22 Reacties
2 jaar geleden
Bij ons zat er een flinke afvlakking (ook geen daling gelukkig) tussen de 3 en de 4 maanden. CB zei toen dat ze bij bv heel vaak een afvlakking/daling zien, maar vaak pas rond de 5 a 6 maanden. Met 5 maanden was ze weer heel netjes gegroeid! Maar misschien dat jullie kindje nu net in die daling zit? Was heel normaal zei ze, zolang de groei in de lengte wel gewoon doorgaat was er niks om je zorgen over te maken. Wellicht tussendoor even voor een weegmoment gaan? Hebben wij ook gedaan. Toen zagen we dat de lijn al weer wat beter gaat. Ze lijkt nu "haar lijn" qua groei gevonden te hebben en die te volgen.
2 jaar geleden
WGO curve en het borstvoeding blijft beter dan kunstvoeding!! Wat voegt kv meer toe dan bv volgens het cb? En wat je zegt een buikgriep kan zorgen voor een lager gewicht
2 jaar geleden
CB moet stoppen bv-moeders onzeker te maken door telkens kv aan te raden.
Het is heel normaal, zeker na een buikgriep, dat er een afvlakking is. Je kleine js ziek geweest, maar begint ook meer te bewegen en de wereld te ontdekken.
Lekker doorgaan met bv, eventueel extra aanleggen als je dat rust geeft, en genieten van je kleine.
2 jaar geleden
Rond vier maanden maken baby’s met borstvoeding sowieso een dip in groei mee (zie la leche league). Ook heb ik gelezen dat dit de eerste zes maanden niet raar is bij baby’s die borstvoeding krijgen, daar is de lijn minder stabiel dat kinderen die kunstvoeding krijgen. Ik vind dan dat de CB artsen weinig kennis hebben van borstvoeding en snel grijpen naar kunstvoeding. Ik had gisteren het hetzelfde, hij is niet conform lijn gegroeid. Ze gaf aan, voor nu prima maar mocht het aanhouden, dan bijvoeden. Bij mij gaat het de ene oor in en de andere uit. Mijn kind is geen schema of lijn op hun scherm.
Wel uiteraard altijd goed om het goed in de gaten te houden. Ik zou het niet als falen zien, maar deels ook een beetje gemis aan kennis bij het CB🤷🏻♀️
2 jaar geleden
Tegen mij zeiden ze dat baby’s die borstvoeding hebben vaak rond de 4 maanden een dipje hebben op de lijn. De groeilijn is zowel voor kv baby’s als bv baby’s. Maar de groeicurve van een bv baby is anders dan een kv baby. Natuurlijk wel goed in de gaten houden, maar bij mij zeiden ze dus dat het normaal is dat ze bij dit bezoek iets afwijken
2 jaar geleden
Die groeicurves zijn gebaseerd op statistieken. Je kind volgt uiteindelijk een eigen groeicurve en dat moet de focus zijn, en met borstvoeding fluctueert dat wat meer🤷🏻♀️
https://www.borstvoeding.nl/borstvoeding-na-de-eerste-week/groeicurven-0-2-jaar-volgens-who/
2 jaar geleden
Bij ons ook , maar echt niet nodig om te gaan bijvoeden , laat je dit echt niet aanpraten
2 jaar geleden
Sluit me aan bij wat er al is gezegd!
Echt CB “hou hier mee op!!”
Het is zo n onlogisch advies. Helemaal bij net een griep te hebben gehad kan er toch niks tegen borstvoeding op? En straks lekker de vaste voeding erbij waar je extra vetten kan toevoegen zoals verschillende notenpasta’s! Komt echt wel goed!!
Tipje:
Op Facebook heb je een groep met allemaal lactatie deskundigen met allemaal gratis advies.
& teddy Roorda is ook leuk/interessant om te volgen. Die heeft hier ook een heerlijke ongezoute en nuchtere mening over!
2 jaar geleden
Ik had gisteren de lactatiekundige op bezoek omdat ik erg was geschrokken van het CB die vond dat mijn baby moest worden doorverwezen naar de kinderarts omdat hij niet goed genoeg groeide. De lactatiekundige heeft meegekeken en me zoveel vertrouwen teruggegeven. Ze moest hardop lachen toen ze hoorde wat het cb had gezegd. Mijn zoontje is vrolijk, alert, ontwikkelt zich heel vlot, slaapt goed, drinkt zoveel en zo vaak als hij wil en doet het gewoon goed. Ik zou zeggen: kijk naar je kindje en volg je moedergevoel. Hoe moeilijk dat soms ook is als je zo onzeker wordt van het cb!
2 jaar geleden
De link is hier al gedeeld.
Maar zou hier alleen wat de andere moeders roepen nogmaals willen benadrukken.
Het advies van CB is echt niet oké !
Volg je eigen gevoel. Is je kindje tevreden en heb jij de indruk dat het goed gaat ? Dan is het oké !
Het is echt niet gek dat je kindje even een dipje heeft in de groei na ziek zijn. Wat je evt KAN doen (en zeker niet moet, als je voedt op verzoek, regelt je kindje dit al zelf) is je kindje wat vaker aanleggen als hij weer is hersteld na het ziek zijn. Maar over het algemeen regelt je kindje dit dus al zelf
2 jaar geleden
Ik snap wat iedereen zegt over borstvoeding en dat de WHO-curve beter past bij borstgevoede kinderen. Tegelijkertijd vind ik het wel tricky om zonder gedetailleerde info over de groei van TS haar kindje te roepen dat bijvoeden onzin is en ze het advies van het CB moet negeren. Het maakt nogal uit hoeveel tijd er tussen de wegingen zat en wat TS precies bedoelt met afgevlakte groei. Een kindje dat een paar weken weken wat minder snel groeit is geen reden tot zorg, maar als de groei (bijvoorbeeld) al 2 maanden nagenoeg stil staat is het wellicht een ander verhaal.
2 jaar geleden
@TS: wij wegen wekelijks en hebben ook stagnatie van groei en zelfs afvallen gehad na ziekte. Dat herstelde zich wel snel, na een maand ofzo zat ons kindje weer op de 'oude' lijn. Fijn dat de lactatiekundige even met je mee kan kijken, hopelijk stelt dat je gerust mbt de borstvoeding en heeft ze nog goede tips voor je. :)
2 jaar geleden
Ik snap wat iedereen zegt over borstvoeding en dat de WHO-curve beter past ...
Precies dat. @TS als je hulp wilt over de vraag of de groei van je kindje reden tot zorg is kun je misschien hier of in de fb groep van de la leche league de who groei curve plaatsen dan krijg je beter advies.
2 jaar geleden
Reactie op AnkeTijsen
Precies dat. @TS als je hulp wilt over de vraag of de groei van je kindje ...
Als de groei echt reden tot zorg is, dan zou ik eerder naar de jeugdarts of huisarts luisteren 🙈 geen forum of fb groep.
2 jaar geleden
Als de groei echt reden tot zorg is, dan zou ik eerder naar de jeugdarts of ...
Bij de la leche league zit meer ervaring en expertise dan bij die artsen. Helaas geven jeugdarts en ook kinderarts juist vaak bv ondermijnend advies zoals bv bij ts om direct bij te voeden met kunstvoeding er zijn vaak meer borstvoeding vriendelijke adviezen. Maar daar mag iedereen voor zichzelf beslissen waar ze het meest op vertrouwen. En dat zal ook beïnvloed worden door ieders ervaringen met artsen en hun eigen achtergrond kennis.
2 jaar geleden
Reactie op AnkeTijsen
Bij de la leche league zit meer ervaring en expertise dan bij die artsen. ...
Ik bedoel meer te zeggen, als groei echt reden tot zorg geeft, dan zou je willen dat er goed onderzocht wordt en naar je kind gekeken wordt. Via fb of een forum gaat dat niet. Je wilt die deskundige toch ook ontmoeten. Als ze dat doen bij la leche league dan alleen maar goed 🙏 Uiteindelijk beslist iedereen zelf!
2 jaar geleden
Reactie op gm89
Het gaat niet om hoeveelheid borstvoeding want je kunt 200 ml bv geven waar ...
In borstvoeding zit alles wat een baby nodig heeft!! Na 6 maanden kan je eventueel ijzerrijke hapjes erbij geven