441 Reacties
2 maanden geleden
Hier weer eens de fase bereikt dat door slechte nachten (sprong en m’n man krijgt haar niet meer in slaap) hij wil bespreken hoelang ik nog door wil met borstvoeding geven.. de intentie is op zich lief (hij wil meer kunnen doen, ik voed altijd in slaap) maar precies niet waar ik behoefte aan heb.. borstvoeding is juist (in tegenstelling tot slapen😂) het ding wat zo goed loopt en waar ik van geniet!
2 maanden geleden
Reactie op smuldersfo
Hier weer eens de fase bereikt dat door slechte nachten (sprong en m’n man ...
Ik krijg die vraag ook wel eens of hij dan maar een flesje moet geven omdat het zo zwaar is voor mij op het moment...
Lief bedoeld hoor maare ik heb dan liever een kop thee die op me wacht als ik klaar ben, evt een boterham ofzo. Want idd de borstvoeding gaat juist goed.
Het kost alleen heel veel energie op moment (lage bloeddruk dus heb echt ff nodig om bij te komen) 🤷♀️
2 maanden geleden
Reactie op smuldersfo
Hier weer eens de fase bereikt dat door slechte nachten (sprong en m’n man ...
Herkenbaar. Alles is bespreekbaar maar mijn borstvoeden niet🙈 zolang ik wil en kan, ga ik door. Meer doen kan op zoveel meer manieren zonder dat borstvoeding erbij betrokken hoeft te worden denk ik dan.
2 maanden geleden
Reactie op Oktoberbaby1
Is het erg dat er alleen nog melk uit één borst komt? Vanaf het begin heeft ...
Er is wel een grote kans dat je productie helemaal gaat stoppen door de zwangerschap. Weet daar niet veel van maar las daar wel wat over op de Facebook pagina.. maar gefeliciteerd 🥰
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Er is wel een grote kans dat je productie helemaal gaat stoppen door de zwa ...
Dat kan, maar hoeft niet. Ook kan het zijn dat je kindje een tijdje droog drinkt en het dan weer op gang komt. Het kan alle kanten uit.
2 maanden geleden
Ik heb het hierl weleens gelezen maar nu ook zelf last van: kolven gaat steeds slechter. Ik heb nooit moeite gehad om een een goede kolfopbrengst te krijgen, maar sinds een paar weken gaat het steeds moeilijker. Ik voel dat mijn borsten vol zitten, mijn kindje drinkt ook echt niet minder, maar de kolf krijgt het er niet uit... Ik heb zelf drie kolven maar met alledrie gaat het prut. Omdat mijn kolfrecht is afgelopen moet ik sowieso minderen met kolven maar het gaat nu ook gewoon echt niet meer. Iemand tips om toch melk eruit te krijgen? Heb nu af en toe harde plekken...
2 maanden geleden
Reactie op geertjewi
Ik heb het hierl weleens gelezen maar nu ook zelf last van: kolven gaat ste ...
Misschien voordat je de kolf aanzet proberen om handmatig je tsr op te wekken? https://moedermelknetwerk.nl/kolven-stap-voor-stap/toeschietreflex-opwekken
Sommigen lukt handmatig kolven ook beter dan mechanisch... Hier de marmet techniek in beeld https://youtu.be/Cf-bwkCJ0Zg?si=veDI13HqD2XNk8iz
2 maanden geleden
Reactie op geertjewi
Ik heb het hierl weleens gelezen maar nu ook zelf last van: kolven gaat ste ...
Wat ik altijd doe is handmatig eerst beginnen. En dan bedoel ik letterlijk, met mijn hand starten. Vaak komt er best wat uit, en dan pas met kolf (ik wissel tussen elektrische en handkolf). En eerlijk gezegd, ontspanning. Mentaal speelt een rol, merk ik bij mezelf. Ik moet echt ontspannen zijn, alleen, soms kijk ik foto’s/video’s van de kleine. Dat helpt ook. Kolven is bij mij altijd een dingetje, dus met bovenstaande dingen weet ik met geluk 200ml eruit te krijgen (dat is na een uur of 6 niet voeden). Succes en in ieder geval!!
2 maanden geleden
Helllppp buikgriep hier.. hou niks binnen, mega dorst en bijna geen melk meer ☹️☹️ wat kan ik doen naast ors drinken en vaak aanleggen?
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Helllppp buikgriep hier.. hou niks binnen, mega dorst en bijna geen melk me ...
Ah wat vervelend, beterschap! Ik heb veel aangelegd en inderdaad ors gedronken en daarmee is het uiteindelijk goed gekomen. En vooral zelf goed uitrusten. Daarnaast geprobeerd ons zoontje toch wat vaker water aan te bieden (het was toen 30 graden op vakantie). Zodra je weer iets binnen houdt proberen te eten. Hopelijk knap je snel op!
2 maanden geleden
Ik heb de laatste tijd steeds van die hele harde plekken/verhardingen in mijn rechterborst. Denk verstopte melkkanalen.
Zoonlief geeft ook duidelijk de voorkeur aan de linkerborst. Rechts weigert hij soms (verder) te drinken.
Hebben jullie tips wat ik hier aan kan doen? Loop nu steeds met een pijnlijke borst.
2 maanden geleden
Reactie op NMI9
Ik heb de laatste tijd steeds van die hele harde plekken/verhardingen in mi ...
Verschillende houdingen proberen. Je kunt in zittende/ Madonna houding 'm ook doorschuiven over je schoot zodat ie bij rechts eigenlijk hetzelfde ligt als bij links. Soms hebben ze dat dan nog niet helemaal door en drinken ze dan de minder favoriete borst beter, bij slaperigheid vooral. Dus voor en na dutje of bij nachtvoedingen kun je dat proberen. En anders kort de druk afkolven. Als je zoontje genoeg heeft aan links kun je daarmee ook verder voeden eventueel. En dan vooral rechts niet teveel blijven stimuleren door af te kolven, tenzij je je vriezer wilt vullen. Verder de harde plekken verwarmen voor een voeding en evt koelen erna.
2 maanden geleden
Reactie op MamaPollewop
Verschillende houdingen proberen. Je kunt in zittende/ Madonna houding 'm o ...
Verwarmen wordt niet meer aangeraden geloof ik volgens de nieuwste richtlijnen. Normaal voeden dus niet meer en niet minder.. bij mij helpt zonnebloem lechtine slikken heel goed en je kindje zo aanleggen dat het kinnetje richting de harde plek ligt dus is de plek links van de borst dan de rugby houding bijv is de plek rechts in de borst dan Madonna houding. Kan even pijn doen maar dan masseert de baby de pijnlijke plek. Zelf masseren wordt niet meer aangeraden
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Verwarmen wordt niet meer aangeraden geloof ik volgens de nieuwste richtlij ...
Klopt, dat is bij borstontsteking niet meer de richtlijn. Maar bij enkel nog ongemak door harde plekken kan warmte voorafgaand aan het voeden wel helpen dat de melk makkelijker doorstroomt bij de voeding. En dat kan geen kwaad. Als het ongemakkelijk blijft voelen na het voeden dan dus koelen. De lecithine die genoemd wordt zorgt ook voor makkelijker stromende melk. Voor meer info over de nieuwste richtlijnen: https://www.borstvoeding.nl/uitdagingen-bij-borstvoeding/borstontsteking-hoe-ga-je-er-mee-om/
2 maanden geleden
Reactie op NMI9
Ik heb de laatste tijd steeds van die hele harde plekken/verhardingen in mi ...
Qua voeden heb ik geen tips.
Qua harde plekken wegkrijgen: Wat werkt is koelen met koolbladeren (werkt echt), ff voor kolven met warm doekje verwarmen, kolven en daarna koolblad erop. Ibuprofen kan ook goed helpen om ontstekingen tegen te gaan.
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Verwarmen wordt niet meer aangeraden geloof ik volgens de nieuwste richtlij ...
Mja bij mijn laatste harde plekken kreeg ik advies van mijn lactatiedeskundige om net voor voeding even te verwarmen. Wat wordt afgeraden is masseren. Dat kan het verergeren.