6 Reacties

VRIEND

één maand geleden

Wat naar dat je je zo zorgen maakt. Heb je het al besproken met het CB. Wat zeiden zij? Vonden ze een doorverwijzing nodig?

één maand geleden

Hoi Hanb, ik begrijp dat je je zorgen maakt. Misschien goed om te weten dat je zonder verwijzing naar de kinderfysiotherapeut kan (en volledig vergoed). Dat zou ik je aanraden! De kinderfysiotherapeut komt meestal bij je thuis en kan goed inschatten of je zorgen terecht zijn of niet (en natuurlijk tips geven om de motoriek te stimuleren). Blijf niet zitten met je zorgen, dat is niet nodig! In mijn ervaring heb je wat meer aan een kinderfysio dan aan het CB, maar dat is uiteraard ook een prima plek om te beginnen. Laat een professional meekijken, dan weet je snel of je zorgen terecht zijn of dat je kindje gewoon iets meer tijd nodig heeft :)

één maand geleden

Je kunt inderdaad contact opnemen met een kinderfysiotherapeut in de buurt om een afspraak te maken, dat is heel laagdrempelig. Ze kijken dan naar wat je kindje kan, doen wat oefeningen/ kort onderzoek en geven je tips over hoe je je kindje kunt helpen. Soms is er daadwerkelijk iets waardoor de ontwikkeling langzamer verloopt, zoals bijvoorbeeld lage spierspanning, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ons zoontje tijgert nu ongeveer een maand, maar blijft ook nog niet zitten en kan al helemaal niet van lig naar zit. Wij zijn vorige maand bij de fysio ontslagen omdat ze heel tevreden was met wat ze zag toen hij begon te tijgeren. Alle kindjes ontwikkelen op hun eigen tempo en die ranges van wat ze moeten kunnen op deze leeftijd zijn nog heel breed. Dus sommige kinderen lopen al en andere kinderen tijgeren of kruipen pas net. Van alle foto's van staande en lopende kinderen die op dit forum voorbij komen word ik ook wel eens onzeker, maar weet dus dat je niet de enige bent!

één maand geleden

Trouwens, als ik contact zocht met een kinderfysiotherapeut kon ik vaak heel snel terecht, dus gewoon even bellen of mailen en je wordt snel geholpen!

één maand geleden

Bij ons heeft het CB ook een inloopmoment met de kinderfysio. Misschien heeft jouw CB dat ook wel. Ik vond dat iets laagdrempeliger dan gelijk een afspraak maken bij de kinderfysio zelf, maar dat kan natuurlijk ook!

één maand geleden

Ik zou even contact opnemen met het CB. Hier hebben we een klein ventje van net 1 jaar, prematuur en dysmatuur geboren, die ook nog niet zelf gaat zitten of kruipt. Bij ons is de kinderfysio betrokken en hij loopt wat achter motorisch gezien. We hebben oefeningen gekregen, maar meer dan stimuleren kunnen we ook niet doen. Zij raadt het af om hem bijvoorbeeld in zit neer te zetten wanneer hij nog niet zelf kan gaan zitten en geeft ook aan, het komt wel. Zolang ze stappen blijven maken in de ontwikkeling is er niets om je zorgen over te maken. Maar twijfel niet om te vragen naar een verwijzing voor de fysio. Het kan alleen maar helpen. Ik snap je onzekerheid, maar laat je niet gek maken door anderen! Onze oudste was ook niet de snelste (liep tussen te 19-20 maanden) en komt nu prima mee met leeftijdsgenoten.