15 Reacties

één maand geleden

Hier is dat al ff zo. Zal vast sprong oid zijn idd. Ik laat hem hier gewoon aanmodderen met eten en als wij klaar zijn halen we alles van zijn bord en de vloer af en gaat het in de blender. Dan nog aanbieden met wat melk erbij en als hij het eet, prima. Als hij het niet eet, ook prima. Ik ga geen andere dingen geven. Dat deed mijn moeder vroeger wel met mijn broertje en die eet nu nog steeds heel slecht groenten. Dus nee dat word m hier niet 🫣

één maand geleden

Hier ook een flink temperament, al redelijk vroeg. Hier wordt ook met uitdagende ogen eten en alles wat mogelijk op de grond gegooid. Ik laat hem zijn ding doen🤷🏻‍♀️ negatieve aandacht is ook aandacht denk ik dan. Vaak krijgt hij wel nog gewoon fruit zoals druiven of aardbeien. Dat lust die dan weer wel. Daarna krijgt hij wel bv. Dat huilen en zeuren met vingers in de mond is heel herkenbaar. Vaak heb ik het gevoel dat dat honger betekent hier, en niet zozeer tandjes, maar geen idee😅 ik weet dat borstvoeding/borst aanbieden werkt. Ik herken het in ieder geval, en accepteer de fase

één maand geleden

Reactie op metalharpey

Hier is dat al ff zo. Zal vast sprong oid zijn idd. Ik laat hem hier gewoon ...
Hi, ja daar ben ik dus idd zo bang voor hij at zooo goed en ben bang dat als ik hem nu vooral knijpfruit geef (nadat nix anders lukt) dat ie dan voortaan alleen dat wil of kieskeurig gedrag gaat tonen met eten! Maar ene kant van me vind t zielig en denkt soms: ok hij gaat blijkbaar door een moeilijke periode miss moet ik “minder streng” zijn en met hem meegaan en vertrouwen dat deze fase overwaait en mn goede eter terugkomt 😵‍💫wuuaaa ik ben sinds de newborn fase niet zo in dubio geweest 😮‍💨

één maand geleden

Reactie op MSM89

Hier ook een flink temperament, al redelijk vroeg. Hier wordt ook met uitda ...
Ja same met BV dan maar aanbieden dat neemt ie altijd graag, terwijl ik juist nu zou willen werken aan afbouwen (zit nog steeds op rond 7x) en meer voeding erin maar het tegenovergestelde gebeurt nu 😖

één maand geleden

Reactie op SLIBI

Ja same met BV dan maar aanbieden dat neemt ie altijd graag, terwijl ik jui ...
Lastig he! Het is ook echt de borstvoeding, want als die een dag met pa is of op de opvang, dan eet hij van alles🤔 zodra ik er ben is het eten weggooien en huilen/zeuren om bv. Misschien is het een manier om te hechten, en willen ze ff contact 🤷🏻‍♀️ ik volg gewoon mee en blijf altijd eten aanbieden.

één maand geleden

Herkenbaar! Als ze hier alleen maar kliert met het eten en niet eten, eet ze maar niet. Dan zet ik haar in de box en eten wij rustig verder. Ze krijgt geen ander eten, maar ipv daarvan een papfles als ze naar bed gaat. (Die krijgt ze normaal niet meer). Dan heeft ze niet het idee dat toch wel iets anders te eten krijgt of dat haar gedrag wordt ‘beloond’. Maar gaat ze ook niet met honger naar bed. (Al zal dat ook wel meevallen denk ik, want als je honger hebt eet je😉)

één maand geleden

Ik lees mee! hier al sinds zeer vroeg een ongeduldig en temperamentvol mannetje.

één maand geleden

Reactie op metalharpey

Hier is dat al ff zo. Zal vast sprong oid zijn idd. Ik laat hem hier gewoon ...
Hahaha eten van de grond in de blender met melk😂

één maand geleden

Reactie op Joep1995

Hahaha eten van de grond in de blender met melk😂
Jaa anders gaat het toch de vuilnisbak in 🤣

20 dagen geleden

Hoe is het een beetje verder verlopen? Ik denk dat ik namelijk nu in deze fase (?) zit.. hihi.

19 dagen geleden

Ik raad het boek "Jagen Verzamelen Opvoeden" aan. Heeeel veel handvaten om met dit soort situaties om te gaan.

19 dagen geleden

Reactie op Isoldhe

Ik raad het boek "Jagen Verzamelen Opvoeden" aan. Heeeel veel handvaten om ...
Wat voor voorbeelden staan daarin dan? Vanuit welke visie?

19 dagen geleden

Reactie op celinevhm

Wat voor voorbeelden staan daarin dan? Vanuit welke visie?
Hoe niet Westerse culturen hun kinderen opvoeden, en hoe niet logisch de westerse methode eigenlijk is. Het gaat niet alleen om de handeling in 1 bepaalde situatie, maar hoe de Maya's, Inuit etc. opvoeding in het algemeen aanpakken. Westerse ouders (en dat is ons zo aangeleerd) gaan heel erg uit van het kind constant sturen, controleren, corrigeren, en eigenlijk op alles commentaar uiten tegen onze kinderen. We gaan er ook vanuit dat we kinderen de baas moeten zijn, want anders zijn de kinderen dat over ons... Dus in dit voorbeeld gaan 'we' ervan uit dat de dreumes express het eten op de grond gooit om de ouder uit te testen en wij dat constant moeten corrigeren. In niet westerse culturen gaat dit heel anders en rustiger. De Inuit worden bijvoorbeeld nooit boos op hun kinderen, omdat zij begrijpen dat jonge kinderen hun emoties nog niet kunnen reguleren, dus boos worden op ze omdat ze niet het gewenste gedrag vertonen heeft dus geen zin. Kinderen moeten kunnen oefenen met gedrag, emoties en situaties om uiteindelijk tot het gedrag te komen dat wij graag zien. Dat doen ze vooral door naar ons te kijken en gedrag en emoties van ons te kopiëren. En daar oefenen ze niet 1 keer mee, maar 100 of meer tot ze het zelf hebben geleerd. Dus even in het voorbeeld van dit topic dat de dreumes het eten op de grond gooit: dit is niet opzettelijk het bloed onder jouw nagels vandaan proberen te halen, maar oefenen met eten vast houden, voelen, proeven, etc. En ook, wat moet ik hiermee doen? Waar moet dit liggen? Wat is dit voor gek rond ding waar het eten op ligt? Wat moet ik met die lepel? O.a. gooien is proberen erachter te komen wat het antwoord op al die vragen is. Ouders uit de culturen die in het boek worden besproken grijpen in dit geval minimaal in en laten het kind dit zelf uitvogelen. Alleen als een gevaarlijke situatie ontstaat grijpen ze in, maar nog steeds minimaal. Natuurlijk hoef je niet te wachten tot je hele gordijnen onder het eten zit. Je kunt simpelweg zijn bordje even weg schuiven, hem een kleinere hoeveelheid eten geven en verder hoef je geen aandacht te schenken aan het gegooi. Schuif zijn bord weg en ga gewoon verder met het gesprek waar het op dat moment over ging. Echt, ze leren het zelf. En dat geldt met eigenlijk alles dat ze gaan leren.

19 dagen geleden

Reactie op Ellebell94

Hoe is het een beetje verder verlopen? Ik denk dat ik namelijk nu in deze f ...
Het was zoals alles een fase 🤪😂 ik bleef eten aanbieden soms bord ff weg, of baby uit stoel en dan later weer proberen. Soms heel weinig op bordje (hij wilt sws zelf doen). Vaak ook gwn geen aandacht geven of zelf verder eten dan kijkt hij naar ons en at hij ook. Maar als er niet gegeten werd dan ging ik niet nog iets anders maken. Als het op een hele dag heel weinig was dan kreeg hij knijpfruit maar anders niet. En ja nu eet hij weer goed en gooien doet hij eigenlijk niet echt meer. Hij speelt wel met zn eten zodra hij vol zit of legt het allemaal naast zn bord 😂. 2 weken geleden waren 2 kiezen erdoor dus het kon ook de aanloop hiervan zijn dat pijn deed plus hij begon een week na mn bericht te lopen…so who knows wat de reden was 🤷🏽‍♀️😂

19 dagen geleden

Reactie op Isoldhe

Ik raad het boek "Jagen Verzamelen Opvoeden" aan. Heeeel veel handvaten om ...
Jaaa dit boek staat idd op mn leeslijst! Hoewel ik grenzen aangeven wel belangrijk vind en merk dat hij dat echt al wel begrijpt. Maar de vraag in mijn topic was eigenlijk meer: geef je hem ander soort eten/ iets wat ie lekker vind oid zodat ie nog iets binnen krijgt of laat je het gaan… inmiddels eet ie weer goed gelukkig 😊