35 Reacties
één maand geleden
Wij hebben al een tijdje 2 flessen gehad en nu nog 1 zoontje is net 1 geworden. Hij krijgt gewoon ontbijt lunch avondeten. Tussen de maaltijden door ‚s ochtends fruit en tussen de middag groenten komkommer tomaat bijvoorbeeld. Na het avond eten beetje joghurt als toetje. Wij blijven de avond fles geven. Eerst nog poeder tot dat deze op is en daarna gewoon melk . Wij geven nu ook al een tijdje gewone melk bij lontbijt en lunch. En tussendoor bij de rest van de eet momenten limonade water of thee
één maand geleden
Mijn dochter word overmorgen 1 jaar. En wij geven nog 4 a 5 flessen (150-180 cc). Ook in de nacht want dam word ze wakker en als ze het niet krijgt gaat ze huilen. Ze eet ook ontbijt fruithapje, middag eten en in de avond wat wij eten. Tussendoor ook wat groentje en cracotte met advocado etc. Eet/drinkt ze teveel.?😮
één maand geleden
Reactie op DemOs
Mijn dochter word overmorgen 1 jaar. En wij geven nog 4 a 5 flessen (150-18 ...
Woeh dat zijn nog wel veel flessen denk ik? Maar als ze het nodig heeft… onze meid krijgt alleen ‘s morgens en ‘s avonds 180+6. Over 10 dagen is ze weer
één maand geleden
Reactie op daniek19933
Woeh dat zijn nog wel veel flessen denk ik? Maar als ze het nodig heeft… on ...
1
één maand geleden
Je kan ook nog gewoon hele tijd 300 ml kunstvoeding geven. Algemene advies is tot 2 jaar borstvoeding, en kunstmelk is bewezen beste alternatief voor borstvoeding. Koemelk zelf bevat veel eiwitten en weinig ijzer en DHA. Hieraan voldoet kunstvoeding wel.
Dus 1 of 2 flesjes blijven geven kan echt prima. Hier deden we heel lang de ochtend fles nog en de avond fles. Uiteindelijk werden dit natuurlijk bekers melk, maar dan nog steeds kunstvoeding 1-2.
Voeding tussendoor: fruit, maiswafel met hummus of notenpasta’s, groentes als tomaatjes komkommer, avocado cracker, pannenkoeken, havermout met noten en fruit.
Tip: boek eten als een expert mini. Staan veel adviezen in met betrekking tot eten/drinken van kinderen inclusief recepten.
één maand geleden
Sinds bijna een week zijn we overgegaan van 3 naar 2 flessen. In de ochtend met uit bed komen en in de avond met het naar bed gaan krijgt hij nog een fles (180+6). De middagfles hebben we er eigenlijk gewoon afgehaald zonder het te vervangen voor iets, soms voor het middagslaapje nog een kleine snack (yoghurt, cracker, maispof) maar vaak ook niet. Bij de laatste controle bij het CB vertelde ze 300ml melkproducten op een dag aanbevolen word, met daarnaast gewoon normaal voedingspatroon afgestemd op de behoefte van je kindje, als ze meer willen of minder willen maakte niet uit zei ze, gewoon hun gevoel volgen. Zal de ene dag meer zijn dan de andere dag. De kunstvoeding mochten we gewoon voor koemelk vervangen zei ze, maar denk niet dat we dat snel gaan doen, de nutrilon 4 staat al in de kast haha.
Ikzelf had er overigens meer moeite mee toen de middagfles eraf ging, nu hij bijna 1 is (16-10) gaat het opeens allemaal zó snel, (niet meer op mijn borst willen slapen, minder willen knuffelen, zelfstandiger zijn, kruipen, staan, lopen, steeds groter worden) dat ik het gewoon niet meer aan kan, ben de afgelopen week zó emotioneel (ja het is ook de tijd van de maand haha, werk niet mee). Maar pfff, waar blijft de tijd!!
één maand geleden
Reactie op DemOs
Mijn dochter word overmorgen 1 jaar. En wij geven nog 4 a 5 flessen (150-18 ...
Ons zoontje zit ook nog op 4 flessen. Volgens het CB teveel, volgens het ziekenhuis wordt her vanzelf minder. Ik maakte me er druk om, maar ondertussen niet meer. Nou vind ons zoontje vast voedsel ook nog wel lastig
één maand geleden
Mijn zoontje eet s'ochtends een boterham en een klein beetje yoghurt en/of fruit en drinkt dan een half bekertje geitenmelk. Rond 10 uur vaak fruit moment. Rond 12/1 krijgt hij warme lunch dan rond 3 uur weer een tussendoortje (koekje, cracker, dadelreepje of rozijntjes) en dan rond 5/6 uur zijn avond fles. (Daarna doen we nu tandenpoetsen en badderen en dan naar bed)
één maand geleden
Wij zijn al helemaal van de flessen af :)
Ochtend eet hij 1 tot 1,5 boterham met een beker halfvolle melk
Rond 10 uur stuk fruit
Rond 12 uur 2 boterhammen en een beker halfvolle melk
Rond 3 uur een koekje
Een rond 5 uur eet hij met ons mee, of een potje olvarit.
Soms krijgt hij nog een toetje, iets van yoghurt of kinder kwark.
Wij zijn in de avond wel echt eerst begonnen met afbouwen van de fles, steeds iets minder geven. Ben er van overtuigd dat dat wel geholpen heeft :)
één maand geleden
Ik merk dat ons zoontje ‘s ochtends echt nog de behoefte heeft aan een flesje, soms in de middag ook en voor het slapen.
Ook al zou hij feitelijk in de middag geen honger kunnen hebben, heb het idee dat het voor hem een soort ontprikkel momentje is en dat accepteer ik maar.
één maand geleden
Herkenbaar! Wij lopen hier tegen hetzelfde aan en heb het idee dat onze dochter een fles associatie heeft en bij elk slaapje een fles wil. Ontroostbaar zonder fles.. soms denk ik moeten er cold turkey meestoppen en soms denk ik gaat vanzelf wel over.. lastig als iemand tips heeft’
één maand geleden
Bij de opvang hebben ze dit schema:
Ontbijt
Fruit
Brood
Groentehapje en soepstengel
Avondeten
Sinds wij dit thuis ook hebben, zit mn zoontje echt vol en drinkt ie zelfs zn avondfles niet meer leeg. We geven hem per maaltijd wel gewoon echt zoveel als hij zelf wil, dus meerdere broodjes of stukken fruit.
één maand geleden
Wij zijn sinds vanmorgen gestopt met de ochtendfles en doen het nu zo:
* 6.30-8.00 ergens wakker, ontbijten: havermoutpap (met chiazaadjes en kiwi voor zijn moeilijke ontlasting) en wat drinken met rietjesbeker
* Fruit na zijn ochtend dutje en wat drinken met rietjesbeker
* Lunch: 1 a 2 boterhammen en wat drinken met rietjesbeker
* Klein flesje voor middagslaapje (90cc) wil ik deze week ook vanaf, dronk vandaag weer de helft niet op.
Middagdutje
* Koekje/rijstwafel of kracker met wat drinken rietjesbeker
* Avondeten (vaak met ons met ons mee en anders wat speciaal voor hem gemaakt: groente, vlees/vis/avocado of ei en koolhydraten), toetje (yoghurt/kwark) en drinken
* Max. 120cc flesje voor slapen gaan (drinkt hij vaak niet eens meer op).
Ik denk dat we hier bijna van de flesjes kunstvoeding af zijn! ☺️
één maand geleden
Reactie op Annolien
Hier geen ervaring met kunstvoeding hoor maar waarom zou er volledig met de ...
Ons zoontje kijkt gewoon niet meer na de fles om of drinkt twee slokken en laat het staan. Dan geef ik hem liever wat anders wat hij wel eet of drinkt. Hij moet van mij nu niet perse stoppen, maar geeft het zelf aan
één maand geleden
Reactie op Annolien
Hier geen ervaring met kunstvoeding hoor maar waarom zou er volledig met de ...
Helemaal mee eens. Ik lees hier veel alsof het een doel op zich is het stoppen met de fles met krap 1 jaar?? Bijzondere gedachtes. Echt die eerste 2 jaar nog goed hoor, borst of kunst. Niets mis mee!
Juist als kind teveel water/loze calorieën aangeboden krijgt, verdwijnt de honger/dorst voor de fles/borst. Dus ja logisch dat ze flessen niet meer opmaken als ze al zoveel drinken aangeboden krijgen (maar allemaal loze calorieën/ niet vullend). Die eerste 2 jaar kunnen ze maar kleine hoeveelheden eten, en om toch veel (goede) calorieën en voedingsstoffen binnen te krijgen is niet voor niets het advies tot 2 jaar borstvoeding (of anders gelijkwaardig alternatief 300ml per dag).