24 Reacties
3 jaar geleden
Ik slik calcium tabletten ivm maagverkleining. Heb er niks op terug gehoord van de vk.
3 jaar geleden
Ik let er niet zo extreem op. Naast de zuivel producten krijg je via ander voeding ook calcium binnen.
Ik start kijk dag met een bak yoghurt met fruit, zaden en noten.
Drink tussen de middag een groot glas melk.
Eet volkoren brood/crackers met kaas.
Als tussendoortjes eet ik fruit en bijv kikkererwten. En savonds een goede portie groente/vlees/vis
Calcium zit bijv in groenten zoals boerenkool, Chinese kool, spinazie, radijsjes, broccoli, sperziebonen
Natuurlijk ook in fruit soorten zoals appels, zwarte bessen, gedroogde abrikoos, pruimen, dadels
Maar ook in bijvoorbeeld witte/bruine bonen en noten zoals amandelen
3 jaar geleden
Reactie op Wendy-bam
Mijn verloskundige heeft mij juist aangeraden supplementen te slikken voor ...
Oké bedankt! Ik zal het ze vragen inderdaad
3 jaar geleden
Ik vind het ook lastig om 400ml zuivel per dag binnen te krijgen. Vandaag is t gelukt om een beker melk weg te krijgen bij de lunch tijdens het werk. Maar zoals vanavond heb ik eigenlijk geen zin in een bak yoghurt ofzo. Kaas eet ik eigenlijk wel dagelijks daar zit ook zuivel in denk ik dan maar.. en in noten zitten ook calcium. Maar weet niet of zuivel los van calcium staat?
3 jaar geleden
Je kunt ook andere zuiveldrank drinken. Ik drink bijvoorbeeld 2 koppen fristi sochtends. Is natuurlijk minder goed dan melk, maar krijg t wel weg. En danio eet ik graag of vla. De rest krijg ik niet weg. Met die misselijkheid eet ik gewoon wat ik wel lekker vind en weg krijg.
Je hebt ook van die koekjes van Liga. Milkbreak of zo? Daar zit ook calcium in en ijzer. Alle beetjes helpen.
Ik wist trouwens niet dat het zoveel moest zijn. Heb hier de eerste zwangerschap ook niet zozeer op gelet.
3 jaar geleden
Mijn verloskundige stuurde me deze site door om te checken of je de aanbevolen hoeveelheid binnenkrijgt: http://www.nice-info.be/doe-de-test/calcium
3 jaar geleden
Reactie op mrijntje
Mijn verloskundige stuurde me deze site door om te checken of je de aanbevo ...
Dit was een goeie! Ik let er helemaal niet op maar gezien hoeveel melk er in ons huis doorheen gaat, en hoeveel noten, vermoedde ik dat het wel goed zat. Ik kwam uit op gisteren 1350mg, dus ruimschoots genoeg.
Wel een beetje vreemd trouwens dat zoveel verloskundigen aanraden om zo veel extra (de volle 1000mg?) te slikken, er wordt namelijk overal gewaarschuwd dat te veel calcium echt niet goed is en dat je met supplementen best door die bovengrens heen kunt. Als je namelijk wel genoeg calcium binnenkrijgt en je gaat dan 1000mg extra slikken dan zit je al bijna aan die maximale hoeveelheid.
3 jaar geleden
Die 1 gram (1000 mg) kan het risico op zwangerschap vergiftiging verkleinen. Ik heb het hellp syndroom gehad vorige zwangerschap en moet verplicht die 1 gram aanhouden, maar ik haal het volledig uit supplementen omdat ik geen zuivel eet en drink. Ik moet trouwens pas vanaf week 10 dit aanhouden
3 jaar geleden
Reactie op Essss87
Die 1 gram (1000 mg) kan het risico op zwangerschap vergiftiging verkleinen ...
De verloskundige raadde mij vandaag aan om een paar dagen bij te houden hoeveel calcium ik eet. Omdat ik weinig melkproducten gebruik. Nu ik de reden bij jou lees waarom, ga ik het zeker bijhouden en kijken hoe het ervoor staat.
3 jaar geleden
Ik heb geen idee of ik eraan kom ja of nee eerlijk gezegd. Ik heb smorgens een bakje kwark met verse sinaasappel erin, smiddags een glas koude melk (of met beetje nesquick erin), en dan savonds bakje vanille yoghurt met stukjes mango uit de vriezer 🤷♀️
Is bij mij ook helemaal niet naar gevraagd ofzo. Ben nou 25+4
3 jaar geleden
O zo erg ben ik er ook nog niet mee bezig geweest.
Vorige zwangerschap was ik vooral heel veel chocomel aan het drinken omdat ik melk niet lekker vond.
Deze zwangerschap kreeg ik juist ineens heel veel trek in melk en drink ik elke dag een glas melk.
Maar houd de aantallen niet precies bij,
3 jaar geleden
Reactie op Essss87
Dat zit je ongeveer op 600 mg. 5 glazen is ongeveer 1 gram, zo rekenen ze.
Maar er zit ook calcium in groenten e.d. als ik me niet vergis 🤔 dus ook met avond eten krijg je ervan binnen
3 jaar geleden
Ik eet ‘s ochtends een flinke bak yoghurt met granola en ‘s avonds eet ik nog een bakje kwark met een banaan o.i.d. Verder eet ik ook nog wel kaas, en met calcium uit andere voedingsstoffen kom in er dan ongeveer wel. Vorige zwangerschap hoefde ik echt geen zuivel, toen heb ik ook supplementen genomen
3 jaar geleden
Ik slik gewoon calcium bij van Davitamon waar ook Vitamine D3 zit. Dit wordt juist aangeraden wanneer je niet je calcium haalt. Calcium is wel echt heel belangrijk om genoeg binnen te krijgen.
Ik neem sochtends bij het ontbijt 1 kauwtablet en als ik dan gedurende de dag niet 1 of 2 porties zuivel in neem, dan neem ik savonds een tweede tablet. :)