19 Reacties

3 maanden geleden

Mijn zoontje van bijna 11 maanden tijgert ook pas sinds een paar weken. Begint nu steeds een beetje in kruiphouding te gaan en heen en weer te wiebelen, maar meer dan dat zie ik voorlopig ook nog niet gebeuren. Om het over staan en lopen nog maar niet te hebben. Zodra ik hem met zijn voeten op de grond wil zetten, trekt hij ze omhoog 🤣 Ik ben wel met hem naar de fysio gegaan, om handvatten te krijgen hoe ik hem kan stimuleren in zijn ontwikkeling. Wellicht is dat voor jou ook een optie? Maar uiteindelijk komt het echt vanzelf, want ik was voor de 2e keer met hem naar de fysio gegaan en de volgende dag begon hij ineens te tijgeren. Ik had in de tussentijd nog niet echt veel oefeningen met hem gedaan haha.

3 maanden geleden

Als je zoekt op het topic "Al kruipen?!" vind je veel verhalen van babietje die net als jouw (en mijn) kindje nog niet kruipen of tijgeren. Het komt dus echt wel voor! Als je je kindje heel bewust wilt helpen in de ontwikkeling op dit punt zou je inderdaad naar een kinderfysiotherapeut kunnen voor advies :)

3 maanden geleden

Ik heb even chatgtp gevraagd en wat ik als antwoord krijg valt wel iets over te zeggen. Misschien helpt het je 😊 Een baby van 10 maanden die nog niet tijgert, kruipt, of probeert te staan, valt binnen een breed spectrum van normaal gedrag. Sommige baby's slaan bijvoorbeeld het kruipen helemaal over en gaan direct over naar lopen. Wat wel belangrijk is, is dat het kind op andere manieren tekenen van ontwikkeling vertoont, zoals nieuwsgierigheid naar de omgeving, het gebruiken van de handen om dingen vast te pakken, of het tonen van interesse in interactie met anderen. Als er echter andere zorgen zijn, zoals weinig interesse in bewegen, weinig spierkracht of stijfheid in de spieren, is het verstandig om dit te bespreken met een consultatiebureau of kinderarts. Zij kunnen beoordelen of er iets is om verder te onderzoeken, of dat het gewoon een kwestie is van afwachten en het kind de tijd geven om zich op zijn eigen manier te ontwikkelen. Kortom, in de meeste gevallen is er geen reden tot zorgen, maar als er meer zorgen zijn of als je een professionele mening wilt, is het altijd goed om dit met een arts te bespreken.

3 maanden geleden

Trouwens, nu ik er zo over nadenk.. mijn zoontje was 10 maanden voorbij en toen kon hij voor het eerst zelfstandig gaan zitten, een week later begon hij opeens te kruipen (tijgeren heeft hij overgeslagen) en vlak voordat hij 11 maanden werd kon hij zelfstandig gaan staan. Zo zie je maar dat in één maand heel veel kan gebeuren!

3 maanden geleden

Mijn dochter van eind deze maand 1 jaar (dan 11 mnd gecorrigeerd) die kan net een aantal weken rollen.. Kruipen, tijgeren, staan of zelf tot zit komen? Nee echt nog niet! Dat het soms onzeker maakt herken ik.

3 maanden geleden

Herkenbaar hoor, hier bijna 10 maand en kruipt/tijgert ook nog niet. Staat ook nog niet stevig op zijn beentjes, terwijl mijn neefje van 6 maanden dat wel al kan 🥲 Alles op zijn tijd. Mijn zoontje is wel heel sociaal en heeft al 7 tandjes. Daarnaast is hij altijd vrolijk en tevreden, eet en slaapt super goed. Dat is ook heel wat waard. Het zal allemaal vanzelf wel komen!

3 maanden geleden

Naast dat kinderen hun eigen tempo hebben in ding is er ook nog gewoon het verschil in motoriek per mens. Wij zijn motorisch gezien ook niet de soepelsten, dat ga ik ook echt niet verwachten van onze kinderen😜.

3 maanden geleden

Onze dochter is net 10 maanden en ik maakte mij er ook zorgen om. Totdat ze vorige week ineens toch op haar handjes en knieën ging zitten. En sinds 2 dagen kruipt ze heel het huis door ( en best hard ook). Daarnaast kan ze ook sinds gisteren ineens uit zichzelf gaan zitten, en probeert ze zichzelf op te trekken aan de rand van de box of haar bedje. Dus binnen een week tijd is ze gaan kruipen- zitten en proberen op te trekken. Zo snel kan het gaan dus. Wat ik ermee wil zeggen, maak je vooral geen zorgen 😊

3 maanden geleden

Dank jullie wel voor alle reacties! Superfijn om te lezen dat anderen dit herkennen. Het komt wanneer het komt en tot die tijd ondersteun ik ons mannetje waar nodig 💙

3 maanden geleden

Zeker herkenbaar. Ons prupke is 9,5maand kan heel goed zitten, maar komt zelf niet tot zit. Draaien naar de buik? Ho maar.. Draaien naar de rug, kan ze wel maar alleen als ze daar zin in heeft. Wel probeert ze zichzelf omhoog te trekken. Maar het komt echt vanzelf! 😀

3 maanden geleden

Bij ons was het ineens in 1 week alles tegelijkertijd. Zitten, tijgeren, kruipen en in bed of de box staan. Maakte me ook zorgen hierom, maar sinds 9,5 maand is dit spontaan veranderd lijkt het wel. Het consultatiebureau heb ik het toen ook gevraagd, maar pas met de volgende afspraak zijn ze later met deze ontwikkeling. En dan ging het volgens mij zelfs om alleen kruipen. Het komt echt vanzelf.

3 maanden geleden

Snap dat je ongerust bent, maar iedere baby heeft inderdaad zijn eigen tempo. Ons dochtertje van 10 mnd rolt alleen. Laatst schoof ze wel wat naar achter op haar buik. Maar daar blijft het bij. Onze oudste dochter van nu 6 jaar deed alles rondom de eerste verjaardag in 3 weken tijd van zelfstandig zitten, tot kruipen tot staan. Dus komt vanzelf.☺️ Je hebt nu nog beetje rust en hoeft er nog niet achteraan. Zo bekijk ik het maar 😊

3 maanden geleden

Neehoor, mijn eerste kind heeft dit nooit gedaan en liep met 13 maanden

3 maanden geleden

Hier een dochter van 9.5 maand. Kruipt/tijgert ook nog niet. Kan wel heel goed rollen en goed zitten. Ben ook heel benieuwd wanneer ze zichzelf gaat verplaatsen. 😄

3 maanden geleden

Nu een week later tijgert meneer ineens, zo snel kan het dus gaan!

2 maanden geleden

Meneer van bijna 11 maanden heeft sinds een week het kruipen te pakken! Tijgeren heeft ie overgeslagen 😅

2 maanden geleden

Ons dochtertje 10 maanden rolde ook alleen maar nu sinds een week gaat ze zelf zitten en trekt ze zich zelf op kan dus snel opeens gaan ieder kindje op zijn eigen tempo

2 maanden geleden

Onze dochter van 10 maanden kan nu sinds 2 weken zelfstandig gaan zitten. Ook kan ze heel goed in de kruiphouding gaan zitten alleen weet ze nog niet zo goed hoe ze dan vooruit moet komen, haha!

2 maanden geleden

Onze dochter begon gisteren voor het eerst met kruipen! Daarvoor deed ze op haar billen schuiven. Nu lijkt ze het weer helemaal zijn te vergeten hoe het moet. 🥴 Hadden meer van jullie kindjes dit ook en komt het dan vanzelf weer?