1048 Reacties

8 maanden geleden

Ik hoop borstvoeding te gaan geven icm kolven. Lijkt me mooi dat mijn man ook eens een flesje kan geven en ik af en toe weer eens een wijntje kan doen haha! Nu vraag ik me dus af wanneer geef ik de borst en wanneer kolf ik dan melk? Moet je dan 1 borst kolven en 1 borst uit laten drinken? Ik heb namelijk geen idee hoe je borstvoeding & kolven combineert en ben daarom heel benieuwd naar moeders met ervaring!🤗

8 maanden geleden

Kijk eens op insta bij Teddy Roorda.. is vast info te vinden. Zag vandaag nog een post dat je het ook kunt doen als de baby heeft gedronken dat je dan nog kunt kolven erna..

8 maanden geleden

Ik heb vooral int begin moeten kolven om de productie opgang te helpen. Er zijn heel wat opties eigenlijk. Het handigste vond ik 1of 2 vaste kolf momentjes bijvoorbeeld. Maar je kan ook eerst laten drinken aan de borst en vervolgens na kolven dit is san vooral om de productie hoger te krijgen. Ik heb nu wel een melkcollector of hoe noemt het weer gekocht om tijdens de voeding de melk die anders wegstroomt uit de andere borst op te vangen. Niet echt om te kolven maar vorige keer lekte mijn 2de borst super fel tijdens het voeden. Dus was dan telkens nat en melk is dan gewoon verloren

8 maanden geleden

Heb bij de eerste ook borstvoeding gegeven, eenmaal weer aan het werk liep productie wel snel terug dus gestopt. Hoop dat het nu ook weer mag lukken. Eerste week gaf ik de eerste voeding van de dag uit 1 borst en kolfde de andere. Mijn borsten stonden toen op springen. Hadden niet echt nachtvoeding. Dus bouwde ik een kleine voorraad op. Toen productie beetje stabiel was, hield ik hier ook mee op. De rest van de dag kreeg de kleine 1 borst per voeding aangeboden. Als ik daarna niet bij de kleine was voor een voeding of ik alcohol had gedronken kolfde ik op dat moment. (Voeding met alcohol ging weg, andere bewaarde ik) Ik moest ook echt even zoeken naar een fijn "ritme" hierin. Geef het ook echt even de tijd!!

8 maanden geleden

Reactie op ltvdbx

Ik hoop borstvoeding te gaan geven icm kolven. Lijkt me mooi dat mijn man o ...
Je kind écht laten drinken versus kolven is toch wel anders qua stimulatie voor je borsten, dus voor optimale productie is het handig om je kind van beide borsten te laten drinken en dan van beide na te kolven. In ieder geval heb ik het de eerste weken zo gedaan toen de productie erg laag was en dat heeft het doen exploderen. Dan was er één 'hoofdborst' en liet ik haar nog even 5 min nalurken aan de andere borst en kolfde dan beide. De volgende voeding draaide ik links en rechts om. Dit was overigens puur voor productie, nakolven levert meestal niet veel melk op. Toen ik ging kolven voor de vriezer bouwde ik tijdens een slaapje van haar op een vast tijdstip een stuwing op door elke dag op dat tijdstip te kolven. Dan krijg je dan ook een productiepiek namelijk - je productie stemt af op de vraag, dus als jij altijd om 2 uur 's middags kolft dan ga je na een dag of 2-3 flink produceren om 2 uur 's middags. Mocht mijn dochter dan toch onverhoopt ineens willen drinken vlak daarna, kun je haar altijd nog wat uit de fles geven die je net hebt afgetapt.

8 maanden geleden

Reactie op ltvdbx

Ik hoop borstvoeding te gaan geven icm kolven. Lijkt me mooi dat mijn man o ...
Ik zou eerst focussen op totale borstvoeding geven. Dan kan het aanbod goed worden afgestemd op de behoefte van je kindje. Als je gelijk al extra gaat kolven gaat je lichaam ook weer extra melk aanmaken, wat mss juist weer teveel is voor je kindje. Op den duur merk je zelf wel op welke momenten je kunt kolven. Ik deed het soms bijv om 21.30u. Dan ging ik zelf naar bed en gaf mijn vriend om 23.00u een flesje. Persoonlijk vind ik dus kolven zodat je vriend een flesje kan geven in het begin alleen maar extra vermoeiend omdat je dan idd na moet denken over wanneer dan etc. En dat geklooi met die kolf 😬 die ellende ga je ook al krijgen als je gaat werken. Echt wel pittig hoor. Maar van jongs af aan met flesje oefenen is wel weer goed. Ik overweeg nu om gewoon die keren dat ik zelf niet wil voeden kv aan te bieden. Maar ik heb al 2 kinderen dus dat maakt de situatie mss ook weer anders.

7 maanden geleden

Mijn kleine man is afgelopen donderdag geboren en ik ben begonnen met borstvoeding geven. Ik heb alleen al een gigantische overproductie en erge kloven. Tijdens het 'de druk eraf kolven' is de melk zelfs helemaal rood van het bloed.. iemand die hier ervaring mee heeft?

7 maanden geleden

Reactie op Elise25

Mijn kleine man is afgelopen donderdag geboren en ik ben begonnen met borst ...
Oh jeetje dat klinkt heftig! Zo erg had ik het niet, maar bij mij hielpen multi mom compressen erg tegen de kloven. https://www.bol.com/nl/p/bioclin-multi-mam-kompressen-12-stuks/9200000007071935?referrer=socialshare_pdp_androidapp Zou anders ook even met een lactatiekundige overleggen. Weet dat borstvoeding geven in het begin soms een hobbelige weg is, maar dat het gaat bloeden is wel heel extreem. Misschien dat je kindje niet goed aan hapt? Of eventueel even met een tepel hoedje zodat het wat kan herstellen?

7 maanden geleden

Reactie op ltvdbx

Ik hoop borstvoeding te gaan geven icm kolven. Lijkt me mooi dat mijn man o ...
In principe heb je na de nacht de meeste voeding. Dus uurtje na de ochtendvoeding kun je dan het beste kolven. Dat kan je man dan later geven en dan heb je ook weer genoeg als het goed is in je borsten voor de tweede voeding van de dag. En daarna als je man bijv dagelijks 1 vaste voeding overneemt kun jij op dat zelfde moment kolven en die voeding kan je man de volgende dag dan weer geven.

7 maanden geleden

Reactie op Elise25

Mijn kleine man is afgelopen donderdag geboren en ik ben begonnen met borst ...
Je mag La Leche Leaque (borstvoedingsorganisatie) gratis bellen/appen/mailen met je borstvoedingsvragen. Dat kan zelfs 24u per dag! Dus ik zou even met hen bellen om te overleggen wat je het beste kunt doen. Je vindt ze via https://www.borstvoeding.nl/ Succes!

7 maanden geleden

Reactie op Sunflower1989

Oh jeetje dat klinkt heftig! Zo erg had ik het niet, maar bij mij hielpen m ...
Bedankt voor je reactie! Ik heb vanuit m'n kraamverzorgster mother mates als tip gekregen, die gaat mijn man morgen halen. Dat is zo te lezen een beetje hetzelfde idee als de compressen die jij noemt, ik ben heel benieuwd! Hielpen de compressen snel bij jou of duurde het een aantal dagen?

7 maanden geleden

Reactie op AnnelijnK

Je mag La Leche Leaque (borstvoedingsorganisatie) gratis bellen/appen/maile ...
Dankjewel voor de tip!

7 maanden geleden

Reactie op Elise25

Bedankt voor je reactie! Ik heb vanuit m'n kraamverzorgster mother mates al ...
Bij mij hielpen die compressen al heel snel inderdaad. De eerste voeding na gebruik was meteen een stuk minder pijnlijk. Hoop erg voor jou dat dat bij jou ook zo is! Ik weet uit ervaring dat borstvoeding heel mooi kan zijn (uiteindelijk.... 😜), maar op deze manier maak je een beetje een valse start met zo veel pijn. Heel veel succes en hopelijk gaat het snel beter!

7 maanden geleden

Reactie op Elise25

Mijn kleine man is afgelopen donderdag geboren en ik ben begonnen met borst ...
Heel vervelend! Zeker even met een lactatiekundige overleggen (kan vaak ook via je kraambureau). En deze hydrogel verbanden hebben mij eerder ook geholpen in de eerste fase van het borstvoeden: https://riteaid.nl/product-overzicht/. Via diverse aanbieders online te bestellen. Succes!

7 maanden geleden

Ik ben opzoek naar zo’n borstvoedingsdoek zodat ik in het openbaar op een voor mij prettige manier kan voeden! Waar hebben jullie deze gekocht? Schrik online een beetje van de prijzen!

7 maanden geleden

Reactie op Liese2023

Ik ben opzoek naar zo’n borstvoedingsdoek zodat ik in het openbaar op een v ...
Ik deed er altijd gewoon een grote hydrofieldoek overheen :) werkte altijd goed en een stuk goedkoper dan een speciale doek

7 maanden geleden

Reactie op Sunflower1989

Ik deed er altijd gewoon een grote hydrofieldoek overheen :) werkte altijd ...
Valt het dan niet af?

7 maanden geleden

Reactie op Liese2023

Valt het dan niet af?
Nee bij mij is dat nooit gebeurd :) Ik gebruikte wel zo'n XL hydrofiel doek

7 maanden geleden

Reactie op Liese2023

Ik ben opzoek naar zo’n borstvoedingsdoek zodat ik in het openbaar op een v ...
Ik gebruik een xxl hydrofiele doek. En even een knoopje in 2 punten (2 punten naast elkaar) zodat hij om je nek kan hangen.

7 maanden geleden

Xxl doek. En dan een punt van de doek onder mijn bh bandje. Blijft prima hangen!