27 Reacties

3 jaar geleden

Heb ik ook gehad bij de eerste en nu ook bij de 2de. De kans. Maar die is heel klein. Ze nemen in de eerste weken bloed af en nog een keer rond de 26 weken. Maar komt bijna niet voor

3 jaar geleden

Reactie op Angelique jack

Heb ik ook gehad bij de eerste en nu ook bij de 2de. De kans. Maar die is h ...
Was het bij jou uiteindelijk allemaal goed??

3 jaar geleden

Ik had het bij de mijn eerste zwangerschap en heb het bij de tweede nu ook. De eerste zwangerschap geen last van gehad en allemaal goed gekomen.

3 jaar geleden

Ja weet niet of dit jou eerste is? Toen schrok ik ook heel erg en ging ik lezen en was ik bang dat het niet goed kwam en dat er misschien wel een bloed transfusie aan te pas moest komen dat hij geboren werd. Maar alles is goed gekomen en dat gaat nu weer lukken. Dus probeer het los te laten.🤗🥰

3 jaar geleden

Dit komt heel veel voor, dat je even op iets moet prikken in het derde trimester. Gaat om een eventuele bloedtransfusie dat ze weten wat ze moeten geven. Niks spannends! ❤️

3 jaar geleden

Ik ben rhesusfactor D positief en rhesusfactor C negatief. Mijn verloskundige gaf aan dat ik over enkele weken, bij een zwangerschap van 27 weken extra bloed moeten laten prikken, dit i.v.m. een kleine kans op het aanmaken van antistoffen tegen de bloedgroep van de baby. Echter werd mij verteld dat het bloed van moeder en baby pas samen komt bij de bevalling dus in principe niets om je zo zorgen over te maken!

3 jaar geleden

Reactie op PLUSMINUS

Ik ben rhesusfactor D positief en rhesusfactor C negatief. Mijn verloskundi ...
Ohhh wat fijn dat je dit zegt!!! Ik wist niet dat het bij de bevalling pas samen komt! Dankjewel!

3 jaar geleden

Reactie op PLUSMINUS

Ik ben rhesusfactor D positief en rhesusfactor C negatief. Mijn verloskundi ...
Ik heb hetzelfde en idd ook bloedprikken bij 27 weken. De verloskundige gaf aan dat ik me echt geen zorgen hoefde te maken. Dus dat doen we dan ook maar niet hé 😊

3 jaar geleden

Heb ik blijkbaar ook. Is mn eerste. Verloskundige zei dat ik me niet druk hoef te maken, ze nemen over een paar weken nog eens bloed af

3 jaar geleden

Hier ook! Met de dochter.. alles prima gegaan.. en deze zwangerschap idem!

3 jaar geleden

Reactie op Loulinn

Ohhh wat fijn dat je dit zegt!!! Ik wist niet dat het bij de bevalling pas ...
Op internet kwam ik dit nog tegen: normaal gesproken komt je bloed niet in aanraking met Rh+ cellen, (bij een bloedtransfusie wordt alleen Rh- bloed gegeven aan iemand die Rh- is) Ook in de zwangerschap is er normaal gesproken geen contact tussen moederlijk- en het kinderlijk bloed. Deze bloedstromen worden van elkaar gescheiden door een vlies in de placenta wat in principe niet doordringbaar is voor bloedcellen. Pas bij de bevalling kan er contact ontstaan tussen het bloed van moeder en kind. ☺️

3 jaar geleden

Tenzij je een auto-ongeluk of harde duw in je buik krijgt waardoor er een kans ontstaat dat de placenta gaat bloeden kan het gevaarlijk zijn heb ik gelezen, ik heb namelijk ook hetzelfde. Maar die kans is wel erg klein natuurlijk! Ik schrok eerst ook best wel, maar de verloskundige heeft mij ook gerust kunnen stellen en dat er met 27 weken nog een extra bloedcontrole is om te zien of mijn lichaam antilichaampjes maakt tegen de baby. Als dat wel zo is zullen er extra bloedcontroles zijn medicatie om dit tegen te gaan.

3 jaar geleden

Heb ik ook! Verloskundige zei bij mij ook dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat het inderdaad pas bij de bevalling samen kan komen.

3 jaar geleden

Bij mijn eerste zwangerschap bleek dat ik antistoffen had. Ik moest toen opnieuw bloed laten prikken en daaruit bleek dat ik antistoffen CW heb. Mijn man moest toen ook bloed laten prikken, en hij had die stoffen niet waardoor het ‘gevaar’ geweken was. Die antistoffen kwamen bij mij logischerwijs vorige week weer uit de test. Zojuist gebeld door de verloskundige dat ik toch nog maar wel voor de zekerheid mijn antistoffen moet laten testen, dus weer bloed prikken. Ik maak me nu niet zo druk als toen, ik ga er een beetje vanuit dat hetzelfde eruit komt. Bij mij was het dus uitgesloten omdat mijn man geen slechte bloedmatch was. Dus wellicht voorbereiden op nog een keer bloed prikken en je partner ook..?

3 jaar geleden

Reactie op NikkyLL

Bij mijn eerste zwangerschap bleek dat ik antistoffen had. Ik moest toen op ...
Top! Dankjewel! Helaas heb ik zo’n hekel aan bloedprikken… Maar we doen alles voor de kleine!! Dankjewel voor je informatie!!!

3 jaar geleden

Er wordt standaard gekeken of je irregulaire antistoffen hebt, wat wel belangrijk is is wat je Rhesus factor (d en c) is. Dat bepaalt de kans op antistoffen en dat bepaalt ook of er nogmaals bloed wordt geprikt ter controle. Ik heb er misschien overheen geleden, maar ben je D of C positief of negatief?

3 jaar geleden

In mn eerste zwangerschap was ik resusD negatief en mn zoontje resusD positief. 2 prikken gehad; 1 in de zwangerschap en 1 na de bevalling (keizersnede). Is meer voor de bescherming bij een tweede zwangerschap. Maar nergens last van gehad of doorgehad haha! Nu bij deze zwangerschap weer vervolg bloedonderzoek om te kijken wat de bloedgroep vd baby is

3 jaar geleden

Ik heb het ook gehad bij de 1ezwangerschap en nu bij de 2e (uiteraard, is een standaard gegeven) weer. Maar is inderdaad niks om je zorgen over te maken, tenzij er bloedcontact tussen jou en je kindje is. Maar dat gebeurd normaal gesproken niet. Dus alleen bij een ongeluk of iets dergelijks mogelijk zorgelijk.

3 jaar geleden

Weet je of je rhesus d of c negatief bent? Ik ben rhesus d negatief, bij mijn eerste zwangerschap rond 27 weken een tweede keer bloedgeprikt en bleek dat m’n dochter ook negatief was. Dan is er sowieso niets aan de hand. Mocht mijn baby nu positief zijn dan krijg je 2 injecties (rond 30 weken en na de bevalling). Voor rhesus c negatief is volgens mij geen injectie mogelijk.

2 jaar geleden

Moet je binnenkort voor de zekerheid ook weer bloed prikken (na 27 weken)? Ik ben rhesus c negatief en mag maandag weer prikken. Ben benieuwd..