13 Reacties
2 jaar geleden
Weet niet waar je woont. Ik woon in NL en dat gaat mij geen €2000 kosten hoor haha. Ik ben wel aanvullend verzekerd waardoor mijn kamer in het zkh vergoed wordt wanneer ik poliklinisch beval.
Ik weet niet hoe hoog je eigen risico is, maar dat zal mogelijk belast worden. Daarnaast betaal je wel voor de kamer per dag, maar dit ligt (per zkh afhankelijk) rond de 300 euro per dag. Dus zolang jij poliklinisch bevalt en na 1 dag weg bent kom je nooit aan €2000. Wanneer jij echter medisch bevalt en meer dagen moet blijven dan vergoedt je verzekering het gewoon.
2 jaar geleden
Ruggenprik is een medische indicatie. Hooguit betaal je dan alleen je eigen risico 😊 zonder ruggenprik, dus een poli klinische bevalling zonder verdere medische indicaties betaal je alleen de eigen bijdrage. Deze is max. €525. Sommige verzekeraars vergoeden dit afh. Van je pakket!
2 jaar geleden
Bij vorige bevalling alleen eigen risico betaald want werd medisch (eerst vanwege ruggenprik maar uiteindelijk kwamen er andere dingen ook bij) en we zijn twee dagen in het ziekenhuis gebleven.
2 jaar geleden
Gaat inderdaad hoogstens je eigen risico kosten, dus ligt er aan hoe hoog je die hebt gezet.
Komen dan nog wel de X per uur kosten bij voor je kraamzorg, aangezien je niet aanvullend verzekerd bent (overigens scheelt dat al was je dat wel onder aan de streep vaak niet veel geld omdat je een jaar lang ook flink wat tientjes meer kunt betalen daarvoor). Maar ook dit gaat niet om de grootste bedragen.
Bij een niet grote beschikbare buffer wel van belang om rekening mee te houden, nu al, zodat je er op voorbereid kunt zijn.
2000.- gaat het je niet kosten in iedergeval.
2 jaar geleden
Hier eerste bevalling medische indicatie plus opname dus niks betaald.
Tweede bevalling zonder pijnstilling ook niks betaald..
Dit is wat ik nu lees.:
Je betaalt voor een thuisbevalling geen eigen risico of eigen bijdrage. Een poliklinische bevalling in het ziekenhuis wordt vergoed uit je basisverzekering. In 2023 krijg je € 236 per dag (voor jou en je baby samen).
Maar ligt natuurlijk zoals anderen ook al zeggen aan jouw verzekering…
Zo is dat ook met de kraamzorg.. bij de ene wordt de eigen bijdrage wel vergoed, bij de andere niet…
Vraag het anders even na bij jouw zorgverzekering, die kunnen je dat precies vertellen.
2 jaar geleden
Basisverzekering is voor iedereen hetzelfde. Het gaat echt om de kosten die gedekt worden vanuit je aanvullende verzekering, dat is bij iedere verzekering anders.
Daarnaast bepaalt ieder ziekenhuis zijn eigen kosten dus je kunt het beste bij het ziekenhuis informeren waar je wilt bevallen.
Zolang het poliklinisch is betaal je sowieso een deel zelf, zodra je medisch bevalt dan betaald je niks.
Daarnaast komen dan de kosten voor de kraamhulp nog. Dat is weer afhankelijk van de kraamzorg die je gekozen.
Groet, Livia
2 jaar geleden
Volledig vergoed. Mijn bevalling was vooraf al medium risk ivm verwachting groot kind. Komende bevalling is medisch door de vorige

2 jaar geleden
Het ligt er net aan hoe je verzekert bent. Toevallig zag ik dit vandaag in mijn feed staan!
https://www.24baby.nl/geboorte/de-bevalling/kosten-bevalling/
Ik heb na aanleiding van je vraag direct even contact opgenomen met mijn zorgverzekeraar en gevraagd hoe het zit in mijn situatie! Dat raad ik iedereen aan mocht je dezelfde vraag hebben! Dan heb je gelijk duidelijkheid waar je aan toe bent! In mijn geval wordt alles vergoed(poliklinisch bevallen zonder medische indicatie, kraamzorg Max 49 uur, eigen bijdrage bevalling in ziekenhuis/kraamhotel, kraampakket etc) maar zoals de kraamzorg moet ik zelf achteraf handmatig declareren. Eventuele parkeerkosten van de kraamzorg moet ik wel zelf betalen. Is ook wel een goede vraag voor je zorgverzekeraar en of kraamhulp instantie.
2 jaar geleden
Eigen risico gaat er niet aan, maar je betaalt het wettelijke afgesproken tarief van iets van €530,00. De zorgverzekering betaalt ( in veel gevallen) €236,00 van de kosten. Alles meer dan dat, tot een bedrag van die €530,00 moet je zelf betalen, zonder je eigen risico. Dat is dan zonder medische indicatie! Met indicatie is t uiteraard ander verhaal..
Maar vooral Ff je verzekering checken
2 jaar geleden
Ik had de meest goedkope verzekering bij mijn dochter. Geen aanvulling en een eigen risico van 850,- en heb voor m’n bevalling geen cent hoeven betalen. Ik ben wel medisch geworden. Dus niet poliklinisch.
Alleen eigen bijdrage kraamzorg moest ik betalen. Voor zo ver ik weet zijn medische bevallingen gratis en betaal je (ligt aan je verzekering) bij poliklinisch soms een kleine eigen bijdrage.
2 jaar geleden
Als je niet medisch bent en je bevalt in het ziekenhuis moet je inderdaad een eigen bijdrage betalen. Kijk even goed hoeveel dat is, dat verschilt namelijk per verzekering.
Bij Univé met een basisverzekering is dat bijv €497,69. Dit heeft dus niks met je eigen risico te maken!
Bij Univé moet je ook een eigen bijdrage betalen als je alleen een basisverzekering hebt voor kraamzorg van €4,80 per uur.
Dus advies, kijk goed bij je eigen verzekering daar staat een overzicht met wat je zelf moet betalen.
Vaak is het zo hoe aanvullender je verzekerd bent, hoe minder je zelf hoeft te betalen.
Ik zit bij Univé en heb het best pakket. Ik hoef niks te betalen.