62 Reacties

2 maanden geleden

Ik lees mee! Ik ben ook nog aan het wachten met hapjes. Weet nog niet tot wanneer maar voelt voor nu iig nog goed om te wachten. Zit er nog over na te denken om ook de Rapley methode te gaan doen dus ben benieuwd naar ervaringen en meningen!

2 maanden geleden

Ja ik wil dit ook gaan doen! Het boek is nu onderweg. Ben benieuwd! Ook wel spannend, maar lijkt me heel leuk. En het meest natuurlijk :)

2 maanden geleden

Ik ben logopediste en was hier ook al van overtuigd voor mijn dochter geboren was na verschillende bijscholingen. Boek eet als een expert mini wordt hier morgen geleverd om nog wat extra tips te vinden 😊

2 maanden geleden

Reactie op Rooooo

Ik lees mee! Ik ben ook nog aan het wachten met hapjes. Weet nog niet tot w ...
als je op instagram zit raad ik de pagina solidstarts aan. daar veel info en op hun site ook veel gratis info. vooral alle filmpjes en voorbeelden zijn zijn fijn.

2 maanden geleden

Reactie op Linetje

Ik ben logopediste en was hier ook al van overtuigd voor mijn dochter gebor ...
leuk laat je weten of er nog veel interessante dingen in staan

2 maanden geleden

Jaa! Wij gaan dit ook weer doen. Natuurlijk ieder kind anders maar nu een heerlijk ontdekkende eter van 2.5 jaar in huis. Hele goede ervaringen mee!

2 maanden geleden

Hier ook nog niet begonnen (gisteren 20 weekjes)

2 maanden geleden

Ja dit gaan we ook weer doen, bij de andere kinderen ook gedaan

2 maanden geleden

Wij beginnen ook met 6 maanden en ws de rapley methode. Ik doe dit op aanraden van een vriendin. Haar dochter van inmiddels 5 die eet echt alles en vindt het ook leuk om nieuwe dingen te proberen. Het voelt trouwens voor mij veel te snel om onze dochter nu al eten te gaan geven (ze is bijna 18 weken). Ze is nog zo klein. En ja ze kijkt wel naar mij als ik eet maar ja ze volgt sowieso iedere beweging die ik maak haha. En ze stopt alles in d'r mond, maakt niet uit of het eten is. Weet iemand waarom ze bij het consultatiebureau vanaf 4 maanden adviseren? Ik vind dit heel raar namelijk.

2 maanden geleden

Ja bij onze oudste ook gedaan en nu weer! Is super goed bevallen. Onze oudste heeft nooit een potje of gepureerd eten gehad. Ook al blijft het begin altijd spannend met kokhalsreflex pff 🙈 Tip: Zou de app van solid starts ook downloaden, daar kun je elk voedingsmiddel in op zoeken hoe aan te bieden per leeftijd

2 maanden geleden

Hier ook goede ervaringen met de eerste hiermee :) maarr geen garantie op een goede eter hoor. Solid starts is idd een super fijne app. Ik heb hun guides ook gekocht (ook om hen een beetje te steunen) en die geven veel fijne achtergrond informatie. Mijn eerste kon alleen pas met 8 maanden zelfstandig zitten, dus in het begin ook wel geprakte hapjes gegeven (niet glad gepureerd, maar wel echt met stukjes erin vanaf het begin). En op schoot stukken voedsel. Het consultatiebureau volgt het advies van het voedingscentrum. Die geven aan dat op basis van onderzoek blijkt dat babies vanaf 6 maanden naast de melkvoeding bijvoeding nodig hebben om aan voldoende voedingsstoffen te komen. Vanaf 4 maanden geef je dan kleine oefenhapjes zodat je baby al wat gewend is aan ander eten dan melk. Maar het voedingscentrum zegt ook dat je niet hoeft te beginnen met 4 maanden; alleen als je ziet dat je baby er aan toe is. (Veel interesse naar jouw eten) https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes/de-oefenhapjes-4-tot-6-maanden-.aspx

2 maanden geleden

Ohja en mijn peuter van 2.5 is dus wel best kieskeurig. Geen saus, alles los. Ze eet trouwens wel goed groente, maar lang niet alles. Wat ik het meest waardevolle advies vond uit de solid starts methode is om de sfeer aan tafel goed te houden. Wij bepalen wat er op tafel komt, jij bepaalt wat je eet. Als dat niks is, ook prima, maar we gaan je niet dwingen. Geen ding van maken. Hierdoor blijft eten leuk en ben ik er van overtuigd dat wanneer onze dochter eenmaal uit de peuterpubertijd is ze weer wat meer open gaat staan voor andere structuren en eten.

2 maanden geleden

Ohja en tot slot: hier kreeg onze oudste echt af en toe een potje hoor of een knijpfruit. Was gewoon makkelijk als je onderweg was. Idd wel zelf laten oplepelen. Heb daar persoonlijk niet zoveel problemen mee maar iedereen maakt daar z'n eigen keuzes in :)

2 maanden geleden

Reactie op Joanna1988

Ohja en mijn peuter van 2.5 is dus wel best kieskeurig. Geen saus, alles lo ...
zeker het is ook de leeftijd. mijn zoontje wil ook weinig nieuws proberen maar eet super bijvoorbeeld op de opvang. maar daar eten ze vaak wel dingen als aardappel vlees groente en beetje geprakt. achteraf idd veel ste lang geprakt puree gegeven. ik ben door solidstarts ook idd gestopt met te veel druk zetten op het eten. ben ook benieuwd wat het doet met mijn oudste als de baby straks wel alles gaat proeven.

2 maanden geleden

Reactie op F-8

Ja bij onze oudste ook gedaan en nu weer! Is super goed bevallen. Onze ouds ...
Dit vind ik dus ook heeel spannend. Ik ben al zo'n paniekeling..😅

2 maanden geleden

Wij hebben bij de oudste solid starts gevolgd en is echt een heel makkelijke eter. Ze helpt ook graag in de keuken en vindt nieuwe dingen proeven echt mega interessant. Dus zeker een succesverhaal! Mijn tips: - het geeft echt wel troep in het begin, maar dat wordt vanzelf beter. Buiten eten als het mooi weer wordt helpt enorm! - geef zoveel mogelijk hetzelfde als de rest van het gezin eet, maar dan zonder / met minder zout. En als het een keertje wel wat zouter is omdat je bijv uit eten bent dan kan dat best. Belangrijker om de baby lekker mee te laten doen dan dat het zout helemaal onder controle blijft. Dat kun je de rest van de dag/week weer compenseren - de ouders bepalen wat er wordt gegeten maar het kind bepaalt hoeveel. Bied geen alternatief als ze het niet eten! Ik zorg wel voor variatie / er altijd iets bij stoppen dat ze lekker vindt

2 maanden geleden

Ik ga de kleintjes methode doen, zelfde idee ongeveer. Maar ga mogelijk wel combineren met iets van puree om ei en pinda er op tijd in te krijgen. We zitten al met koemelk en soja allergie, dus wil niet te lang wachten met de allergenen. Maar het liefst wel pas vanaf 6 maanden.

2 maanden geleden

Reactie op Floma

Wij beginnen ook met 6 maanden en ws de rapley methode. Ik doe dit op aanra ...
De allergoloog vertelde ons dat ze tussen de 4 en 8 maanden antstoffen aanmaken en dat je daarom op tijd wil beginnen met die allergenen. Dus haar persoonlijke advies was ook 4 maanden wanneer er een verhoogde kans op allergieën is, maar ze laat het wel aan de ouders zelf. Dus ik denk dat wij er beetje tussenin gaan zitten en zorgen dat we wel snel kunnen starten met ei en pinda omdat er bij ons wel veel allergieën in de familie voorkomen.

2 maanden geleden

Reactie op J84

De allergoloog vertelde ons dat ze tussen de 4 en 8 maanden antstoffen aanm ...
snap ik dat advies heb ik ook gehad omdat broer allergieën heeft. het leek even op KMA van de kleine nu ook maar ben nu al 3 weken terug met eten van koemelk en gaat goed en zijn bloedtest was ook negatief. de kinderarts zei dat het advies van 4 maanden vooral is omdat ze in begin nog weinig meekrijgen en je voor 8 maanden moet beginnen en dan ook gewoon een flinke lepel pindakaas 1x per week binnen moet krijgen. mijn oudste had meerdere allergieën stuk of 8 nu nog maar 3 gelukkig. hijs 3 nu.

één maand geleden

Merken jullie dat de darmen van jullie babys veranderen? Hier wordt sinds 1 of 2 weken ineens maar 1x per dag gepoept ipv heeeeeel vaak. Vraag me af of dit een verandering is doordat darmen klaar voor eten beginnen te worden 😃