17 Reacties
3 maanden geleden
Dank je voor het delen 😊 We zijn ook wel de picture perfect generatie soms.
Om een boek toe te voegen over slapen raad ik echt iedereen aan om Zachte Nachten te lezen!
De meeste slaap problemen komen door een onrealistische verwachting van de baby slaapjes. Die worden in dit boek uitgelegd en dan snap je dat het totaal niet realistisch is bijvoorbeeld dat een baby de hele nacht door slaapt.
Ook 'het klokje rond' slapen van 19:00-7:00 is niet realistisch. Uit onderzoek blijkt dat baby's vanaf 8 maanden gemiddeld maar 10 uur per nacht slapen. Dus ouders hanteren een bedtijd van 19:00 uur omdat heel internet dat doet en zijn dan verbaasd dat hun baby om 5:00 uur klaar wakker is.
En dat veel ouders dan vervolgens technieken gebruiken aanbevolen door slaapcoaches die zich baseren op uitdoving van gedrag, zoals cry it out of pick up put down. Je leert je baby hier niet mee slapen, maar om gewenst gedrag te vertonen door jou niet meer te roepen. Uit onderzoek blijkt dat baby's met die technieken inderdaad soms leren om stil te zijn, maar het stress niveau van de baby hoog blijft, in vergelijking met baby's die wel de nabijheid van ouders krijgen tot ze kalmeren.
Baby's slapen nu eenmaal anders dan volwassenen. In Zachte Nachten krijg je heel veel tips die je wél kunt proberen om je baby te helpen slapen, zonder het gehuil bijvoorbeeld te negeren. Hier helpt het in ieder geval 😄
3 maanden geleden
Reactie op Isoldhe
Dank je voor het delen 😊 We zijn ook wel de picture perfect generatie soms ...
Hier ook helemaal dan van het boek. Heb het op de app ook al meerdere malen aanbevolen. Het heeft mij ook zeker wel meer rust gegeven maar de kleine wordt nog steeds heel vaak wakker ‘s nachts (+5 keer). Heb jij ook al tips uit het boek die zorgen voor betere slaap bij je kindje? 🥰
3 maanden geleden
Reactie op Isoldhe
Heb je helemaal gelijk in. Hier heeft het ook jaren geduurd bij onze kinderen. En onze 3e van 5 jaar komt nu nog geregeld me midden in dr nacht op de schouders tikken met de mededeling dat ze me mist. En bij baby's is het huilen , daarna gaat het over in nachtmerries, dorst, bedplassen, missen, piekeren, of nou ja, gewoon niet kunnen slapen 😉..neemt niet weg dat babygehuil niet chill is midden in de nacht. Maar je hoop vestigen op een of ander wondermiddel of dure slaapcoach zou ik inderdaad niet doen 😉.
3 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Hier ook helemaal dan van het boek. Heb het op de app ook al meerdere malen ...
Vooral het besef dat een baby huilt omdat hij je gewoon nodig heeft zorgde bij mij voor veel rust. En dat een baby op een aparte kamer leggen eigenlijk ook niet heel natuurlijk is. Dat gaat bij ons goed, tot ergens halverwege de nacht, dan wil hij vaak gewoon bij ons zijn. En dan leggen we hem tussen ons in. Dan slapen we allemaal veel beter. Op internet lees je dan vaak dat dat niet goed is en dan baby's dan nooit leren alleen slapen, maar dat slaat nergens op. Dat komt vanzelf wel.
3 maanden geleden
Reactie op Isoldhe
Vooral het besef dat een baby huilt omdat hij je gewoon nodig heeft zorgde ...
Er is ook een hoop veranderd de laatste jaren in dat opzicht. 10 jaar terug werd er gezegd na 8 weken op de eigen kamer. Nu zeggen ze minimaa eenl half jaar bij de ouders. Zelfs bij het CB zeiden ze dit, dat zegt wat 😉...als je in die tijd vroeg om tips kreeg je standaard rust regelmaat en reinheid te horen. Oh en of baby niet een keer bij opa en oma logeren? Alles draaide om een baby zsm zelfstandig in slaap te laten leren vallen. Nu is dat gelukkig veel minder. Er is veel meer aandacht voor goede hechting en de effecten hiervan op korte en lange termijn. Dat scheelt hopelijk veel onzekerheid bij jonge ouders!
3 maanden geleden
Reactie op Isoldhe
Ja, dit boek is ook geweldig! Ik hield me op geen een manier aan de verwachtingen omtrent slaap van het kind en deed alles op gevoel. Zo gaat hij hier echt nooit om 19u slapen. Krijg/kreeg daar best commentaar over. Dit boek gaf me soort van extra vertrouwen.
3 maanden geleden
Reactie op Isoldhe
Vooral het besef dat een baby huilt omdat hij je gewoon nodig heeft zorgde ...
Ja wij slapen idd ook samen. Over tijdje wil ik wel dat hij de nacht in eigen kamer begint.. nu ligt hij al bij ons direct als wij gaan slapen of daarvoor als de avond drama is dan ga ik mee naar bed met een boek/serie 🥰
In het boek staat ook dat je responsief grenzen mag aangeven maar dat durf ik nog niet aan 🫢 was benieuwd of jij daar wellicht wel al wat mee had gedaan.. hier leg ik hem de hele nacht aan als hij wakker wordt maar het zou wel lekker zijn als alleen een knuffel bijv ook voldoende was
3 maanden geleden
Reactie op Rano Milu
Er is ook een hoop veranderd de laatste jaren in dat opzicht. 10 jaar terug ...
Ja alleen helaas is dit nog zeker niet overal zo.. ik heb echt veel discussies op het kdv.. ze vinden dat ik hem moet leren in eigen bed te slapen en dat we niet mogen voeden/wiegen want daardoor slaapt hij daar ook slecht.. terwijl in het boek zachte nachten duidelijk staat dat dat niet zo is.. maar het is wel wat veel slaap coaches je ook wijs maken 😮💨
3 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Ja wij slapen idd ook samen. Over tijdje wil ik wel dat hij de nacht in eig ...
Hi Lisa ik weet niet of dit jou helpt want elk kindje is anders, maar ik voed onze dochter dus altijd in slaap, alleen zijn we er laatst achter gekomen dat mijn man haar ook simpel door even oppakken wiegen weer in slaap krijgt! (Zonder dat ik langzaam slaap associaties op moest bouwen die hij over kon nemen etc) Dus ik voed haar in slaap, leg in eigen bed, en dan tot 0:00 als ze wakker wordt gaat mn man erheen, daarna ga ik vaak ernaast liggen. Scheelt me al een hoop!
3 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Ja wij slapen idd ook samen. Over tijdje wil ik wel dat hij de nacht in eig ...
Wat smuldersfo zegt werkt bij ons vaak ook! Ik voed hem in slaap. Vaak wordt hij een paar uur later wakker en dan kan mijn man hem in slaap knuffelen. Als hij echt honger heeft (hij gaat dan de borst zoeken bij mijn man XD) dan brengt mijn man hem naar mij om aan te leggen.
Met eigen bedje zijn we begonnen met het ledikantje aan ons voeteneind. En toen zijn bedje steeds verder bij ons weg tot hij in zijn eigen kamer lag. En ook de dutjes overdag in zijn eigen bedje. Dat ging vrij snel. En als hij wakker wordt meteen naar hem toe gaan zodat hij weet dat we altijd dichtbij zijn.
3 maanden geleden
Reactie op smuldersfo
Hi Lisa ik weet niet of dit jou helpt want elk kindje is anders, maar ik vo ...
Ja dat zouden we nog kunnen proberen maar hij wordt hier wel echt nog heel vaak wakker (vaak 5+ keer) maar misschien dat dat daardoor ook minder wordt?
Maar voed je in slaap op een vloerbed of leg je haar daarna slapend over in eigen bed?
3 maanden geleden
Reactie op Isoldhe
Wat smuldersfo zegt werkt bij ons vaak ook! Ik voed hem in slaap. Vaak word ...
Wij slapen op een andere verdieping maar hebben wel een matras bij hem in de kamer op de grond liggen. Alleen hij wordt met dutjes ook nog vaak wakker en moet dan of weer voeden of m’n man wiegen om hem weer in slaap te krijgen. Het zou zo lekker zijn als dat al niet meer nodig was 😅
3 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Ja dat zouden we nog kunnen proberen maar hij wordt hier wel echt nog heel ...
Ja ik voed haar in slaap en leg haar dan in eigen bedje, bij ons werkt samen slapen op een of andere manier niet, ze wordt dan vaker wakker en blijft langer wakker.. Dus met haar in eigen bedje wordt ze minder vaak wakker, zo’n 2 a 3 keer per nacht (met uitschieters naar 10😂👍), en vaak ga ik op matrasje ernaast liggen zodat ik niet daarvoor m’n bed en kamer uit hoef
3 maanden geleden
Reactie op smuldersfo
Ja ik voed haar in slaap en leg haar dan in eigen bedje, bij ons werkt same ...
Ja heel herkenbaar hier het vaker wakker worden.. rond de 4 maanden was het gewoon elk half uur en dan denk je nog oh ja maar is de bekende regressie maar die duurt nu al 5 maanden 🤣🤣. Ja ik ben dus beetje huiverig om eigen kamer te proberen de hele nacht omdat hij nu in de avond en met dutjes al zo vaak wakker wordt. Hier lijkt hij juist beter te slapen met samen slapen maar ook dan is het maar net vol te houden.. 😮💨