18 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Devenyyy
Na die 9 weken ouderschapsverlof
En is het dan verstandig om na die 9 weken eerst onbetaald verlof op te nemen tot eind van het jaar (2 dagen pw) of om mijn contracturen gelijk aan te passen? Wat zijn mn rechten hierin. 馃
2 jaar geleden
En is het dan verstandig om na die 9 weken eerst onbetaald verlof op te nem ...
Als je ook nog onbetaald ouderschapsverlof verlof wil opnemen zou ik dat eerst doen. Dus inderdaad 2 dagen in de week en je contract laten staan waar hij al op stond. Nadat al je ouderschapsverlof op is, je contract laten aanpassen
2 jaar geleden
Reactie op Devenyyy
Als je ook nog onbetaald ouderschapsverlof verlof wil opnemen zou ik dat ee ...
Mocht je bijvoorbeeld langdurig ziek worden tijdens je onbetaald ouderschapsverlof verlof kan je namelijk een verzoek doen voor het stopzetten (op pauze zetten) van je ouderschapsverlof, waardoor je recht hebt op vergoeding over alle uren op je contract. Zie : https://www.salarisvanmorgen.nl/2022/10/31/onbetaald-ouderschapsverlof-maar-toch-loon-bij-ziekte/
2 jaar geleden
Reactie op Devenyyy
En ook in het geval als je nog een kindje wil, wellicht snel na de eerste i ...
Bedankt voor de info! En dit willen wij inderdaad ook. Manager begon net namelijk gelijk al over aanpassing contracturen. Zal nog een pittig gesprek worden.
2 jaar geleden
Voet bij stuk houden! Je hebt recht op je contract uren en je werkgever mag niet zomaar je contract uren aanpassen. Ook mag je zelf bepalen hoe je je verlof wil opnemen. De werkgever heeft daarin vrij weinig rechten. En jij als werknemer dus erg veel! Wat je altijd nog kan doen is zeggen dat je het misschien toch nog niet zeker weet of je minder wil gaan werken na je onbetaald ouderschapsverlof. Dat je eerst wil kijken hoe dat gaat. En dat je dat tijdens dat onbetaald verlof nog wel bespreekt met ze. Dan kunnen ze sowieso niet veel!
2 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/ouderschapsverlof-contract-functie-ongewijzigd , op rijksoverheid staat hier ook meer over! Wellicht fijn om daareven informatie te zoeken zodat je helemaal weet wat je rechten zijn voordat je het gesprek in gaat
2 jaar geleden
Reactie op Devenyyy
Yes, thanks! Ik ga gelijk een gesprek aanvragen. Heb namelijk over 5 weken al zomervakantie en daarna aansluitend mn verlof 馃
2 jaar geleden
Reactie op Devenyyy
Voet bij stuk houden! Je hebt recht op je contract uren en je werkgever mag ...
Ja goeie dit. Je weet natuurlijk ook echt nog niet hoe je het gaat ervaren. Dus als je het zo formuleert dan kunnen ze inderdaad niks.
Zo laat mogelijk je contracturen aanpassen en tot die tijd gewoon met het (onbetaald) ouderschapsverlof doen. Daar is het ook juist voor bedoeld! Succes met je gesprek
2 jaar geleden
Kijk ook even, als je een CAO hebt in jouw sector, wat hierin staat aangegeven. In het onderwijs moet je bijv. het eerste half jaar na het opnemen van je onbetaald OV terugkomen voor je oorspronkelijke aantal dagen. Doe je dat niet (en wil je minder werken) dan moet je o.a. je opgebouwde pensioen tijdens het onbetaald OV terugbetalen. Zou vervelend zijn als je daar pas achteraf achter komt!
2 jaar geleden
Ik zou eerst kiezen je ouderschapsverlofvedlof op te maken. Daarna kan je altijd een aanpassing van je contract uren doen. Op deze wijze houd je het recht om indien gewenst terug te komen voor het totaal aantal van je uren en het heeft zoals aangegeven door anderen ook voordelen mocht je je ouderschapsverlof moeten onderbreken ooit. Let inderdaad wel op je cao, soms zijn daarin aanvullende voorwaarden waar je rekening mee kan houden.
2 jaar geleden
Ik zou eerst kiezen je ouderschapsverlofvedlof op te maken. Daarna kan je a ...
Afgelopen vrijdag zouden we een gesprek hebben. Alleen moest ik mn schriftelijke aanvraag op donderdag al versturen. Anders zou het niet minimaal 2 maanden vtv zijn.
Nou hebben ze het gesprek verplaatst naar morgen 馃 wouden ineens nog het een en ander uitzoeken.
Ik hoop dat ik er recht op heb en er geen aanvullende voorwaarden zijn..
Ik heb een beetje rondgekeken in mn cao (transport TLN), maar word er niet wijzer op.
Heb mn aanvraag ook zo laat pas ingediend, omdat ze het liepen uit te stellen. En het pas 3 weken voor OV aangevraagd zou moeten worden. Alleen werd er niet verteld, dat dit vanuit hun is.
2 jaar geleden
Neem eerst je betaalde ouderschapsverlof op en blijf op papier fulltime werken of misschien 1 dag minder.
Pas na afloop van je ouderschapsverlof je contract aanpassen.
Ik werk ook fulltime, heb gespaarde uren die ik wekelijks ga inzetten na mijn verlof en neem een dag betaalde ouderschapsverlof op. In het eerste jaar is een gedeelte van je verlof 70% betaald (of meer % afhankelijk van je CAO/arbeidsvoorwaarden). Daarna ook afhankelijk van je CAO of je nog betaald verlof krijgt.
Op papier blijf ik fulltime werken. Ik wil later, nadat ik alle ouderschapsverlof heb gebruikt, weer fulltime gaan werken.
2 jaar geleden
Neem eerst je betaalde ouderschapsverlof op en blijf op papier fulltime wer ...
Dat gedeelte is van die 9 weken.
2 jaar geleden
Afgelopen vrijdag zouden we een gesprek hebben. Alleen moest ik mn schrifte ...
Zou ik me niet druk om maken hoor. Die twee maanden is voor ingang van het verlof. Ik zie dat je nog moet bevallen dus je bent ruim optijd! Verder kan je het altijd gewoon schriftelijk aanvragen zonder gesprek (al is dat natuurlijk netter), je mag namelijk zelf bepalen hoe je je verlof opneemt binnen de spelregels. Neemt niet weg dat overleg altijd een beter idee is
2 jaar geleden
Zou ik me niet druk om maken hoor. Die twee maanden is voor ingang van het ...
Gesprek is gelukkig goed gegaan. Na mn zwangerschapsverlof, aansluitend 9 weken Betaald OV. Hierna wouden ze wel gelijk mn contracturen wijzigen, maar aangegeven eerst onbetaald OV op te nemen tot eind 2024! 馃 en dan zien we wel weer verder 馃構