72 Reacties
2 jaar geleden
Ik ben zelf ingeleid om een andere reden. Wat ik me kan herinneren: ze prikken een infuus, de gyn breekt je vliezen en vervolgens krijg je weeenopwekkers via het infuus. Afhankelijk van hoe je lichaam het zelf oppakt zetten ze hem hoger of lager. Ik heb het zelf niet als onprettig ervaren vergeleken bij een natuurlijke bevalling. Wel vond ik het naar dat ik vast zat aan een monitor en daardoor minder vrij kon bewegen met het opvangen van weeen. Gelukkig wilden ze wel met mij meedenken hoe ik in ieder geval een deel van mijn bevalling niet op mijn rug op bed hoefde te doen. Daar zou ik dus zeker over in gesprek gaan met het zh waar je gaat bevallen als jij dat ook niet wilt!
Wat betreft jouw situatie: wat een rollercoaster! Mijn moeder heeft dit ook twee keer gehad en zodra de baby goed lag (dat was ik dus en mijn zusje 😉) heeft ze gewoon twee prima vaginale bevallingen gehad. Ik hoop voor jou dat dit bij jou ook gaat gebeuren!
2 jaar geleden
Ik heb alleen ervaring met inleiding, niet met een bevalling waarin alles vanzelf ging.
Ik moest eerst geprimed worden met een ballonnetje. Toen bij 3 cm een infuus gekregen met weeënopwekkers. Ik had overigens een draadloze CTG, dus kon gewoon bewegen en douchen. Ze hebben bij mij door drukte volledig op de CTG vertrouwd, die gaf geen weeën activiteit weer, dus het werd iedere 10 minuten verhoogd. Ik had echter wel degelijk rug weeën, maar die waren dus niet zichtbaar. Ik heb een uur lang pers weeën weg gepuft omdat ze niet geloofden dat er al echt iets gebeurde. Na een uur hebben ze eindelijk gekeken naar ontsluiting en had ik inderdaad volledige ontsluiting al. Tegen die tijd ging het echter al niet meer goed met mijn kindje en moest ik een spoedkeizersnede onder narcose wegens foetale nood.
Recent heb ik gelezen dat rug weeën wel vaker niet goed registreren op een CTG. Mijn ervaring was super traumatisch omdat er heel veel fouten zijn gemaakt en er niet naar mij geluisterd werd. Dat had op zich echter niet perse met de inleiding te maken, het was een combinatie van alles. Ik kan je alleen als advies mee geven om te vertrouwen op je lichaam en op je strepen te staan als ze je niet geloven. Je hebt in ieder geval het geluk dat je eerder bevallen bent en dus weet hoe het voelt. Ik ging twijfelen aan wat ik voelde omdat alles nieuw was. Mocht je in de situatie komen waarin ik zat qua weeën die niet goed geregistreerd worden op de CTG, laat ze dan je ontsluiting bekijken.
Heel veel succes met je bevalling! Hopelijk krijg je een heel fijne ervaring :)
2 jaar geleden
Ik herken heel erg je verhaal van de kleine die blijft draaien! Hier ook echt een dwarsligger die alle kanten op draait. Inmiddels ook vrij pijnlijk. Al 2 x een versie gehad en het idee dat hij na de laatste versie met 38 weken (afgelopen woensdag) alweer is gedraaid. Hier heb ik inderdaad ook een aantal adviezen meegekregen vanuit het ziekenhuis en vanuit eigen vk indien de bevalling zou starten.
Verder heb ik a.s. Dinsdag weer een afspraak bij de vk. Heel benieuwd hoe de baby dan ligt.
Hier heeft de baby dus ook al deels ingedaald gelegen tussen versie 1 en versie 2 in en daarna ook weer gaan ont-indalen en (meerdere keren) gedraaid.
Hier is er eigenlijk nog geen plan van aanpak voor de bevalling. De gynaecoloog gaf in het ziekenhuis aan woensdag dat er een kans is dat hij tijdens de bevalling nog draait van hoofdligging naar stuit of dwars. Een van de redenen waarom ze na de laatste versie ook nog niet wilde beginnen met inleiden. Hij was namelijk in het uur voor de versie nog gedraaid van stuit naar dwars.
Ik merk dat ik, net als jij, best onzeker wordt van al deze (risico)factoren. Mijn eerdere zwangerschappen en bevallingen gingen een stuk minder gecompliceerd voor mijn gevoel. Zelfs de tweeling zwangerschap waarbij ik ben ingeleid vond ik minder spannend.
Mocht de kleine opnieuw draaien ga ik in ieder geval géén derde versie meer proberen en wil ik een geplande keizersnede. Van De laatste versie heb ik echt veel napijn gehad. Ik wil dan graag een geplande keizersnede. Ik kies dan voor mezelf voor de meest rustige optie waarbij ik me het beste kan voorbereiden op wat er komen gaat.
Ik merk ook dat ik erg gespannen ben voor de start van deze bevalling. Angstig dat er dus toch een spoedkeizersnede komt als de kleine tijdens de bevalling toch ineens besluit te draaien van hoofdligging naar een andere positie.
2 jaar geleden
Wat betreft het inleiden :
Ik ben bij mijn eerste zwangerschap (tweeling) met 37+2 ingeleid. Beide kinderen lagen in hoofdligging. Ik liep op dat moment al enige weken met een beetje ontsluiting rond. Daardoor heb ik geen ballonnetje of iets nodig gehad.
Het inleiden begon bij mij met het breken van mijn vliezen om 7.30 uur in de ochtend. Direct daarna begonnen bij mij de weeën. Daarnaast kreeg ik aanvullend weeënopwekkers toegediend. Ik heb op dat moment een weeënstorm gekregen die heeft geduurd totdat ik in de ‘persfase’ terecht kwam. Om 12.10 en 12.15 uur zijn mijn dochters geboren.
2 jaar geleden
Ik herken heel erg je verhaal van de kleine die blijft draaien! Hier ook ec ...
Wow, ook al zo’n baby die van draaien houdt. Ik heb bewust niet gekozen voor versies omdat het kindje zo gigantisch beweeglijk is.
Idd het onzekere staat me tegen. Mochten de vliezen breken (ik weet wel dat de kans klein is, maar toch) dan moet je liggend (waarschijnlijk met ambulance) vervoerd worden naar zkh. Beginnen de weeën, moet ik gelijk bellen (maarja, wanneer bel je hè?😅).
En dan idd.. stel het ligt niet goed tijdens de bevalling, of het gaat dan nog alle kanten op. Gynaecoloog heeft de hoop dat doordat het vruchtwater eruit gaat het kindje met de zwaartekracht meegaat zegmaar. Dus dan zo blijft liggen.
Ik mocht dus niet kiezen voor de optie keizersnede. Denk je dat jij dat wel mag? Gynaecoloog wilde dit absoluut niet omdat afgelopen woensdag de baby dus goed lag… Kheb voor m’n gevoel bijna zitten smeken om een keizersnede😅 puur om dan dus iets meer duidelijkheid te hebben.
Voel jij ook goed dat de baby nog draait en hoe de baby ligt? Ik voel wel dat de baby bijvoorbeeld laag ligt of wanneer dat t dwars ligt, maar zelf kan jk heel slecht voelen waar t koppie of de rug ligt oid.
2 jaar geleden
Reactie op Mom23
Wow, ook al zo’n baby die van draaien houdt. Ik heb bewust niet gekozen voo ...
Ik mag volgens mij alleen kiezen voor een keizersnede als de kleine op dat moment ook echt in stuit / dwars ligt.
Ik heb inderdaad ook moeite met voelen hoe hij precies ligt.
Ik merk ook dat ik sinds de laatste adviezen lastig vind om alleen weg te gaan. Inderdaad vanwege de ‘wat als de vliezen breken bij oorbeeld’ moet ik dan buiten ergens gaan liggen 😅😬
Merk dat ik het daardoor nu ‘veiliger/prettiger’ vind om thuis te zijn.
2 jaar geleden
Ik mag volgens mij alleen kiezen voor een keizersnede als de kleine op dat ...
Ja.. dus ergens hoop je dat tijdens de controle de baby dan nog steeds niet goed ligt 😅 ik baalde op dat moment iig wel. Al had ik al wel het vermoeden, want vindt het heel anders dragen als het normaal ligt. Jij toevallig ook? Dwars is het veel zwaarder en pijnlijker of zo 😅
Ja klopt. Ik blijf nu ook alleen thuis of iig bij ons in het dorp. Ga nog wel eens koffiedrinken bij fam oid.
Kga echt heel blij zijn als de kleine er uiteindelijk is en alles is goed gegaan 😅
2 jaar geleden
Reactie op Mom23
Ja.. dus ergens hoop je dat tijdens de controle de baby dan nog steeds niet ...
Vooral het dwars liggen is rot inderdaad. Ben niet gebouwd voor een dwarsliggende baby 🙈. Maar stuit vind ik niet vervelender.
Ik ben nog op controle geweest. de baby had het even iets minder fijn, 2 dagen na de versie (hartslag tussen de 150-180). Net als de na de vorige versie. Gelukkig daalde zijn hartslag even later weer nadat ik een tijdje op mijn zij had gelegen.
Hier ligt hij vanavond wel met hoofd omlaag maar wel heel hoog. Bij lange na niet ingedaald 😬
2 jaar geleden
Hey, ik heb ongeveer hetzelfde voir. Deze baby is ook heel beweeglijk en heb nu aanstaande donderdag controle. Vorige donderdag lag hij goed. Maar als hij as donderdag weer in stuit of dwars ligt dan doen ze meteen een versie en meteen ook inleiden, met 39 weken.
Dat die zo beweegt nog op deze termijn is inderdaad echt pijnlijk.
Ik ben voor mijn eerste zoon ingeleid bij 41+5. En inleiding ging bij mij vrij goed, het moeilijke was voor lij het lange wachten tot het echt op gang kwam.
Ben dus niet zo bang voor het inleiden.
Wel bang dat ze zeggen hij zit nog steeds goed dus we zullen nog wat wachten en dat hij dan weer zou draaien en dat ik een stuitbevalling zou moeten doen. Dus ja.
2 jaar geleden
Hier is de baby aan het indalen. Morgenavond word ik ingeleid en een ballonnetje ingebracht. Hopelijk blijft hij goed liggen 🤞🏻
2 jaar geleden
Hij lag gisteren deels ingedaald. Helaas is hij toch weer omgedraaid. Ik kwam net in het ziekenhuis voor een ballonnetje en die kunnen ze dus nu niet plaatsen want de kleine ligt met zijn billen beneden. Waarschijnlijk mag ik nu morgenochtend vroeg terug komen voor een versie (de derde al) en daarna gelijk tabletten voor stukje ontsluiting en daarna vliezen breken.
2 jaar geleden
Reactie op Mom23
Ah wat vervelend zeg! Had fijn geweest als het kon beginnen. Nu hopelijk mo ...
Inmiddels weer even in het ziekenhuis. Ik dacht het gisterenavond /vannacht al te voelen. De kleine man is weer aan het draaien. Na een mooie ctg bleek met de echo inderdaad weer een hoofdje beneden te liggen. Dus de versie mogen we overslaan.
Met een ballonnetje wordt de baby weer iets omhoog geduwd. Dus die durven ze nu niet te plaatsen. Kans is te groot dat hij dan weer terug draait naar stuit of dwars. Ik heb nu net de eerste tabletjes gehad om de baarmoedermond verder week te maken. Dit wordt elke paar uur herhaalt tot er voldoende ontsluiting is om de vliezen te breken 🤞🏻
2 jaar geleden
Inmiddels weer even in het ziekenhuis. Ik dacht het gisterenavond /vannacht ...
Oh wat fijn en tegelijkertijd spannend zeg!! Hopelijk zet het snel door.
Ik moet vanmiddag op controle. Heb zelf het idee dat de baby goed ligt 😅 ze gaan ook inwendig onderzoek doen en dan vervolgplan maken met ook pilletjes oid. Kben heel benieuwd!!
2 jaar geleden
Hier is tijdens het proces met de pilletjes de kleine wéér gedraaid. We zullen zo een nieuw plan van aanpak moeten maken. Ik merk wel dat ik het lastig vind dat we steeds moeten afwijken van het plan 😅