56 Reacties
2 maanden geleden
In tegenstelling tot de rest ben ik denk ik de #loedermoeder. 🥹
Ik laat mijn dochter wel even huilen. Max 10 minuten, langer is ook nooit nodig.
Ik had hier veel moeite mee in het begin, maar ze viel moeilijk in slaap, en na borstvoeding, soms wel twee uur wiegen, liedjes zingen, op haar rug tikken, viel ze pas in slaap, maar was daarna kklaar wakker als ik haar in bed legde. Dan begon het hele riedeltje weer opnieuw. Maanden lang met elk slaapje. Ik was kapot, en zij ook.
Op een dag begin fabruari was ik er klaar mee. Ik heb haar na het voeden in bed gelegd. Verteld hoeveel we van haar houden en dat ik na tien minuten terug zou komen.
Na 7 minuten huilen viel ze in slaap. De dag erna bij elk slaapje hetzelfde. Daarna werd het telkens korter. Inmiddels huilt ze 2 minuten en gaat dan of met haar knuffel tutten, of valt direct in slaap.
Natuurlijk laat ik haar niet over haar toeren gaan, in dat geval ga ik wel terug. Maar dat komt zelden voor.
Ze slaapt nu dus gemiddeld twee uur eerder dan wanneer ik wel telkens terug ga en haar telkens vast houdt tot ze stopt met huilen.
Ik denk dat het enorm per kind verschilt. Volg je moederinstinct en doe wat goed voelt.
2 maanden geleden
Wij hebben het geprobeerd en het was verschrikkelijk. Op aanraden van cb en huisarts 'gecontroleerd huilen' toegepast. Om de 5 minuten ging mijn partner of ik naar haar toe, zei lieve woorden en een kus/aai over haar bolletje. Niet uit bed pakken. Dit ging afgelopen nacht redelijk goed: na bijna een uur viel ze inslaap. Maar voor haar dutje eind van de ochtend was het verschrikkelijk en hebben we het opgegeven. Ze kreeg eerst een fles en daarna op bed gelegd. We waren bijna 2 uur bezig en ze was volledig overstuur, ook al kwamen we om de 5 min bij haar. Toen heb ik haar opgepakt, geknuffeld en een flesje gegeven en sliep ze meteen in mijn armen. Ik ben zo bang dat we haar schade toe brengen, ik weet niet meer hoe de slaapproblemen aan te pakken... 😥
2 maanden geleden
Reactie op Miranda95
Wij hebben het geprobeerd en het was verschrikkelijk. Op aanraden van cb en ...
Ahhh dat moet echt zwaar zijn geweest voor jullie! Jullie hebben je best gedaan en alleen maar gehandeld naar beste weten en dat is ook goed, en zie het even zo, het is echt geen slaapprobleem. Het is gewoon normaal voor een kind niet alleen te willen slapen (altijd). Het betreft een scheiding van de verzorgende ouders, en dat is eng. Misschien dat voor je gemoedsrust het boek zachte nachten helpt? Daarin wordt de slaap van baby’s en kinderen goed uitgelegd en worden ook handvatten gegeven. Uiteindelijk komt het hoe dan ook goed, het is gewoon zwaar in het begin. Slaaptrainen en dus laten huilen wordt in beginsel zelfs afgeraden.
2 maanden geleden
Reactie op MSM89
Ahhh dat moet echt zwaar zijn geweest voor jullie! Jullie hebben je best ge ...
We gaan dit ook zeker niet meer doen! Het had ook al niet onze voorkeur. Maar als het overal aangeraden wordt als je hulp inschakelt, dan toch maar proberen... Ik lees vaak goede dingen over het boek Zachte Nachten. Misschien toch maar bestellen inderdaad! 😊
2 maanden geleden
Reactie op Miranda95
We gaan dit ook zeker niet meer doen! Het had ook al niet onze voorkeur. Ma ...
Ja echt vervelend. Hier hebben we het ook even kort geprobeerd maar ik kon het echt niet en hij was al zooo snel zooo overstuur.. dat het nog steeds wordt aangeraden is echt bizar.. ooit bedacht door iemand die helemaal geen onderbouwing had hiervoor en op de een of andere manier blijven hangen helaas.. heel hardnekkig
2 maanden geleden
Mijn zoontje van 10 maanden wordt snachts ook een paar x per nacht huilend wakker?!? Ik geef hem dan de borst en dan slaapt ie weer verder maar ik heb niet het idee dat ie honger heeft. Hij neemt een paar slokjes. Zou ie misschien bang zijn in het donker ofzo?
2 maanden geleden
Reactie op Marlissahi
Mijn zoontje van 10 maanden wordt snachts ook een paar x per nacht huilend ...
Of het is de warmte... of een nachtmerrie... of plots te warm/koud
Kan echt vanalles zijn 🤷♀️
2 maanden geleden
Reactie op Marlissahi
Hier ook hetzelfde. En hij ligt dan een soort te kronkelen. Hij valt snel weer in slaap, maar wel alleen aan de borst. Hij slaapt ook nog steeds niet in zijn eigen bedje, dan is het gelijk hysterisch gillen😒
2 maanden geleden
Ik laat mijn zoontje dus ook niet huilen. Het lijkt me heerlijk om hem 's avonds in bed te kunnen leggen en dan nog een uur of 2 voor onszelf te hebben. En om weer eens gewoon met mijn man in bed te liggen zonder baby tussen ons in😅 ik snap dat 'even laten huilen' voor anderen werkt. En als het hier gewoon een beetje jammeren was zou ik dat ook wel doen. Maar hij wordt helemaal hysterisch zodra ik hem in zijn bed leg en zo ga ik hem niet laten liggen. Mijn moeder heeft mij altijd geleerd dat ik niet mocht huilen. En zo'n moeder wil ik voor mijn kindje niet zijn.
2 maanden geleden
Reactie op Marlissahi
Waarschijnlijk denkt z’n baby instinct ‘waar is mijn mama? Help!’ En als je er dan weer bent en troost met de borst kan hij weer met een gerust hart verder slapen. :)
Van nature zijn ze bang om alleen gelaten te worden uit overlevingsinstinct. Hier ook hetzelfde ik hoef inmiddels de borst niet meer te geven om te troosten maar soms is de borst of een flesje geven wel sneller 😅
2 maanden geleden
Reactie op Yagir
Ik laat mijn zoontje dus ook niet huilen. Het lijkt me heerlijk om hem 's a ...
Ja precies, het is niet gewoon jammeren of huilen, maar helemaal over de toeren raken. Hier dus ook. Als ze merkt dat we naar haar bedje toe lopen, begint ze al te protesteren. Heel vermoeiend zo 😓.
2 maanden geleden
Na een maand onrustige nachten (na een periode waar mn zoontje wel goed doorsliep) besloten wij het toe te passen - gecontroleerd laten huilen, uit het boek slaap baby slaap van Nathalie Schittekatte. Twee dagen/nachten moeten toepassen en toen sliep hij weer door. Hij moest weer even door krijgen hoe hij zelf zijn slaapjes aan elkaar moest koppelen, en was gewend geraakt aan dat wij hem daarbij hielpen. Voor ons pakte het dus goed uit.
2 maanden geleden
Als een baby niet zelf zou kunnen koppelen dan zou die altijd elke 45 minuten wakker worden.. zolang duurt namelijk een slaap cyclus van een baby. een baby hoeft niet te leren slapen, dat doen ze in de baarmoeder al en is een biologisch proces. een baby moet leren dat het veilig is om alleen in een kamer in bed te slapen.. slaap trainen leert een kind dat niet, dat leert een kind dat de ouders niet (responsief) reageren en dat ze dus beter stil kunnen zijn want er wordt toch niet reageert op hun behoefte..
Luister maar naar liefde van een moeder podcast of lees het boek zachte nachten.. slaap training is helemaal niet onderbouwd en de negatieve effecten (bijv op het stress regulatie mechanisme van een kind) zijn helemaal niet bekend.
Dat je kind stil is betekent niet dat je kind doorslaapt. Hij roept enkel niet meer om de ouder.
Iedereen z’n eigen keuze natuurlijk dus iedereen moet het zelf weten maar wilde dit wel graag even delen!
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Als een baby niet zelf zou kunnen koppelen dan zou die altijd elke 45 minut ...
Fijn dat je deze informatie hier deelt. Het boek Zachte Nachten is hier naartoe onderweg, ik ben heel benieuwd om het te lezen 😊. Wij hebben nu onze jongste weer op onze kamer gelegd. Ze 'sliep' vanaf 5 maanden op haar eigen kamer, maar nu dus weer bij ons (in eigen bedje, want ze wil niet tussen ons in slapen). Hopelijk gaat dit haar even helpen!
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Klopt wat je zegt! Wij kunnen de klok erop gelijk zetten dat hij standaard na 45 min even wakker wordt. En middag slaap vaak precies 1,5 u (2 x 45) is.
2 maanden geleden
Reactie op Miranda95
Fijn dat je deze informatie hier deelt. Het boek Zachte Nachten is hier naa ...
Ja dat boek gaat denk ik (hoop ik) als het door de juiste mensen wordt opgepikt echt een game changer zijn. We hebben zo’n verkeerde verwachtingen van baby slaap.. gecreëerd door een paar mannen in witte jassen die er zogenaamd verstand van hadden terwijl ze helemaal geen kennis hadden van baby slaap. Baby’s horen ‘s nachts wakker te worden en te roepen om hun ouders. Zo zijn ze biologisch gezien nou eenmaal geprogrammeerd. En ze mogen ons ook ‘s nachts nodig hebben ❤️ hoe zwaar het voor ons ook is soms. Ik weet het, wij komen hier van elke nacht elk half uur wakker voor weken lang
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Ja dat boek gaat denk ik (hoop ik) als het door de juiste mensen wordt opge ...
Ik hoor veel goede verhalen over dit boek. Kan je misschien een tipje van de sluier oplichten wat voor tips daarin staan? Ik geloof dat ik wel enigszins snap hoe babyslaap werkt, maar ik wil ook weten hoe ik zelf iets meer kan slapen 😅 (zonder slaaptraining)
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Hey Lisa, ik merk dat ik een gevoelige snaar heb geraakt met mijn bericht. Dat was absoluut niet mijn bedoeling. Ik heb mijn reactie direct gegeven na het lezen van het hoofdbericht van Daniek, en niet de andere berichten gelezen. Ik kan me goed voorstellen dat als je deze methodiek probeert toe te passen, maar het niet werkt, je weinig vertrouwen er in hebt.
Ik had een heel positieve ervaring (evenals een vriendin, die me dat boek tipte), en wilde dat dus delen met Daniek omdat ze om advies vroeg.
Tegelijk merk ik dat je bij mij ook een gevoelige snaar raakt door bij mij de suggestie te wekken dat ik niet reageer op de behoefte van mijn kind. Ik denk dat we hier allemaal het beste voor hebben met onze kids.
2 maanden geleden
Reactie op Ilva - EJA
Hey Lisa, ik merk dat ik een gevoelige snaar heb geraakt met mijn bericht. ...
Het was niet mijn bedoeling om een gevoelige snaar te raken bij je. Zoals jij zegt hebben we allemaal het beste voor met ons kindje en zo heb jij deze methode ook toegepast..
Omdat wij zo’n ontzettend slechte slaper hebben, heb ik me gewoon heel erg verdiept in baby slaap en slaap training en daarom doet het mij verdriet dat deze methodes nog steeds worden toegepast. Uit onderzoek blijkt nml dat kindjes na slaap training niet beter slapen. Ouders rapporteren wel betere slaap. Hoe komt dat? Omdat kindjes dus wel nog steeds even zo vaak wakker worden maar geleerd hebben om stil te zijn en hun ouders niet meer te roepen. Onderzoeken die puur kijken naar wat ouders rapporteren vinden idd dat na slaap training een baby meer zou slapen. Maar onderzoeken die echt hebben gemeten hoeveel een baby slaapt vinden geen verschil met voor en na slaap training. De baby wordt nog net zo vaak wakker alleen is stilgh.
Ik wil hier absoluut niemand mee kwetsen oid maar mensen informeren zodat ze hun eigen overweging kunnen maken.
Als jou kindje een beetje jammert en dan gaat slapen is dat natuurlijk een andere situatie maar wat met slaap training gebeurd is dat kindjes minuten tot uren aan het huilen zijn. En op een gegeven moment geven ze het dan idd op. Ze hebben dan niet leren doorslapen maar leren stil te zijn. Dat is gewoon wat uit onderzoek blijkt. Een baby checkt (net als wij) na elke cyclus zijn omgeving. Voelt hij zich veilig slaapt hij verder voelt hij zich niet veilig of heeft hij honger, warm koud oid dan gaat hij om de ouder roepen.
Iedereen heeft het beste voor met zijn kind en iedereen mag z’n eigen keuze maken maar er gaan gewoon zoveel onterechte adviezen rond in de wereld van baby slaap waardoor we denken dat we moeten slaap trainen terwijl een baby gewoon slaapt zoals een baby hoort te slapen.
Ik wil niemand kwetsen met dit bericht maar probeer gewoon te delen wat goed onderbouwd onderzoek aantoont. En dan mag iedereen z’n eigen keuze maken ❤️
2 maanden geleden
Reactie op geertjewi
Ik hoor veel goede verhalen over dit boek. Kan je misschien een tipje van d ...
Veel over hoe je met positieve slaap associaties kan werken.. vloerbed en samen slapen wordt veel over uitgelegd. Hoe je responsief hulp kan afbouwen op het tempo van je kindje.. maar ook veel acceptatie door uitleg hoe baby slaap werkt.. geen vaste schema’s maar kijk naar wat voor jou kindje werkt. Bijv een latere bedtijd is veel normaler dan wat we hier in Nederland normaal vinden (wereldwijd is de bedtijd tussen 8-10 uur ‘s avonds).