72 Reacties

13 dagen geleden

Reactie op Lilouri

Ik probeer m'n dochter ook Spaans te leren, maar moet eerlijk zeggen dat ik ...
Thuis spreken we 50/50 engels en nederlands. Mijn partner is Portugees en ik kom zelf van Curaçao. Ik vindt Engels en Nederlands het belangrijkst en hebben daarom gekozen dit thuis te spreken. Mijn schoonmoeder en schoonzusje spreken wel Portugees tegen hem en mijn moeder dan nog Papiamentu, zodat hij dat wel meekrijgt. Tot nu toe begrijpt hij in alle talen best wel wat, maar hij praat nog niet zo heel veel. Mama, daddy, die en dag. Daar blijft t een beetje bij.

13 dagen geleden

Reactie op MelissaSXM95

Zijn er meer hier die hun kinderen ook twee- of meertalig opvoeden? Hoe gaa ...
Wanneer ik samen met ons zoontje ben praat ik Nederlands. En verder hoort hij alleen maar Turks. Ik hoop dat ik hem goed genoeg Nederlands kan leren dat hij uiteindelijk (als hij dat wil) bijv in Nederland kan gaan studeren. Maar of dat gaat lukken🤷🏼‍♀️ daarnaast willen we hem over een jaar ofzo een paar keer per week naar een creche doen waar ze Engels spreken. Hij zegt overigens nog in geen enkele taal iets🤣 hij zegt wel soms mamama maar ik heb niet het idee dat hij mij daar mee bedoelt haha.

13 dagen geleden

Interesse in woorden lijkt nou net te beginnen. Lopen (en semi rennen) heeft hij al onder de knie 🤣 Nou met 13 maanden is het mama, die (heel veel die die die), tiet, deur, ja en nee. Hij wijst de hele dag door dingen aan waarvan ik dan moet zeggen wat het is 🙃 vanmorgen probeerde hij brood te zeggen maar dat lukt nog niet 🤣

13 dagen geleden

Reactie op MelissaSXM95

Hier praat ik Nederlands en mijn partner Duits. Samen praten we Engels. We spreken beide onze moedertaal tegen onze zoon en Engels zal hij van ons uiteindelijk ook meekrijgen. Hier is het dada voor papa en veel hai, die, da en nee. Hij hoort nou eenmaal ook 3x zoveel verschillende woorden😂 Begrijpt er wel veel en wijst ze aan. Maar het is vooral nog zijn eigen babytaaltje. De komende maanden zal er veel veranderen en zoveel bijkomen. Ik vind het wel spannend omdat er bij NL-DE zoveeeel hetzelfde is of een net andere klemtoon, maar ook zoveel weer verschillend. We gaan t meemaken, komt allemaal wel goed😄

11 dagen geleden

Wij hebben veel kraaien rondom het huis, dus “kra kra” bij iedere vogel is favoriet. Naast “aai” tegen de kat, papa, mama, ohoh, bah en ja. 😅

11 dagen geleden

Mama, eten, aai (kat aaien), ja, nee, die

11 dagen geleden

Papa, izz (lizz) ,boba aai(Bobby)

11 dagen geleden

Mama, poes, jam jam jam

10 dagen geleden

Reactie op MelissaSXM95

Yes met mij Nederlands en Engels (woordkaartjes, liedjes zingen) met Papa Nederlands en Berbers en met Oma Engels. Hij begrijpt veel en kiest met bepaalde dingen zelf uit in welk woord hij het uit. Het is tot nu toe voornamelijk Nederlands wel maar als hij wilt eten zegt ie dat in het Berbers 😂 Hij zegt oa in Nl: mama, papa, boom, bal, bah, gh (van vies), water, die, deze, boven, beneden, buiten, nee, coco (knuffel), nijntje In Engels: bye bye In Berbers: meh meh (eten)

10 dagen geleden

Papa of dada, mama, bah, kijk (heel hard schreeuwen en wijzen tot ik door heb wat ze bedoelt🤣), Hai, buiten (zegt buitn) en verder vooral nog veel gebrabbel

10 dagen geleden

Reactie op draakje13

Hier praat ik Nederlands en mijn partner Duits. Samen praten we Engels. We ...
Bij mijn man thuis praat z’n moeder Nederlands z’n vader Servisch en de ouders tegen elkaar Duits. Is ook goed gekomen en z’n Engels is ook nog eens prima ;) Hij is wel beter in Nederlands dan Duits dan Servisch. Dus meer de moeder/omgevingstaal maar ligt ook aan het kind denk ik want z’n zusje heeft nog meer aanleg voor taal en spreekt alle 4 de talen uitstekend. Zij heeft nu een Italiaanse man dat wordt ook lachen daar thuis nog een taal erbij 😂

10 dagen geleden

Die, kijkkijkkijken, papa, PA (=opa), daag, asj (alsjeblieft), dàh (dankjewel). Als we vragen wat doet de koe? Zegt ze: boeee. Hihi. Ze is nu 12.5 maand oud.

10 dagen geleden

Reactie op Muri16

Bij mijn man thuis praat z’n moeder Nederlands z’n vader Servisch en de oud ...
Wow wat een talenboel! Wel echt een privilege als je daarmee opgroeit en dan zoveel talen van thuis meekrijgt.

10 dagen geleden

Reactie op MelissaSXM95

Hier hoort ons kindje drie talen en spreekt ze nog niets..

9 dagen geleden

Papa, mama en poep 😂

9 dagen geleden

Het eerste woordje van die van ons is baby 😅, zo noemt ze haar pop. En verder papa en mama en heel veel onverstaanbaar geklets. Meerdere talen hier: ik spreek nederlands, met mijn partner engels, en hij spreekt mengelmoes turks/engels/Nederlands tegen ons kindje. Ik ga ervanuit dat haar Nederlands het sterkst wordt, maar we gaan het zien!

9 dagen geleden

Papa, mama, die, peen (=speen), bah, baby, hai, haha, jammie, och, klaar, nee (en dan schudt ze haar hoofd). Ze probeert, Teletubbies en prullenbak te zeggen😅

8 dagen geleden

Mama, boe (als wij vragen wat de koe zegt) en aap 🤣

8 dagen geleden

Papa, mama, oma, bah, nee, ja, bal

8 dagen geleden

Haa tiee! Als ik hatsjie zeg als hij moet niezen 😂