8 Reacties
4 maanden geleden
Dat zeker. En sommige kindjes hebben heel veel wiegen nodig. Hier was het altijd fitness tot slapen, en dan met hem in bed neergelegd. Vanaf 2 maanden aan het cosleepen, zo krijgen we slaap. De laatste 2 weken is het ook doorslapen 🎉 maar echt gouden tip is moeilijk omdat het ene kind iets leuk vindt, het andere dit niet.
4 maanden geleden
Omdat je kind aan de borst al wiegend in slaap wordt gebracht, wordt hij sneller wakker. Door het wiegen komt je kindje moeilijker in slaap, kan moeilijker slaapcyclussen koppelen en ook als je kindje van een externe factor wakker wordt kan hij moeilijk zelf in slaap vallen omdat het wiegen zijn slaapassociatie is.
Als jij dit niet erg vindt en jij je hier fijn bij voelt is dat uiteraard prima!
Wil je het anders? Dan moet je je kindje dus leren om zelfstandig in slaap te vallen of eventueel een slaapcoach in schakelen.
Hierbij een linkje naar een artikel over in slaap wiegen:
https://www.hushlittlebaby.nl/baby-valt-alleen-in-slaap-met-wiegen/
4 maanden geleden
Wij zijn hier niet zo fan van slaapassociaties afleren, de nabijheid is juist iets wat je prachtig kan omarmen. Hier viel ons zoontje ook alleen wiegend in slaap. Uiteindelijk vond mijn onderrug dit wel een stuk minder leuk... Bij ons lukte het wel om hem liggend te voeden,ik lig op mijn zij en hij ligt ernaast. De transfer naar z'n eigen bed mislukte steeds dus heb inmiddels al een tijdje een bodembed. Hij valt nog steeds meestal aan de borst in slaap, inmiddels is dit mijn favoriete moment van de dag. Om nu gewoon weg te sluipen maakt het beduidend makkelijker. En zodra ik zelf naar bed ga, ga ik er lekker naast liggen (hij komt 's nachts nog voor voeding). Misschien lukt het om ook eerst liggend op je zij aan te leggen?
3 maanden geleden
Wij hebben na 8,5 maand een slaapcoach benaderd. Ons meisje vindt het moeilijk om zelf in slaap te vallen en sliep ook geen lange dutjes zelf in bed, en ook s’nachts steeds hulp nodig. We zijn nu 2,5 week aan het oefenen met zelfstandig in slaap vallen (wij zijn wel aanwezig in haar kamertje) en we zien nu dat ze eindelijk overdag haar dutjes zelf in bed kan doen. Als ze wakker wordt pakt ze zelf haar speentje en gaat weer liggen. Ook de nachten gaan een stuk beter, meestal 1x wakker voor een voeding (ipv 2-5x). Wij houden het 2-3-4 ritme aan en zijn dus bezig met het zelf in slaap kunnen vallen. Vrij intensief deze periode maar we zien eindelijk verschil.
3 maanden geleden
Er bestaat helaas geen gouden tip of quick fix, maar omdat het hier nu goed gaat zal ik delen hoe wij het aanpakken 😉.
Wij hebben een white noise apparaatje, dat gebruiken we sinds dr geboorte. Verder hebben we een nunki lakentje waar ze onder ligt. De kamer hebben we zo donker mogelijk gemaakt. Ze heeft glow in the dark spenen die ze zelf nu kan pakken. Ik heb nu ook zo'n lichtdoorlatende stootrand eromheen zodat ze niet op de grond vallen ;). Verder hebben we een 3-3-4 ritme overdag nu. Qua inslapen hou ik het ritueeltje nu kort. Alleen een liedje en dan een kusje. Toen ze nog huilde bleef ik erbij zitten. Ik troostte haar in haar bedje dus. Met een hand op dr buik meestal. Dit is toen uiteindelijk steeds makkelijker gaan worden nu kan ik haar zelfs wakker in bed achterlaten.
Ik ben met 7 maanden begonnen en het duurde 2 weken. Het hangt ook echt af van je kindje natuurlijk, maar ik denk wel dat het belangrijkste is dat ze zich fijn en veilig in het bedje voelen. Bij onze 5-jarige blijf ik er s avonds ook nog naast tot ze slaapt. Als ze het nodig hebben...