7 Reacties
3 maanden geleden
Interessant onderwerp! Ik vind niet dat persee ouders zich afzijdig moeten houden. Maar ik ben ook absoluut niet voor het bemoeien met een situatie zoals je nu schetst. Iets uit elkaars handen trekken hoort er mijns inziens een beetje bij. We hebben het hier over babies toch? Ook bij mn oudere dochter zou ik er niet direct tussen komen overigens. Ik vind dynamiek onderling ook leerzaam, dus dat kindrren onderling eruit moeten komen.
3 maanden geleden
Ik zeg er zeker wat van. Ook als onze dochter van 2 jaar op een strandje met haar eigen speelgoed speelt en een ander kind pakt het van haar af en gaat er verderop zelf mee spelen, dan haal ik het zeker terug. Ik leer mijn kinderen ook dat ze niet zomaar iets mogen afpakken, maar dat ze dan samen kunnen spelen. Dus als een ander kindje dat bij mijn kind doet en de ouders zeggen er niks van of zien het niet. Dan zeg ik er wat van.
3 maanden geleden
Persoonlijk vind ik dat het een beetje aan de situatie ligt en wat er gebeurt. We hebben wel eens in zo’n indoor speeltuin gehad dat een ander kindje heel druk aan het spelen was en daarbij mijn zoontje bijna omver liep die aan het kruipen was. Dan breng ik het wel lieflijk dat het kindje even moet uitkijken. Een andere keer was er een ander kindje die (vul ik zelf in) zijn energie niet kwijt kon dus als een tornado rond raasde en niet leuk gedrag naar andere kindjes vertoonde. Lees: dichtbij komen, héél druk zijn, luidruchtig, gooien met dingen, dingen afpakken. Ook geen ouder te bekennen van het jongetje, niemand die op hem lette. Hij wilde een bal op mijn zoontje gooien, waarop mijn man toch wel even een strenge blik op hem geworpen heeft (en die kan me een partij streng kijken hahaha) waarna hij toch maar afdroop. Kinderen moeten spelen, en leren omgaan met bepaalde situaties/gedragingen zodat ze ook grenzen leren, máár als de ouder het kind niet opvoed/corrigeert vind ik het niet verkeerd als iemand anders dat wel doet. (ligt natuurlijk wel aan de manier waarop😛) maar vind dat ouders zich dus zeker niet afzijdig moeten houden.
3 maanden geleden
Hmm ik denk dat dit best ingewikkeld is omdat iedereen (zoals met wel meer dingen) van zichzelf uitgaat. Als ik naar mijzelf kijk, mijn dochter van bijna 7 en zoon van 5 kunnen prima zelf spelen in een (binnen-) speeltuin en die houd ik met een schuin oog in de gaten. Mijn zoon van 3 en mijn dochter van bijna 11 maanden houd ik de hele tijd in de gaten en bij onze jongste dochter zal ik niet ver van haar weg zijn. Zij kan zelf niet praten dus als een kindje iets doet voel ik de behoefte om dat voor haar te doen. Dus ik kan mij helemaal voorstellen dat je voor je baby op komt maar ook dat een andere ouder niet weet wat de situatie is en het niet prettig vindt dat zijn/haar kind aangesproken wordt. Ik denk dat je ook een beetje vergeet hoe het is met een baby. Het is jouw baby jij bepaalt wat de grenzen zijn ook als andere ouders dat niet leuk vinden die mogen dan weer grenzen stellen voor hun babys en kinderen
3 maanden geleden
It takes a village to raise a child...
Ik denk dat als je op een normale toon aan het andere kindje uitlegt dat het niet aardig is zomaar iets af te pakken, dat dat prima is. Als je kind ergens speelt zie je misschien ook niet altijd alles wat jou eigen kind doet.
En dat kinderen alles maar zelf moeten leren werkt in mijn ogen niet. Als je kinderen geen grenzen en manieren leert, zullen ze het ook nooit leren.