444 Reacties
één maand geleden
😩 sinds 2 weken kolf ik (meestal) niet meer overdag. Dat bevalt me echt heel goed. Enige is dat de afgelopen weken mijn zoontje veel vaker wakker wordt ‘s nachts. Maar hij eet en drinkt eigenlijk wel goed overdag dus ik snap het niet. Nu ben ik echt zooo moe dus ik wil stoppen met die nachtvoedingen (vannacht 2330/01/03/05/06…) maar ik vind het zo moeilijk. Zijn er die hier ervaringen mee hebben? Of moet ik het accepteren.. maar ik functioneer zelf echt slechter met zo weinig slaap😩. Het vervangen door flesje werkt niet want die wil hij echt niet snachts en is hij boos.. ze zeggen dat het nu “een gewoonte” is, maar dat begrijp ik eigenlijk ook niet helemaal, hij drinkt ook wel echt dus lijkt wel honger of dorst te zijn. Enige is dat ik dit ritme zelf gewoon niet echt trek. Ik denk erover om toch cold turkey ‘s nachts te stoppen en bijv flesje water aanbieden..😩 vind het jammer want ik hou juist wel van “natuurlijk ouderschap” en m’n kindje volgen. Maar als ik hem volg ligt hij echt de hele nacht te drinken…
één maand geleden
Reactie op Joep1995
😩 sinds 2 weken kolf ik (meestal) niet meer overdag. Dat bevalt me echt he ...
Bij mij gaat ze akkoord met water. Dus ik zal het gewoon proberen!
één maand geleden
Reactie op Joep1995
😩 sinds 2 weken kolf ik (meestal) niet meer overdag. Dat bevalt me echt he ...
Hier echt exact hetzelfde.. ik kolf/voed nog wel 1x per dag. Maar voor de rest precies hetzelfde en ook ik vind het moeilijk om de grens te trekken. Afgelopen nacht paar keer geprobeerd maar hij wordt zo boos en verdrietig en ik ben zo moe dat ik dan toch maar weer aanleg
één maand geleden
Reactie op lisajacobs
Hier echt exact hetzelfde.. ik kolf/voed nog wel 1x per dag. Maar voor de r ...
Er kwam nog iemand meekijken bij jullie toch? Heeft dat wat geholpen? Hier trouwens weer ook heel veel meer wakker ‘s nachts en alleen aan borst te troosten, echt de 12 maanden regressie denk ik
één maand geleden
Wel fijn ergens om te weten dat het wel normaal is en jullie dit ook hebben, want af en toe voelt het alsof andere baby’s wel gewoon slapen. Mensen vinden 1 nachtvoeding al veel… dan denk ik 1?!! Halelujaaaa zou ik echt voor tekenen…
Afgelopen nacht heb ik van 22:30-06:00 niet gevoed en hoewel hij wel nog wat onrustiger was, heeft hij niet echt gehuild en was ook niet boos. Had ik van te voren wel gedacht. Een beetje water aangeboden maar wilde hij niet. Ik hoop dat we toch het patroon kunnen doorbreken zo.. heb er nog niet veel vertrouwen in maar ik wil het wel iig een week proberen!
één maand geleden
Ik wil het gewoon even delen met jullie ❤️
Deze week is ons zoontje 1 geworden en heeft hij voor het laatst bij mij gedronken. Hij is altijd een onrustige drinker geweest. Ik had in het begin last van flinke overproductie en toen is hij gewend geraakt aan een snelle toestroom. Toen het eenmaal op hem was afgestemd werd hij vaak erg boos de eerste paar minuten, het ging hem niet snel genoeg. Op advies van een lactatiekundige ben ik toen gaan wisselvoeden (dus bij 4/5 x van borst wisselen). Ik heb tot 6 maanden alleen BV gegeven en vanaf het moment dat hij hapjes kreeg, kreeg hij ook heel soms een flesje KV. Hier bij dronk hij zooo veel rustiger en relaxter dat we het een beetje 50/50 zijn gaan doen. De laatste 2 maanden dronk hij alleen nog in de nacht en de ochtend bij me, deze momenten dronk hij wel rustiger maar de laatste weken ook steeds minder goed. Overdag ging al echt niet meer. Of boos, of steeds 2 slokken en dan de andere kant 2 slokken - van me af klimmen - op me klimmen - weer 2 slokken.... Was echt geen doen. Het liefst had ik langer gevoed, maar ons zoontje geeft echt de voorkeur aan de fles en helaas werkte kolven bij mij niet meer na 9 maanden (lactatiekundige en kolfconsult haalden niks uit). Dus ja... Het is goed zo, hij heeft een jaar bij me gedronken. En tegelijkertijd maakt het me verdrietig dat het nu klaar is. Voor altijd, want hij is ons tweede en laatste kindje ❤️💔 maar het is goed zo...
één maand geleden
Reactie op smuldersfo
Er kwam nog iemand meekijken bij jullie toch? Heeft dat wat geholpen? Hier ...
Ja klopt maar alleen introductie gesprek gehad dus nog niet veel aan gehad. Moet nu een week z’n slaapritme bijhouden.. als we hier niet voeden wordt hij echt heel boos en veel huilen helaas..
één maand geleden
Reactie op Joep1995
Wel fijn ergens om te weten dat het wel normaal is en jullie dit ook hebben ...
Wat heb je in plaats van voeden gedaan? Hier blijft hij huilen en hele verdrietig en gaat niet slapen. Heb het wel niet langer dan 10 minuten ofzo geprobeerd want toen was ik zelf gewoon te moe of wordt hij te verdrietig
één maand geleden
Vannacht was hij wel verdrietiger dan gisteren..! Eerste deel van de nacht in eigen bedje. Halverwege namen we hem bij ons en rustig maken met speentje en knuffelen. Hij viel steeds bijna in slaap en dan toch weer niet, en dan weer kort huilen, weer rustig, bijna in slaap etc. Wel zeker een uur of 2 wel wakker geweest. Uiteindelijk 1 keer heel kort aangelegd en toen sliep hij tot 06:30 en toen gewoon weer normale voeding gegeven.
Ik vind het echt totaal niet leuk, maar ik hou het ook niet vol om elk uur te voeden dus we gaan dit nog wel even een kans geven. Maar zoals het vannacht ging kost wel meer energie dan elk uur voeden, dus ik hoop dat er verbetering gaat ontstaan.
één maand geleden
Reactie op Joep1995
Vannacht was hij wel verdrietiger dan gisteren..! Eerste deel van de nacht ...
Ja precies wat je nu omschrijft hebben wij ook.. ik doe nu als hij zich makkelijk eraan overgeeft dan wandel ik hem in slaap of leg ik hem op mij om te slapen.. wordt hij weer heel snel wakker nadat hij sliep dan leg ik hem gewoon aan.. ik trek het anders niet en wil eerst kijken wat het effect hiervan is.. en overigens doe ik dit ook alleen bijv in de avond of in de nacht als ik er puf voor heb dus ook niet consistent. En ook niet als er langer dan 3 uur tussen de voedingen zat
één maand geleden
Ik kreeg gisteren op het cb weer zulk ontmoedigend advies 😩
Zoontje was volgens hen te licht in gewicht. Zij vond dat hij nog teveel borstvoeding kreeg, waardoor hij niet genoeg vaste voeding eet (omdat hij dan dus al "vol" zit). Daarom de vraag of ik de borstvoeding kon gaan afbouwen.
Ik zei: "dat zou wel kunnen, maar dat wil ik niet". En toen zei die beste mevrouw dat het wel echt beter voor (de groei van) mijn kindje zou zijn, maar dat het ook maar een advies was natuurlijk..
Ondanks dat ik weer op zoiets voorbereid was en absoluut niet van plan ben om actief af te gaan bouwen zolang mijn zoontje nog behoefte heeft aan borstvoeding, werd ik er tóch eventjes onzeker van 😒
één maand geleden
Reactie op Toooh
Zoontje was v ...
Haha ach ze grijpen volgens mij ook alles aan om borstvoeding af te raden😂
Hier is het andersom. Hij is de afgelopen tijd wat gestegen in gewicht, hij drinkt opeens veel🤷🏻♀️ Ze gaf geen advies en was heeeeel voorzichtig maar zei dat hij vanaf 1 jaar maar 300ml melk nodig heeft en opperde of stoppen een idee was, gezien zijn gewicht en de vettigheid van moedermelk. Terwijl de kinderarts twee weken eerder zei, alles is prima, niets veranderen haha.
Te licht, te zwaar, slaapt slecht, slaapt goed, als er maar ten minste een keer gezegd kan worden dat het aan borstvoeding ligt en dat afbouwen een goed idee kan zijn en het beste voor het kind is😂 Die mensen daar..
één maand geleden
Reactie op Toooh
Zoontje was v ...
Zelfs volle melk bevat minder calorieën dan borstvoeding. Borstvoeding is enorm energierijk. Kijk maar eens op de borstvoedingsorganisatie la leche league op Facebook. Altijd als het kindje te licht zou zijn of meer moet eten is het advies MEER borstvoeding en niet minder!! Volgt je zoontje de who borstvoedingscurve? Of de curve die het cb bijhoudt? Of zakt hij?
één maand geleden
Reactie op lisajacobs
Ja precies wat je nu omschrijft hebben wij ook.. ik doe nu als hij zich mak ...
Ja idd echt precies hetzelfde lijkt het.
nu de derde nacht.. werd echt weer precies op dezelfde tijden als eerst wakker. Om 3 en 5 echt heel wakker en begon verdrietig te worden dus toen echt heel kort laten drinken aan de borst, toen sliep hij wel verder.
Ik eerst het idee dat hij een soort omgekeerd voedingspatroon had en alles ‘s nachts dronk. Zal ook wel wat dagen nodig hebben voordat hij dan z’n intake overdag wat verhoogd (?) maar heb ook het idee dat hij gewoon als hij wakker wordt het liefst weer aan de borst in slaap valt. Of nou ja… het liefst, perse alleen aan de borst🫠 en waarom hij dan steeds wakker wordt… nou ja. Ga nog een paar dagen proberen zo min mogelijk/geen borstvoeding geven ‘s nachts maar als het zo blijft dan kost borstvoeding geven ‘s nachts minder energie dan dit🤨
één maand geleden
Reactie op Toooh
Zoontje was v ...
Pfff... Het CB heeft alleen maar een focus op groei. Wat ze misschien ook had kunnen zeggen is: wat een fijn gehecht kindje met een goede ontwikkeling!
Ik snap niks van het advies om versneld vast voedsel op te dringen. Vooral aanbieden en dan zien we wel.
Dat gezegd hebbende, ik ben wel onzeker over hoeveel mijn dochtertje eet. Ik vind het echt weinig. Maar zij is dan weer supermollig en absoluut niet aan de lichte kant.
Weet iemand waar je goede, borstvoedingsvriendelijke, informatie kan vinden over eten en bv NA 1 jaar?
één maand geleden
Reactie op geertjewi
Pfff... Het CB heeft alleen maar een focus op groei. Wat ze misschien ook h ...
Op de Facebook groep waar ik eerder naar refereerde zitten heel veel moeders en Lactatiekundige. Daar kan je een vraag stellen maar ook al heel veel lezen van andere moeders die vergelijkbare vragen hebben! Helpt mij echt enorm. Ik heb daar al eerder verhalen gelezen van moeders die aangeven dat er tot 1,5 amper vaste voeding in ging en toen ineens wel. Dus het kan ook echt wel wat langer duren dan de magische 1 jaar! Verder volg ik Rolinde op de groei op insta die heeft ook goede adviezen