12 Reacties
4 maanden geleden
Zo en zo. Ik geef hem meestal potjes maar als we iets eten wat hij mee kan eten, dan krijgt hij een kleine portie om te proberen. Vorige keer rijst erwten (elke erwt geprakt) en zalm, alles zonder kruiden en zout. Ik ben begonnen met geven van maisvingersl en vinger grote stukjes brood. Hij zuigt daarop, af en toe slikt hij grote stukjes, maar niets gebeurd tot nu toe.
Als jouw kindje echt niet doorslikt, nog een paar dingen proberen als gestoomde wortel sticks, moeten echt erg zacht zijn, of iets dergelijks, en als het niet lukt, consultatiebureau/huisarts vragen. Ik ken iemand die moest met het kindje naar een logopedist omdat de stukjes niet worden gegeten.
4 maanden geleden
Solid starts app! Daar staat per voedingsmiddel in wanneer je het mag aanbieden en hoe. Is heel prettig 😀 over het algemeen geldt hoe groter hoe veiliger want dan herkennen de hersenen en het beter en kan de baby er zelf een stuk afhappen. Als het te groot is dan spugen ze het vanzelf uit.
4 maanden geleden
Ik heb er ook moeite mee. Mijn baby is 9 maanden, maar spuugt alles er weer uit als ik stukjes probeer. En het verslikken vind ik nog zo griezelig.
4 maanden geleden
Ik ben niet eens zo bang voor het stikken. Dat gebeurt bijna nooit en anders weer ik wat ik moet doen.
Het is gewoon dat hij bijna nog niks echt doorslikt. Hij vindt wel zo'n beetje alles lekker om op te kauwen, maar na een paar stukjes raakt hij ook gefrustreerd. Ik denk omdat hij gewoon nog meer honger krijgt van de stukjes maar niks binnen krijgt.
Solid starts heb ik nu gedownload. Ik ga gewoon een combi proberen vanaf nu. Dus appelmoes met hele stukken ernaast om zelf te eten.
4 maanden geleden
Herkenbaar wel! Wij geven hem gepureerd/grof gepureerd en als hij klaar is nog wat stukken gestoomde wortel/paprika/zoete aardappel ofzo. Dan krijgt jij wel zijn voeding binnen, is hij voldaan maar kan hij daarna ook lekker oefenen met stukjes. Hij is dan bezig en wij kunnen dan ook even rustig ons eten verder opeten😊
4 maanden geleden
Ik geef mijn kind stukken. Soms eet ze het op, soms niet, meestal speelt ze ermee. Het maakt mij niet zoveel uit of ze het eet of niet. Ik geef bv op verzoek dus bij trek kan ze altijd aan de borst. Ik heb geen flauw idee hoeveel ze drinkt. Mijn baby zit bij ons aan tafel als wij eten krijgt in principe wat wij ook eten (zonder zout). We zien wel wanneer ze volledig mee eet.
Dit is deels luiigheid van mij, deels eigenwijsheid van haar (ze vertikt het om gevoerd te worden). De solid starts app geeft idd per voedingsmiddel goede suggesties hoe je het kan serveren. Werkt voor ons goed! Maar wil niet zeggen dat ze dan meteen hele borden gaan eten. Vanaf een maand of negen kan je kindje ook zelf leren met een lepel te eten trouwens, dat geeft ook wat meer autonomie.
4 maanden geleden
Je kan ook hapklare stukjes geven, bijvoorbeeld stukjes boterham met boter, kijken of je baby het zelf in de mond kan krijgen. Als je het spannend vindt kun je met zacht voedsel beginnen, bijv banaan. Rond de 9 maanden bijten ze van grote stukken vaak te grote stukjes af, daarom kun je dan switchen naar hapklare stukjes :) hier zijn halve framboosjes ook een hit!