5 Reacties

2 jaar geleden

Hi, Mijn twee oudste kinderen zijn vanaf hun 1e jaar tot hun 4e jaar 2 dagen per week naar het kdv gegaan. In die periode kon het bij ons niet anders vanwege mijn toenmalige baan. Ik zag hier zowel de voordelen als de nadelen van. Het was prettig dat zij beide gewend waren aan andere kinderen en regelmaat en structuur op een groep met andere kinderen als voorbereiding op de basisschool. Daarentegen waren de kosten extreem hoog en waren zij vaak ziek. Eén van onze dochters heeft ook haar keel- en neusamandelen laten verwijderen en meerdere keren buisjes gekregen. Draaideur patiënt bij de kno arts 😬 Onze middelste is geboren in maart 2020. Inmiddels had ik een andere baan. Mede dankzij de coronapandemie kon ik na mijn verlof fulltime thuiswerken. Ik heb op dat moment besloten dat hij niet naar het kdv zou gaan. Vanaf zijn 2e verjaardag gaat hij naar een peuteropvang. Na onze verhuizing in januari (vlak voor zijn 3e verjaardag) gaat hij wel naar een kdv maar op basis van contract voor peuteropvang. Hier in ons dorp zit geen psz. Zo ervaart hij toch hoe het is om een het ritme en de regelmaat van een groep mee te gaan, luisteren naar een ‘juf/leidster’ en ervaart hij hoe het is met een groep andere kinderen. Ik ben onwijs blij dat ik dankzij mijn werk nu voor deze vorm van opvang kan gaan. Daarnaast merk ik een groot verschil aan de opvang. Bij onze oudste waren zij genoodzaakt om een lange dag op de opvang aanwezig te zijn ivm mijn werk en reistijd. Ze waren daardoor vaak moe/chagrijnig tegen mij bij het ophalen en die avond thuis. Onze middelste gaat juist met groot plezier, komt wel moe thuis, maar niet oververmoeid. Onze jongste gaat hopelijk vanaf sept 2025 ook starten met een vorm van peuteropvang. Daarnaast zijn de kosten voor een psz /peuteropvang contract veel beter te dragen dan de kosten voor het kdv. Ik zelf vind het een perfecte middenweg tussen beide ;) hopelijk kun je wat met mijn ervaring Wat betreft het ziek worden; kleintjes zijn inderdaad behoorlijk vatbaar en worden vaak ziek. is rot maar hoort erbij (tenzij er natuurlijk andere onderliggende problemen zijn). Het voordeel is wel dat je kindje dit allemaal al doormaakt voordat groep 1 wordt gestart. Anders krijg je het dan.

2 jaar geleden

Mijn man zijn oudste zoon mijn pluszoon in nooit naar de crèche geweest. Is ondertussen 14j geen problemen mee gehad met de start op school ofzo...Ons zoontje van 2j3m is van 9maanden tot 22m ongeveer naar de crèche geweest ik heb hem eraf gehaald wanneer ik in zwangerschap verlof ging omdat ik thuis ben tot hij met school start hier in belgie is dat met 2,5 jaar al. Dus in februari hier

2 jaar geleden

Reactie op Jessica 925

Mijn man zijn oudste zoon mijn pluszoon in nooit naar de crèche geweest. Is ...
Ik vind persoonlijk geen gemis was blij dat ik mijn zoon eindelijk echt gelukkig zag worden. In de crèche was hij maar droevig. Nu is hij ook veel socialer geworden in die paar maanden is echt opengebloeid

2 jaar geleden

Onze zoon van 3 gaat nu nog twee dagen, maar vanaf januari maar 1 dag, omdat wij deze dag met ouderschapsverlof kunnen opvangen. Dit is dus puur een financiële overweging. In jouw geval zou ik de peuterspeelzaal adviseren als die in de buurt zit. Dan kan je dochter twee ochtenden. Behoudt ze het spelen met andere kinderen en is een stuk goedkoper (volgens mij)

2 jaar geleden

Dank jullie wel allemaal ❤️