8 Reacties
8 maanden geleden
Komt vanzelf, het gaat bij de 茅茅n sneller dan bij de ander. Hier leren we haar niet specifiek woorden, we praten gewoon veel tegen haar, wat ze ziet en dergelijke en dat neemt ze gewoon over. Boekjes zijn natuurlijk een handige tool maar volgens mij kan napraten ook gewoon tijdens het spelen. Zeggen wat ze vastpakken enzo :)
8 maanden geleden
Het gaat er nu nog niet om dat je kindje woorden perfect uitspreekt, dus daar hoef je niet te veel op te letten. Vooral veel samen doen en woorden geven aan wat jullie doen! Op het kdv waar mijn dochtertje naartoe gaat hangt dit a4tje met tips, misschien heb je er wat aan.
Btw mijn dochtertje heeft ook niet altijd de concentratie om rustig voorgelezen te worden, alleen als ze de boekjes zelf kiest. Autonomie en keuzes geven kan heel erg helpen om kinderen in de meewerkstand te krijgen.

8 maanden geleden
Dat was hier ook, nou begint het wat meer op woordjes te lijken. Vooral veel benoemen als ze wat aan je laten zien. Mijn zoontje leert ook veel van liedjes, gisteren kwam hij opeens aanzetten met oor, neus en bril 馃憖
Hij komt vaak naar mij toe met een knuffeltje dan zeg ik wat het is (hij heeft de meeste lidl knuffeltjes dus veel dieren en ook groenten en fruit).
8 maanden geleden
Onze oudste begon pas met 1 jaar en 9 maanden echt zijn eerste woordjes te gebruiken. Had ook pas vanaf 2 jaar interesse in boekjes. Had er bij ons waarschijnlijk wel mee te maken dat hij toen een bril kreeg van +8. Nu is hij 3 jaar en hebben we allerlei onderzoeken gehad omdat ze twijfelde aan zijn taalontwikkeling. Hier bleek helemaal niks mee aan de hand te zijn en zat zelf op een onderdeel aan de bovenlijn van het gemiddelde. De rest zat echt rond het gemiddelde.
Ik weet dat het lastig is maar maak je niet te veel zorgen en praat vooral veel tegen hem. Wij benoemde alles wat we deden.
8 maanden geleden
Zoals iedereen zegt: niet druk maken, elk kind eigen tempo. Ons zoontje praat al wel heel veel maar dat komt niet echt uit boekjes maar uit samen spelen. We zijn vroeg begonnen met dieren want die vind hij geweldig, dier benoemen en geluid die hij maakt. Ik denk dat het helpt dus met iets wat ze super leuk vinden om mee te spelen, bijv nu gebruiken we magnatiles voor kleuren en heb ik een magneetposter met alfabet letters en zingen we abc lied (in engels). En inderdaad de basic dingen in alledaagse leven vaak benoemen/herhalen. Zie foto met de dieren dan legde ik de kaartjes neer en gaf ik hem bijv de hond (hema dieren) en zei ik: waar is de hond? (En geluid nadoen) En dat deden we elke ochtend. Komt goed vooral veel plezier erin hebben!

8 maanden geleden
Mijn zoontje praat bovengemiddeld goed voor zijn leeftijd maar ik heb niet de illusie dat dat door ons komt.
Wat wij wel veel doen en wat mogelijk bijdraagt: alles ondertitelen wat je doet, voelt en vindt. En dan in gewone zinnen. Mijn zoontje pikt er steeds meer van op en neemt dingen over!
8 maanden geleden
Reactie op Toooh
Mijn zoontje praat bovengemiddeld goed voor zijn leeftijd maar ik heb niet ...
Dit hebben en doen wij ook! We benoemen alles op een leuke en speelse manier, ze vindt boekjes heel interessant en zonder dat wij het door hebben papegaait ze ons na, heel leuk 馃槉
8 maanden geleden
Laat het lekker los, gewoon tegen hem blijven kletsen. Onze oudste sprak met 2 jaar al in volzinnen maar durfde motorisch heel weinig, terwijl de jongste hem nu motorisch alles na doet is dat toch minstens probeert maar nu net met de 1e woordjes begonnen is. We doen echt niks anders wat betreft boekjes oid.