie op celinevhm

Ik snap je zorgen! Op de een of andere manier zit ik op TikTok in een algor ...
Ik heb hier helemaal niet bij stilgestaan, maar nu je het zegt, ik zie ook continu dat soort filmpjes. Wellicht maakte ik mezelf daardoor gek 🤷‍♀️

3 maanden geleden

Ik heb dit ook regelmatig, vooral omdat mijn zoontje heel vaak met zijn handjes/polsjes aan het "draaien" is.. toen ik dat opzocht kwam ik ook bij autisme uit. Dus ik snap je gevoelens wel! Dat zijn ontwikkeling en socialiteit zo goed gaat maakt me wel wat geruster! En daarnaast, mocht het zo zijn, dan kan ik er niets aan veranderen en er alleen maar voor hem zijn op de manier waarop het nodig is🤗

3 maanden geleden

Autisme is er in vele vormen en maten. Het is een spectrum dus het kan heel heftig zijn, maar het kan ook 1 of 2 kleine dingen zijn. Er zijn dingen die je inderdaad al bij een baby in het gedrag kan zien waardoor je er vanuit kan gaan, MAAR babies leren nog heel veel van hun omgeving. Ik zelf heb gewerkt op een peuterleerplek en werk nu op een BSO. Wij hadden een gezin waarin broer (1 jaar ouder dan zijn zusje) autisme had. Zusje toonde exact hetzelfde gedrag waardoor men dacht dat zij ook autistisch was. Maar zij deed haar broer na. Ongeveer dezelfde leeftijd maar toch wat ouder. Uiteindelijk kwamen we erachter dat zij helemaal niet autistisch was. Inmiddels zijn ze allebei alweer een stukje ouder en gaat het met allebei super. Broer heeft alle hulp die hij nodig heeft en kan behoorlijk goed met alles en iedereen mee doen. Dus niet al te veel stressen. Laat het lekker voor wat het is en blijf naar je kind kijken en hulp bieden die hij/zij nodig heeft. Komt in ieder geval goed.