56 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Het was niet mijn bedoeling om een gevoelige snaar te raken bij je. Zoals j ...
Je hebt er eigenlijk niet eens een onderzoek voor nodig denk ik soms. Je kunt zoiets makkelijk op jezelf projecteren. Als je als volwassenen in een kwetsbare toestand alleen in een afgesloten ruimte wordt gezet en je na een uur tegen de deur slaan weet dat die gewoon niet open wordt gemaakt, zal je de twee keer en derde sneller stoppen en uiteindelijk leren om gewoon niet meer op die deur te slaan. Het is gewoon gewenst gedrag leren vertonen, althans zo voelt dat voor mij. Voor mij is het los van wetenschap ook gevoel. Als wij volwassen zo niet zouden behandelen bij ‘slaapproblemen’ waarom kinderen wel?
En again, het verschilt natuurlijk zo per kind en iedereen doet het weet ik zeker met de beste bedoelingen. We willen allemaal hetzelfde.
2 maanden geleden
Reactie op MSM89
Je hebt er eigenlijk niet eens een onderzoek voor nodig denk ik soms. Je ku ...
Ja klopt helemaal. Mijn gevoel zei ook al ik wil helemaal niet m’n kind laten huilen en alleen even binnen lopen en zeggen het komt goed en dan weer gaan. Dat doen we ook niet als onze partner of andere dierbare verdrietig is en die is (hopelijk 🫢) toch al een stuk verder in de emotionele ontwikkeling. Maar het gaf mij wel hou vast en concreet bewijs naar andere toe waarom wij dit niet doen. Ondanks dat je je natuurlijk helemaal niet hoeft te verantwoorden maar omdat de slaap coaches zo hardnekkig zijn voelt het af en toe wel zo
2 maanden geleden
Hier nu al 5 hele goede nachten gehad sinds ze weer bij ons op de kamer slaapt! Wat een verandering zeg. We merken het ook overdag aan haar, ze heeft weer meer energie om zich te ontwikkelen en goede flessen te drinken 🥰. Hopelijk blijft zo doorgaan! 🍀
Dan maar weer bij mama's liggen (wel in eigen bedje).
2 maanden geleden
Reactie op Miranda95
Hier nu al 5 hele goede nachten gehad sinds ze weer bij ons op de kamer sla ...
Ze zijn vanzelf een keer klaar voor hun eigen kamertje ❤️ fijn dat het goed gaat
2 maanden geleden
Pff ja lastig he die lijn tussen uitdagen en nodig hebben. Hier even oud meisje en gaat ook zo met fases dat ze in de avond niet gaat slapen . Ik ben ook niet van het laten huilen!
Ik ga dus ook altijd terug. Troosten (en vaak ook oppakken anders kalmeert ze echt niet). Even resetten en weer terug. We blijven sowieso boven want dan weet ze dat ze er terug in gaat. Bij terugleggen even ernaast blijven zitten en handje op de buik. Soms kan ik dan weer weglopen, soms niet en is het echt drama en moet ik er gewoon naast blijven tot ze in slaap valt.
Moet zeggen dat het vaak een paar dagen/week zo gaat en dan is het weer normaal. Er gaat zoveel in die hoofdjes om, ze hebben ons denk ik soms iets harder nodig ;-).
En: als je denkt dat ze je wel uitdaagt: hier echt een groot verschil of ik haar in bed leg of m’n vriend. Bij hem is het vaak meteen prima, bij mij mama mama mama haha. Dus misschien kan je dat nog als troef inzetten 🤣
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Het was niet mijn bedoeling om een gevoelige snaar te raken bij je. Zoals j ...
AMEN! Thank you dat je de moeite neemt om het woord te verspreiden idd! Naast dat boek ook veel psychologisch onderzoek wat super interessant is mbt hechting. En ook waarom babys soms “onrustiger” zijn als mama in de kamer is: mama is hun veilige haven waar ze alle emoties los kunnen laten, hun uitlaatklep. Als je alles zoveel meer probeert in te zien vanuit hun oogpunt vergroot dat je begrip en je geduld ben ik van mening ook al is en blijft het allemaal loeizwaar.
2 maanden geleden
Reactie op SLIBI
AMEN! Thank you dat je de moeite neemt om het woord te verspreiden idd! Naa ...
Ja ik hoop gewoon dat er meer kennis komt rondom normale baby slaap (en gedrag) en er daardoor ook meer steun komt voor de moeders/verzorgers en wie weet hopelijk ooit ook langer verlof voor degene die willen! Nu wordt je nog onderhand veroordeeld als je geen slaap training doet want dan is het je eigen schuld dat je baby nog niet doorslaapt 🙄 echt omgekeerde wereld.
In dat boek stond ook zo’n mooie zin iets in de trant van: oké dus omdat onze samenleving eigenlijk niet meer gericht is op het hebben van een baby moet de last daarvan dan maar bij de baby gelegd worden? De meest kwetsbare en onderontwikkelde van het gezin?
Om in onze samenleving te kunnen leven hebben wij het nodig dat onze kindjes zsm doorslapen maar is dat dan hun verantwoordelijkheid?? Zij kunnen daar toch niks aan doen 🤷🏻♀️
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Veel over hoe je met positieve slaap associaties kan werken.. vloerbed en s ...
Ik heb dat sowiso nooit gesnapt waarom babies zo vroeg naar bed zouden moeten. Hun slaap ritme is anders dan dat van een (jong) kind dat bijv al naar school gaat (iets met 1 of zelfs geen dutjes meer overdag). Hier gaat onze zoon richting 20.00 naar bed en dan slaapt hij ook gerust tot 7.30 🤷♀️
2 maanden geleden
Reactie op metalharpey
Ik heb dat sowiso nooit gesnapt waarom babies zo vroeg naar bed zouden moet ...
Ja hier inderdaad ook! Rond 8 uur half 9 naar bed 😁 gewoon naar je kind kijken en wat voor hem/haar werkt dat is het belangrijkste
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Ja hier inderdaad ook! Rond 8 uur half 9 naar bed 😁 gewoon naar je kind ki ...
Het is zeker fijn als je zo naar het ritme van je kindje kan kijken, maar feit blijft helaas dat onze maatschappij daar niet op ingesteld is, zoals je zelf al eerder schreef. Wij zitten allebei om 7.30u in de auto naar het werk, dus onze man moet dan (2x per week) ontbeten, aangekleed en al in de auto mee naar de opvang. Dan komt je kindje vanzelf in een ritme dat hij 's avonds om 19.00u moe is en dus naar bed "moet".
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Ja hier inderdaad ook! Rond 8 uur half 9 naar bed 😁 gewoon naar je kind ki ...
Hier gaat hij vaak pas om 22.00 naar bed, zelfs wel eens later🤭 Mediterraans klimaat hier😄 maar ik snap dat het anders is als ze vroeg eruit moeten. Hier komt hij er pas rond 09.00 uit. Hij is dan wel een aantal keer wakker geweest, maar pas om dat tijdstip is hij vrolijk en klaar om op te staan.
2 maanden geleden
Reactie op Juf1993
Het is zeker fijn als je zo naar het ritme van je kindje kan kijken, maar f ...
Ik zeg ook niet dat dat verkeerd is en als je kindje daar goed op gaat is dat ook helemaal top natuurlijk. Alleen sommige proberen hun kindje in een bepaald ritme te doen omdat een slaap coach dit bijv voorschrijft maar dit voor dit kindje helemaal niet werkt.. sommige kindjes slapen maar 10 uur per nacht en andere 12 of zelfs 13. Sommige kindjes gaan heel makkelijk in een ander ritme mee en andere niet 🤷🏻♀️
Dat bedoel ik met naar je kindje kijken. Tuurlijk moet niet alles wijken voor het ritme van je kindje
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Ik zeg ook niet dat dat verkeerd is en als je kindje daar goed op gaat is d ...
Dat snap ik hoor en daar heb je helemaal gelijk in! Het maakt je als ouder echter alleen maar onzeker als een kindje niet (makkelijk) meegaat in een ritme, terwijl je bijvoorbeeld moet gaan werken en het kindje op de opvang bijvoorbeeld ook niet goed slaapt, omdat er niet naar het ritme van het kindje gekeken kan worden. Ik snap dan wel dat je hulp nodig hebt en dat een vast ritme (bijvoorbeeld aangeboden door een slaapcoach) je houvast kan geven om dit "aan te leren". Staat oprecht helemaal los van naar je kindje kijken en je kindje zoveel mogelijk volgen i.p.v. sturen, want daar ben ik het helemaal mee eens. We leven echter niet meer zo in die tijd, vrees ik..
2 maanden geleden
Reactie op Juf1993
Dat snap ik hoor en daar heb je helemaal gelijk in! Het maakt je als ouder ...
Ja precies en dat is dus waar ik onder andere tegen aan loop. Ons kindje gaat dus met geen mogelijkheid slapen op de opvang. Alles al geprobeerd maar tot nu toe niks gewerkt.. tja en dan leef je in een maatschappij die niet gemaakt is voor kindjes die niet mee gaan in wat “normaal” is en ik heb mezelf dat heel lang kwalijk genomen en ben maanden obsessief bezig geweest met slaap ipv te genieten van m’n kleine en dat gun ik niemand. Hopelijk gaan we hier ook ooit langer verlof krijgen voor degene die dit willen zodat er heel veel druk bij ouders wegvalt op gebied van slapen maar ook bijv borstvoeding/kolven etc
2 maanden geleden
Reactie op lisajacobs
Ja precies en dat is dus waar ik onder andere tegen aan loop. Ons kindje ga ...
Hear hear!