7 Reacties

9 maanden geleden

Ik zou het zeker bespreekbaar maken. Hier geven de opas en omas 1x krentjes en 1x fruit, dan vind ik het oke als hij een x geen lunch op krijgt. Maar echt alleen maar snoep en koek is voor mij een dikke no-go.

9 maanden geleden

Jullie bepalen wat een kind wel of niet eet. Laat dat even duidelijk zijn. Ze kunnen een kind ook op een andere manier verwennen met leuke uitjes of speelgoed bijvoorbeeld. Mijn dochter vindt zoetere dingen ook steeds lekkerder worden, voorheen wou ze niet eens fruit... Ik denk dat dit ook vanzelf gaat. Voor jullie, probeer niet te beschermend te zijn over haar voeding. Dit gaat zij merken en waarschijnlijk wordt het op ten duur interessanter. Geef hem af en toe iets te snoepen, maar laat de gezonde dingen de standaard zijn, ook bij opa en oma. Probeer hier een middenweg in te vinden en bespreek dit met ze. ☺️

9 maanden geleden

Zeker bespreekbaar maken! De oudste wordt juni 4 en begint nu pas interesse te hebben in snoepjes ed omdat deze bij opa en oma ineens veel te vinden zijn. De jongste is 16 maanden en heeft er al meer interesse in. Zo willen ze met Pasen ook chocolade eieren gaan verstoppen. Wij zijn hierin heel duidelijk geweest dat we dit niet willen. Het gaat dan gelijk om 30 eitjes, dat vinden we echt te veel. Wij willen dit niet en zijn hierin heel duidelijk in. Zijn het gesprek aan gegaan maar duidelijk onze grenzen aangegeven. Oma snapt het niet helemaal, die is zelf erg teruggevallen rondom het dieet en heeft ineens allemaal snoep in huis. Opa geeft wel tegengas, maar oma drijft zin door. Kinderen worden daar blij van, dus oma ziet dit als een goed iets. Wij zitten daarna met vervelende en zieke kinderen (darmen reageren er echt slecht op en gelijk 2 dagen diarree) Nu afspraken staan rondom het snoepen en alternatieven aangeraden. En zo komt oma er, hopelijk, achter dat onze kinderen met reepjes paprika en rijstwafel oid net zo blij zijn als met een snoepje.

9 maanden geleden

Hi hi, Zeker bespreekbaar maken het is nl vaak ook een kwestie van onwetendheid omdat het “vroeger” toch echt wel anders was en dus moeten we soms onze ouders leren hoe het nu anders en beter kan. Hoe dan ook opa en oma’s willen verwennen dus ik nam de door mij goedgekeurde gezonde snacks/chips/koekjes zonder zout en suiker en toegevoegde troep mee. Gewoon een doosje van alles en laat ik daar achter en nu weten ze welke traktaties ook nog gezond zijn en kopen ze die voortaan ook!

9 maanden geleden

Blijft altijd een lastig dingetje vind ik. Opa en oma weten hoe ik erover denk (papa is er een stuk makkelijker in), oma houdt er echt veel rekening mee en fluit opa ook terug wanneer zij vindt dat hij te ver gaat. Opa vindt dat het allemaal moet kunnen (behalve voor de jongste van 1,5 jaar). Deze opa en oma hebben geen vaste oppas dag en passen incidenteel op en dan vind ik het nooit zo'n probleem. Wat ik wel vaak doe ik bommetjes droppen met hoeveel suiker ergens in zit 😅 zo schrokken ze best van de hoeveelheid suiker in krentenbollen en peperkoek

9 maanden geleden

Ik zou het zeker bespreekbaar maken. Je zoontje lijkt er echt last van te krijgen, zeker als hij overprikkeld thuiskomt en zijn gewone maaltijden laat staan. Zelfs één dag per week ongezond eten kan op die leeftijd al veel invloed hebben, zeker als het structureel wordt. Oppassen is natuurlijk superlief en fijn, maar het betekent niet dat grenzen en wensen van ouders genegeerd mogen worden. Als zij structureel willen oppassen, zou ik daar ook duidelijke afspraken over maken. Je kunt aangeven dat je het echt waardeert wat ze doen, maar dat jullie kindje overduidelijk baat heeft bij wat meer balans en dat jullie je zorgen maken over zijn eetontwikkeling. Als ze dat niet willen of kunnen respecteren, dan zit het probleem inderdaad dieper dan alleen het geven van een koekje. Dan gaat het ook over het serieus nemen van jullie als ouders.

9 maanden geleden

Gewoon bespreekbaar maken. Wij doen niet zo moeilijk over een plakje cake, of een keer een paar hapjes appeltaart als ze ergens koffie gaan doen, maar dat willen we echt niet de hele dag door. En snoep wil ik gewoon helemaal niet. Dan is er idd geen eetlust voor gezond eten en wordt het te normaal. Dus we bespreken het, maar we weten ook dat zij iets soepeler zijn. Beetje tussenweg in vinden.