60 Reacties

één jaar geleden

Hoi, ik heb al vanaf mijn 16e een schildklier afwijking en ik heb een heel gezond kindje lopen van 4 en ben 11 weken zwanger. Ze houden je gewoon in de gaten en het is niet heel ernstig de waarde die je hebt dat het kwaad kan. Maak je niet al te erg zorgen. Gewoon iedere 4 weken prikken om te controleren en de medicijnen innemen die ze voorschrijven. Maak je echt niet te erg zorgen. Oh en mijn kindje van 4 is een gezonde jongen en gaat goed mee in de klas😊

één jaar geleden

Het is inderdaad een prima waarde voor iemand die niet zwanger is. Als ik zo'n waarde heb buiten de zwangerschap hoef ik niets te slikken. Omdat ik al wist dat ik een schildklier aandoening heb, ben ik weer meteen euthyrox gaan slikken bij een positieve test. Mijn internist streeft naar onder 2 tijdens de zwangerschap. Ik weet niet precies hoe erg het is om er nu pas achter te komen, maar aan de andere kant denk ik, als het zo erg is, waarom prikken ze deze waarden zo laat in de zwangerschap ipv meteen? Vooral omdat niet iedereen ermee bekend is. Ik denk dat het dus mee kan vallen en dat je voor nu wel optijd bent. Ik zou wel zsm een afspraak met de internist plannen. Maandag zelfs. De dokter weet hier namelijk niet genoeg over en bij mij wilden ze eerst geen verwijzing maken naar de internist want ze dachten dat de waarde prima was. Gewoon doordringen dat je naar de internist wilt, mochten ze dat bij jou ook zeggen!

één jaar geleden

Ik ga toevallig nu naar de huisarts met dezelfde waarde als jou. Ik hoop dat ze mij gelijk doorsturen naar de internist.

één jaar geleden

Reactie op Johsjors

Ik ga toevallig nu naar de huisarts met dezelfde waarde als jou. Ik hoop da ...
Wat toevallig. Laat het je me weten wat ze hebben gezegd tegen je ? 😊

één jaar geleden

Ja zal ik doen!

één jaar geleden

Reactie op Kalistavlaar

Hoi, ik heb al vanaf mijn 16e een schildklier afwijking en ik heb een heel ...
Wat fijn om te horen. Waren je waardes tijdens de zwangerschap ook te hoog? Ik ga proberen om me niet zo veel zorgen te maken… als ik op google kijk dan zou mijn kind een laag IQ en weet ik het wat krijgen. Haha Google kan mensen gek maken

één jaar geleden

Reactie op Giove

Het is inderdaad een prima waarde voor iemand die niet zwanger is. Als ik z ...
Dat vraag ik me ook af. Juist in het eerste trimester is een goede TSH waarde belangrijk… waarom ze het dan pas na 12w meten begrijp ik ook echt niet…

één jaar geleden

Reactie op momox

Wat fijn om te horen. Waren je waardes tijdens de zwangerschap ook te hoog? ...
Mijn schildklier schommelt heel erg. De ene keer te hoor andere keer te laag. Daardoor moet ik om de 4 weken bloedprikken om te kijken of ik de juiste hoeveelheid medicatie heb. Mr Google kan je inderdaad gek maken hahaha. Het komt allemaal goed.

één jaar geleden

Nou net terug van de huisarts en niks wijzer geworden. Blijkbaar prikken ze bij het ene lab andere soorten waardes dan bij het andere lab en daarmee ook andere bovengrens. dus nu moet de huisarts bellen met het lab waar ik geprikt hebt welke waardes hun aanhouden en wat de bovengrens is. Ze wilde me eigenlijk niet doorsturen naar de internist. Maar als ze terugbelt met welke waardes ik nou geprikt heb ga ik dat toch vragen aangezien ik echt niet tevreden ben met mijn huisartsenpraktijk. Ook omdat er ongeveer elke week een andere inval huisarts is. Wordt dus vervolgd!

één jaar geleden

Dus hopelijk belt ze zo nog terug, want anders zit ik het hele weekend in spanning!

één jaar geleden

Reactie op Johsjors

Nou net terug van de huisarts en niks wijzer geworden. Blijkbaar prikken ze ...
Ooh dit is ook vreemd zeg.. dat die waardes dan kunnen verschillen.. had jij ook hetzelfde resultaat als die van mij hieronder?

één jaar geleden

Reactie op Johsjors

Dus hopelijk belt ze zo nog terug, want anders zit ik het hele weekend in s ...
Snap ik!! Hopelijk snel reactie en hopelijk kan je ook terecht bij de internist.. die hebben indd veel meer verstand op dit gebied

één jaar geleden

Reactie op momox

Ooh dit is ook vreemd zeg.. dat die waardes dan kunnen verschillen.. had ji ...
Nee ik had MU/I maar dat weten ze dus niet zeker. Bij de ene is de bovenwaarde 5.0 en de andere is het 3.5 maarja we horen het hopelijk snel

één jaar geleden

Reactie op Johsjors

Nee ik had MU/I maar dat weten ze dus niet zeker. Bij de ene is de bovenwaa ...
Ah zo… nou hopelijk geldt de bovenwaarde 5.0! Ik las trouwens dit op internet: De huidige NVOG- en de NIV-richtlijnen adviseren een bovengrens voor de TSH-concentratie van 4,0 mU/l, ongeacht de zwangerschapsduur; deze waarde is gebaseerd op een onderzoek bij 13.559 eenlingzwangerschappen. Dus ik denk dat je best goed zit dan. Maar goed even afwachten wat de deskundigen zeggen!!

één jaar geleden

Reactie op Johsjors

Nou net terug van de huisarts en niks wijzer geworden. Blijkbaar prikken ze ...
Met jouw waarde moet je wel naar de internist. Niet als je niet zwanger bent, wel tijdens je zwangerschap. Mijn huisarts wist dat ook niet maar ik wel want ben al lang bekend met hashimoto. Internist zei meteen dat het wel moet en dat het goed is dat ik het aangevraagd heb. Gewoon pushen dat je naar de internist wilt. Je moet om de 4 weken prikken en de medicatie slikken om ervoor te zorgen dat de TSH onder 2 blijft

één jaar geleden

Reactie op Giove

Met jouw waarde moet je wel naar de internist. Niet als je niet zwanger ben ...
Dit is niet waar en is afhankelijk van de onderliggende oorzaak en de waarde. Veel schildklierproblemen kunnen huisartsen prima zelf behandelen, ook tijdens de zwangerschap. Is gewoon onderdeel van hun richtlijnen.

één jaar geleden

Reactie op Ditbenikke

Dit is niet waar en is afhankelijk van de onderliggende oorzaak en de waard ...
Mijn internist was van een andere mening... Tijdens de zwangerschap moet je de TSH onder de 2 houden en dat kan met de medicatie en om de 4 weken prikken... Mijn huisarts wist dit ook niet en internist zei dat dit gewoon hun gebied is. Maargoed ik heb wel begeleiding en ik weet dit al jaren... Niet iedereen weet het op tijd

één jaar geleden

Reactie op Giove

Mijn internist was van een andere mening... Tijdens de zwangerschap moet je ...
Dat kan zijn. Je internist is geen huisarts en verkondigt zijn persoonlijke mening. Hij weet niet per se hoe de kennis van huisartsen op dit gebied is. Nogmaals: het is gewoon onderdeel van de opleiding en van de richtlijnen. Die richtlijnen zijn overigens ook onderschreven door de Nederlandse internisten vereniging. Hecht is iets meer waarde aan dan de mening van 1 internist 😉

één jaar geleden

Reactie op Ditbenikke

Dat kan zijn. Je internist is geen huisarts en verkondigt zijn persoonlijke ...
Ik moet wel zeggen dat voordat ik doorverwezen werd, kreeg ik van de huisarts een te lage dosis thyrax voorgeschreven en zodra zij contact opnaam met de internist belde ze mij terug dat ik hem moest verhogen. Vandaar dat ik denk dat het niet fout is om toch onder controle van de internist te zijn

één jaar geleden

Net toch nog gebeld door de huisarts, de waardes waren toch te laag. En toevallig zit er in het ziekenhuis waar we vaak komen een poli speciaal voor zwangere vrouwen met schildklier problemen, dus ben toch doorgestuurd! Ben ik wel blij mee!