11 Reacties

3 jaar geleden

Ijzer gehalte kan dalen in de zwangerschap. Je maakt een extra liter 'bloed plasma' aan maar geen rode bloedcellen. Het kan afhankelijk van de waardes normaal zijn. Evt kan de verloskundige ijzer (ferrofumaraat) voorschrijven. Zelf kun je beginnen met ijzerrijk eten: Bladgroente, tomaten noten etc. Evt een glaasje sinaasappelsap bij het eten. Vit C neemt de ijzer beter op. Of het drankje floradix bij de drogist.

2 jaar geleden

Ik kom dit topic nu pas tegen, maar hoe is het gegaan met jouw bloedarmoede? Bij de 30 weken hb check kwam er bij mij ook bloedarmoede uit. Wat was de behandeling bij jou en heeft het geholpen?

2 jaar geleden

Ik kamp ook met bloedarmoede. Bij de 27 weken check was het nog 6.5. Maar na een buikgriep te hebben gehad toen ik 30 weken was, voelde ik mij anders moe dan normaal, extremer en heel slecht in conditie. Voelde me echt slecht. Toen bij huisarts bleek ik bloedarmoede te hebben, hb was met een vingerprik 5.9. Ik heb nu Ferrofumaraat van de arts voor 2x per week en ben mij bewuster van ijzerrrijkvoeding. Vandaag opnieuw gemeten en hij was al 6.4. (Wel met een bloedafname) ik weet alleen niet hoe t zit met de andere waarde, msv of trombocyten. Daar hoor ik begin volgende week meer over.

2 jaar geleden

Ik heb ook bloedgeprikt, en mn ijzer is enooooorm gezakt. Ik heb hiervoor ferrofumaraat voor gekregen. Ben pas 3 dagen bezig dus kan er nog niks over zeggen.

2 jaar geleden

Ik kreeg ferrofumeraat tabletjes 200mg 1x per dag. Na 4 weken zijn mijn waardes niet gestegen dus krijg ik volgende week een ijzerinfuus. Ik moet er wel bijzeggen dat ik een maagverkleining heb gehad dus ik kan ook niet veel innemen.

2 jaar geleden

Reactie op Kickyboe

Ik kreeg ferrofumeraat tabletjes 200mg 1x per dag. Na 4 weken zijn mijn waa ...
Nemen ze ook andere vitamines mee? Ferritine, foliumzuur en vit b12? Als er een ander achterliggend 'probleem' zit, dus daarin vitamines te laag dan helpt de ferro weinig.

2 jaar geleden

Reactie op Xoxo89

Ik kamp ook met bloedarmoede. Bij de 27 weken check was het nog 6.5. Maar ...
Bij mij was hb ook 5,9 idd. Ik moest echter nog 'naprikken' in het ziekenhuis, daar wacht ik nu op. Ik zal vast ook ferrofumaraat moeten slikken. Hebben jullie daar bijwerkingen van? Ik heb ook nog buikgriep gehad, na het prikken zelfs, dus voel me echt meeega belabberd en slap.

2 jaar geleden

Hier ook een hb van 5.9 en ferritine van 9. Gebruik nu ferrofumeraat al bijna 2 weken. Ik voel me wel al energieker heb ik het idee. Dinsdag weer prikken om te kijken of het geholpen heeft 🤞

2 jaar geleden

Reactie op Jaja1989

Bij mij was hb ook 5,9 idd. Ik moest echter nog 'naprikken' in het ziekenhu ...
Ahw wat vervelend! Ik heb zelf om movicolon gevraagd omdat Ferro + zwangerschap obstipatie geven. M’n stoelgang is al vertraagd merk ik. Dus let daar goed op. Huisarts kwam er zelf niet mee dus wees er alert op!

2 jaar geleden

Ik heb al vanaf voor de zwangerschap een te laag ijzergehalte, slik al vanaf 14 weken zwangerschap die ferrofumeraat tabletjes. Eerst eentje per dag, maar toen bleek dat de waardes een paar weken erna weer gedaald waren moest ik er 2 per dag. Dat doe ik nu nog steeds, inmiddels bijna 31 weken en afgelopen week weer geprikt, toen was mijn hb 6,2. Vind die pillen wel echt een doorn in het oog, 2 a 3 uur niks eten, dan twee ijzertabletten, dan weer een half uur niks eten, geen zuivel of koffie/thee in de uren voor of na de tabletten, maar wel ook zorgen dat je genoeg zuivel binnenkrijgt op de dag. En de ijzertabletten met sinaasappelsap innemen. En nu in trimester 3 ook weer de weeïge misselijkheid waartegen het alleen helpt om even iets te eten, maar dat mag dus urenlang niet voordat ik die pillen moet innemen. En dan dus wekenlang al die moeite en mijn ijzergehalte wordt alleen maar lager.

2 jaar geleden

Ik heb rond week 29/30 een hb van 6.2 gehad, toen begonnen met floradix en roosvicee ferro (beide gewoon zonder recept te krijgen) en ik nam vitamine c drankjes voor betere opname. Zuivel tijdens ijzerrijke maaltijd vermeed ik, die nam ik dan apart als “tussendoortjes”. Toen ik een week later weer prikte was het 7,1 en het advies meegekregen hiermee door te gaan tot aan de bevalling.