8 Reacties

2 jaar geleden

Ik vind dat de website van la leche league altijd wel goede adviezen heeft voor dit soort dingen. Heb zelf geen idee eigenlijk, maar daar zou je iig eens kunnen kijken.

2 jaar geleden

Dat is heerlijk. Maar dan vraag ik me af, wat rekenen ze als nacht? Als ik kijk naar live voeden, dan kan je snachts een keer ipv van iedere 3uur voeden, er een keer 6uur tussen laten. Dus een voeding overslaan. Dan voed ie tussen 23u en 6u maar 1x. Zouden ze dat bedoelen met 1x kolven? Dat je een voeding/kolf moment laat vallen?

2 jaar geleden

Hey! Ik heb hier gister met een lactatiekundige over gesproken omdat ik indd ook elke 3 uur een wekker had staan. Mijn kindje is alleen al wel bijna 3 weken en ik kolf ook fulltime want ze ligt nog in het ziekenhuis (prematuur) Ik zou niet al Stoppen met om de 3 uur kolven als mijn kindje nog maar 6 dagen is. Mijn lactatiekundige zei inderdaad dat ze liever niet heeft dat ik snachts een wekker zet omdat je dan zo verkeerd wakker word. Inplaats daarvan inderdaad veel water drinken en dan als je wakker word om te plassen kolven. Echter werkt dit sowieso niet bij mij want ik drink meer dan een liter thee en water voor het slapen, maar sinds ik niet meer zwanger ben heeft mijn blaas gewoon weer genoeg ruimte en word ik niet meer wakker. Ook omdat ik vlak voor het slapen altijd plas. Ik zet dus een wekker om de 5 uur. Ze zei dat max 5 uur voor snachts het beste is. Dus stel je kolft om 23:00 voor het laatst, dan om 04:00 een wekker, en dan zou ik tussen 8 en 9 ongeveer weer kolven en dan overdag weer om de 2 a 3 uur. Maar dat ligt een beetje aan je productie. Als je nog een beetje moet opbouwen zou ik persoonlijk snachts ook om de 3 uur blijven kolven. Je productie moet nog heel erg stabiliseren en werkt echt op vraag en aanbod. Je geeft je lichaam aan hoeveel melk er nodig is door hoevaak en hoeveel je kolft. Ik doe zelf elke avond eigenlijk powerkolven omdat ik dan de tijd heb. Lekker op bed met thee en een serie en mn kolf, goede date😂😂 en dan geef ik dus aan aan mn lichaam dat er meer melk nodig is, want babys clusteren ook in de avond meestal. Als je verder vragen hebt over kolven of borstvoeding mag je me altijd een berichtje sturen ❤️ heb ook borstvoeding gegeven aan mijn zoontje van 14 maanden en nu dus fulltime kolven voor mijn premature dochter en ik hoop dat ze zsm fulltime aan de borst is🥰

2 jaar geleden

Maximaal 1x kolven is voor als je ook fulltime borstvoeding geeft. Anders ga je over stimuleren.

2 jaar geleden

Als je kindje een infuus heeft, dan zal het nog in het ziekenhuis liggen denk ik? Vraag de verpleegkundigen en lactatiekundige daar om advies, die kennen de situatie van jou en je kindje het beste. In het algemeen geldt: als je genoeg productie hebt, dan zou je 1 voeding het kolven over kunnen slaan. Let dan wel op dat 's nachts je prolactinegehalte het hoogste is, dus je kan dan beter bijv. de voeding van middernacht of 6u overslaan dan die van 3u. Zelf heb ik wel in overleg de 3u voeding overgeslagen, maar ik had een enorme overproductie dus dat kon in mijn geval.

2 jaar geleden

Reactie op Mandy2312

Maximaal 1x kolven is voor als je ook fulltime borstvoeding geeft. Anders g ...
Ze kolft nu (tijdelijk) fulltime, dus een advies over hoe vaak je moet kolven als je kindje fulltime aan de borst drinkt is (nog) niet van toepassing. Ik ben vrij zeker dat de "algemene tip" in de folder verwijst naar het advies om minstens 1x in de nacht te kolven als je de borstvoeding via kolven op gang moet brengen. (Hier drie premature kinderen waar ik fulltime voor kolfde in het begin, dus ik herken het soort folder van de neonatologie-afdelingen waar zij lagen)