161 Reacties
3 jaar geleden
Hoi!
Heb tot nu toe alleen nog maar meegelezen maar toen ik dit topic zag dacht ik toch even reageren.
Ik woon in het buitenland (IJsland) en werk met paarden. Dus dat is wel even een dingetje.. ik hoor hier heel veel wisselende verhalen over hoe lang zwangere vrouwen nog door gaan met rijden maar ik ga het net als jij denk ik gewoon aankijken.
Ik ga er wel vanuit dat ik al vroeg stop met het inrijden van de jonge paarden, toch een te groot risico ivm vallen e.d. en ik ga er ook van uit dat ik al snel zal moeten minderen (train momenteel gemiddeld 12 paarden per dag). Maar verder laat ik het gewoon op me af komen.. mijn wedstrijd seizoen loopt in ieder geval nog tot begin mei (ben nu 6+2), dat ga ik in ieder geval af maken :)
3 jaar geleden
Reactie op Ruiter123
Hier nu 5+6. Eigen paard dus rij zo’n 4 keer per week. Vertrouw haar door e ...
Oh wat tof, zou echt leuk zijn als je dan een mooi veulentje van der hebt. Goede timing inderdaad. Fijn ook dat je zo'n mooie vertouwensband met der hebt. Mijn buurvrouw heeft ook lang doorgereden tot 39 weken zelfs. Denk dat ik dat niet ga halen. Mijn buik wordt altijd enorm geen idee hoe ik dan nog op mijn paard zou moeten komen😂
3 jaar geleden
Reactie op Sanne_1991
Hoi!
Heb tot nu toe alleen nog maar meegelezen maar toen ik dit topic zag ...
Wauw in IJsland wat gaaf! Het wisselt ook heel erg. Denk dat het inderdaad belangrijk is om te doen wat goed voelt en onnodig risico vermijden maar niet in een glazen kistje zitten. Ik heb begrepen dat tot 12 weken de baby achter je schaambot zit en tot dan het sowieso allemaal nog wel gewoon kan. Wel tof zeg dat je met paarden werkt. Hoe is dat zo gekomen?
3 jaar geleden
Hoi dames! Hier zwanger van de 2de. Ik ben 7+5. Ik heb een eigen paard van ondertussen alweer 19 jaar oud. Bij de eerste heb ik tot 30 weken gereden. Ik ben benieuwd hoe lang ik het nu vol houd en hoe lang het weideseizoen zal zijn. Ik rijd geen wedstrijden meer, maar ongeveer 2x in de week in de bak en 3x op buitenrit.
Wat doen jullie met je paarden als je niet meer kan rijden?
3 jaar geleden
Hoi, ik heb bij mijn eerste zwangerschap tot 30 weken gereden. 2x per week en de rest longeren. Ik had er een verzorgster bij gezocht en die liet afweten toen ik met 33w plotseling bevallen was. Ik heb nog 6 maanden na m'n bevalling geprobeerd om elke dag erheen te gaan maar dat viel me echt zwaar. Uit eindelijk besloten m'n paard te verkopen omdat ik het oneerlijk vond omdat zij de volledige aandacht niet meer kreeg maar wel nodig gehad. Ik kon het niet meer rondwerken baby werk en elke dag naar stal. Ik mis het nog ontzettend dus ik vind het heel leuk jullie verhalen en ervaring te lezen🥰
3 jaar geleden
Hi, ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap tot een week of 20 gereden. Ik ben gestopt nadat mijn paard iets te enthousiast werd en een paar vreugdedprongetjes maakte en mijn banden dat maar met moeite op konden vangen. Het is een behoorlijk sensibel springpaard en absoluut niet bomproof, ook al heb ik hem al 9 jaar en is hij inmiddels 16. Hij heeft toen 7 maanden vrij gehad op de wei.
Nu heb ik een bijrijdster die 3x per week rijdt, zeld rijd ik ook nog 3-4 keer. Zolang ik geen buik heb of last van mijn banden krijg blijf ik gewoon rijden. Daarna hoop ik dat mijn bijrijdster wat vaker wil rijden en hoop ik hem 2x per week te longeren.
Luister naar je lichaam en gebruik je gezonde verstand. Op brave paarden kun je best een hele tijd blijven rijden als je lijf het toe laat.
3 jaar geleden
Hier 7+4. Ik heb 2 paarden. Dit is mijn 2e zwangerschap. Bij de eerste kreeg ik al met 14 weken harde buiken en kon echt niet meer rijden. Nu ga ik rustig door tot mijn lichaam aangeeft dat het niet kan en dan zal mijn merrie van 20 even vakantie hebben en mijn jonge ruin van 5 nog via longeren door gaan en mijn man gaat hem rijden. Ik denk dat het belangrijk is om goed naar je lichaam en gevoel te luisteren. En er is zo veel leuks aan grondwerk wat je ook met de paarden kan doen.
3 jaar geleden
Hoi allemaal, hier ook een paarden meisje! Ik heb een 13 jarige merrie, super braaf als je zelf heel zeker bent.. maar zodra ze twijfel voelt.. gelijk een draak(staken,steigeren).. bij mijn vorige zwangerschap tot 16 weken gereden was vanaf toen onzeker dus gelijk gestopt.. mijn zoontje is nu 10 maanden en ik ben nu 9 weken zwanger, had het rijden net weer wat opgepakt 🤭 maar ben nu als super onzeker, dus ik ben al aan het longeren😄 m’n zusjes rijden af en toe, ik denk weleens aan een bijrijder… maarja met haar gedrag😅 ik laat ze ook dekken dit jaar en hopelijk start snel het weideseizoen dan staan ze hier heel de dag buiten en in de zomer zelfs 24/7 dus dan mag ze lekker vakantie vieren🥳🌞
Mijn vorige zwangerschap heel veel gedaan met dubbele lijnen dat vond ik super leuk dat ga ik nu ook weer oppakken😃
3 jaar geleden
Reactie op MrsB1990
Wauw in IJsland wat gaaf! Het wisselt ook heel erg. Denk dat het inderdaad ...
Ik ben in 2013 een half jaartje naar IJsland gegaan nadat ik mijn studie had afgerond. Ben verliefd geworden op de paarden en het land en ben daarna steeds terug blijven komen totdat ik in 2016 niet meer terug naar huis ben gegaan 😅 En daarna ook nog de liefde gevonden hier dus dat hielp ook niet.
Leuk om jullie ervaringen te lezen, voor mij is het de eerste dus we gaan het zien.
Dat ik veel paarden train voor andere mensen maakt het wel lastiger, mensen gaan geen geld betalen om mij een paar keer per week hun paard te laten longeren dus ik ben bang dat ik vrij vroeg moet ‘stoppen met werken’. Mijn eigen paarden kan ik wel creatieve manieren vinden om ze te bewegen als rijden lastig wordt 😊
3 jaar geleden
Wat tof dat we met zoveel zijn en ik lees ook veel creatieve oplossingen voor het rijden. Ik deel de mijne gelukkig dus dat scheelt, alleen voor mezelf wordt het dan snel saai. Binnenkort hebben we met de stal (klein privé stalletje) een workshop grondwerk. Dus als het rijden niet meer lukt zou ik daar meer mee kunnen doen om toch zelf ook wat te kunnen blijven doen met der.
3 jaar geleden
Hier nog een! Leuk topic aangezien het me wel bezig houdt op het moment!
Hier nu 9+4 en ook paarden. Eentje die dit jaar 5 word dus nog vrij jong! Ik moet er niet aan denken te moeten stoppen met rijden.. maar veiligheid boven alles! Als het niet prettig meer voelt stop ik ermee. Vandeweek met die koude dagen was ie wat frisjes en voelde het een dag niet fijn op te stappen en heb ik het ook maar niet gedaan. Verder ga ik lekker door tot ik er niet meer achter sta! Op het moment van stoppen zullen de trainingen worden overgenomen door iemand en word het iets meer longeren..
3 jaar geleden
Hoi!
Zwanger van ons eerste wondertje 6+4 en een eigen paard.
Ik reed het afgelopen jaar al wat minder omdat mijn motivatie beetje weg is. Maar probeer nu toch nog even te genieten zolang het nog kan. Hoopte van de zomer mijn motivatie terug te hebben maar dat is een lastig verhaal nu.
Ik hoop nog best een tijd te kunnen rijden, anders zal ik verplicht enkel moeten mennen (wat een straf haha).
Mijn vriendin reed meestal tot 15-18 weken maar kan ook iemand die met 30 weken nog sprong… denk dat het echt heel persoonlijk is en zolang het goed voelt je het gewoon moet doen.
3 jaar geleden
Hier ook ! Ik rij een jachtpaard dressuurmatig in het bos. Echt een lieverd. Ik rij nog met heel veel plezier maar heb wel bedacht rond de 12 weken te stoppen.... mijn man vindt dit toch ook wel een wat prettiger idee hahah. Als troost dan maar naar indoor brabant
3 jaar geleden
Ook ik heb 2 paarden. Eentje van 7j en eentje van 3j. Die van 3 wordt in mei zadelmak gemaakt, en daarna zal die gewoon terug op de weide vliegen aangezien ik zwanger ben😬 ideaal want die kan nog wat uitgroeien dan!
Mijn merrie van 7j is heel braaf maar toch merk ik dat ik sinds ik weet dat ik zwanger ben (nu 6+2) minder op m’n gemak zit. Als ze verschiet van iets, merk ik dat ik anders reageer dan ervoor. Ik ga geen wedstrijden (jumpings) meer rijden nu. Enkel nog 1x om de twee weken een springles en voor de rest wat dressuurmatig in het werk houden. Bij de eerste echo 13 maart vraag ik ook aan de gynaecoloog wat zij denkt.
Heb in september nog een vrij zwaar accident gehad met de paarden (gebroken ribben, gekneusde lever en long) dus sindsdien toch ook al voorzichtiger geworden..
3 jaar geleden
Hoi! Momenteel 9+5 en hobbel nog steeds op mijn pony, ik kijk gewoon hoe het gaat en of ik ergens last van heb. Ik denk ook dat het soort paard nog wel kan verschillen in hoe het gaat. Mijn instructie van jaren geleden heeft tot 32 weken nog gereden, dus ik denk dat naar je eigen gevoel (en dat van je paard, want zo slim zijn ze) luisteren het allerbeste werkt
3 jaar geleden
Gister bij mijn vk gevraagd of de baby nog fijn achter mijn schaambot zit, dat was zo. Dacht mooi hoef ik nog niet heel voorzichtig te zijn🤭
Vertelde dat ik paardrijd en de vk zei, ligt een beetje aan de betrouwbaarheid van je paard natuurlijk maar lekker zo lang mogelijk blijven doen. Fully noted 🫡😁