Lieve lezers,
Mijn inmiddels 12 maand oude dochtertje heeft voor zichzelf ontwikkeld dat ze via schreeuwen en jengelen aangeeft wat ze wel en niet wil.
Ook laat ze op deze manier naar andere kindjes weten wat ze wel en niet wil. Ze pakt speelgoed af, slaat en krabt in de gezichtjes of slaat hen met speelgoed.
Bij diit laatste lijkt vooral alsof ze een reactie wil uitlokken of wil kijken wat er gebeurt.
Ze is verder heel lief en wil haar spulletjes wel delen, maar verwacht ook dat ze het weer terugkrijgt. Alles wat andere kindjes hebben, moet zijn ook even in de handen hebben.
Ik merk dat ik heel zoekende ben in hoe hiermee om te gaan. Ik probeer tot op heden rustig te blijven, en aan te geven dat ik zie dat ze boos is, een oplossing te zoeken of haar gewoon even laten gaan (schreeuwen) maar juist als ik rustig blijf merk ik op dat ze er alles aan doet om een reactie te krijgen. Zo gooit ze met haar speelgoed of slaat ze even net iets harder met de kastjes van haar speelkeukentje.
Ze slaat mij in mijn gezicht, dan zet ik haar weg en benoem ik dat dit pijn doet, ik laat haar zien wat wel kan en beloon goed gedrag. Vooral als ze moe begint te worden doet ze dit, alsof ze daarmee duidelijk wil maken dat ze naar bed moet.
Ze is nu ook nog maar 12 maand wat maakt dat ze nog niet goed begrijpt wat ze precies doet en boos worden op haar ook niet werkt.
Ze is ook heel druk ten opzichte van andere kindjes van haar leeftijd. Ze wil alles al doen en kunnen, kruipt als een malle door de ruimtes rond, overal aan zitten, ontdekken etc.
Zijn er mensen die dit gedrag herkennen en wat tips hebben?
Ik wil haar vooral niet remmen in wie ze is, alleen het slaan, ook naar andere kindjes, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Liefs!