19 Reacties

4 maanden geleden

Ik ben denk ik een beetje zoals jouw schoonzus en schoonmoeder haha. Ik hou ook niet van dat geklieder eerlijk gezegd sorry. Ik geef hem nu vooral zelf eten en straks als tie wat ouder is en meer begrijpt leer ik hem wel zelf te eten.

4 maanden geleden

Bij ons is het ook lekker een rommeltje, dit is echt nog de fase van ontdekken. Hij eet veel zelf omdat hij bijna alles in zijn mond stopt. Maar netjes gaat het niet. Als hij yoghurt of pap eet begint hij met een lepel maar meestal daarna lekker handen erin en zit hij helemaal onder. Na het eten maak ik hem en alles weer schoon. Ik ben lekker van zelf ontdekken en proberen. En ben ervan overtuigd dat ze het hoe dan ook moeten leren dus of het nu geklieder is of over 2 jaar het geklieder komt echt wel zodra ze het zelf mogen doen.

4 maanden geleden

Ik houd ook niet van geklieder, maar ik vind dat geen reden verder om de kleine niet zijn gang te laten gaan. Eten met spelen hoort erbij, dat is ontdekking van textuur, geur, etc. Ik combineer, soms geef ik eten met een lepel en soms mag hij zelf en soms gecombineerd. Het daarna altijd wel een rommeltje en opruimen en stofzuigen maar hoort erbij vind ik🤷🏻‍♀️

4 maanden geleden

Bij mij wisselt het per 'gerecht'. Brood eet hij zelf. Ik leg een paar stukjes brood of een broodkorst voor hem neer en die mag hij zelf in zijn mond stoppen. Het enige wat er dan vies kan worden zijn wat kruimels, maar dat is zo schoongemaakt. Het avondeten geef ik zelf met een lepeltje, omdat dat viezer wordt als hij het zelf zou doen. Alhoewel hij nu ook vaak genoeg onder zit, omdat hij met zijn handen over zijn mond wrijft waar wat eten zit en het zo over zijn hele gezicht smeert 😅

4 maanden geleden

Mijn schoonmoeder spreekt juist vol lof dat wij onze kinderen gewoon lekker laten kliederen met het eten. In hun tijd was dat natuurlijk nog niet zo. Is maar net hoe je ermee omgaan, maar sommige ouderen vinden dat best lastig ja. Lekker naast je neerleggen, verschillen zullen er blijven en dat is helemaal oke.

4 maanden geleden

Reactie op nnassira

Ik ben denk ik een beetje zoals jouw schoonzus en schoonmoeder haha. Ik hou ...
Geen sorry, haha. Iedereen moet het op haar eigen manier doen. Uiteindelijk leert die van mij ook netjes eten, maar voor nu gaat het goed zo. Ik irriteer me vooral aan de manier waarop ze het aan mij duidelijk proberen te maken dat ze het er niet mee eens zijn.

4 maanden geleden

Reactie op Isoldhe

Geen sorry, haha. Iedereen moet het op haar eigen manier doen. Uiteindelijk ...
Ja ik snap je helemaal!! Van die steken onder water... niet leuk. Vind ook dat iedereen zeker moet doen wat hij of zij wilt met z'n kinderen, en hun hebben dat te accepteren/respecteren!

4 maanden geleden

Pfff waar bemoeien ze zich mee.. als jij dat op deze manier prima vindt, hebben zij daar niks over te zeggen vind ik 😵‍💫 Ik geef vloeibaar voedsel zelf aan hem. Daar is hij echt nog te jong voor om zelf te doen. Brood en andere dingen doet hij zelf en gaat redelijk goed. Hij vind het leuk om met dingen te gooien en eten beland daardoor ook vaak op de grond. Rond de 10 maanden kunnen baby’s soms het woord ‘nee’ al begrijpen. Ik probeer daarom wel aan te geven dat het gooien met eten niet mag. Verder vind ik het prima als hij lekker aan het ontdekken is en smeren met eten 😊

4 maanden geleden

🤣 mijn schoonmoeder is ook ultra netjes maar die snapt het wel dat je dat niet van babies kan verwachten... Die gaat naderhand gewoon heel de eet tafel en alles poetsen 🤷‍♀️ Dat terzijde, hier mag hij ook gewoon met zn handen eten al heeft hij ook een lepeltje. De interesse is hier al om wel met het lepeltje te eten, dus hij houd het mee vast als ik hem voer en hij heeft ook eigen lepeltje dan. Alleen met sticky stuff houd ik het schaaltje zelf vast, bijv havermout want hij smeert alles onder en dat is echt geen pretje met reuma om schoon te maken. Bordjes en schaaltjes vliegen hier ook door de kamer, lekker overbodig dus 🤣 hij eet vooral van zn tray af en bij anderen van de tafel 🤷‍♀️ Tja boeiend, ga er daarna met een doekje overheen en het is weer schoon. Overdrijven is ook een vak 🤷‍♀️

4 maanden geleden

Ik zou me niet druk om maken! Als het je heel erg irriteert kan je ervoor kiezen dat hij al gegeten heeft. Hoef je alleen bv iets van snack aan te bieden! Mijn kleine heeft een kleine stoeltje, die zet ik op de eettafel. Zij krijgt de rapley methode en mag van mij 1 uur lang eten/ontdekken. Daarma doe ik haar opfrissen omkleden en dan de stoel en tafel schoonmaken. Dat metjes eten komt wel wanneer ze er klaar genoeg voor zijn.. Wel fijn dat ze ook pluspunten hebben💗😇

4 maanden geleden

Een boodschap geven via je kind is zooooooo irritant! 😂 Mijn stiefmama doet dat ook heel vaak. Dan zegt ze zo tegen mijn dochtertje terwijl ik ernaast zit: "Zullen wij snel jouw jasje uitdoen? Want je mama denkt dat het nog winter is hoor." Of "Zullen wij eens goed veel papje eten sewens, want van je mama krijg je maar kleine portietjes hé." Zo passief agressief 😂

4 maanden geleden

Reactie op Julesss

Een boodschap geven via je kind is zooooooo irritant! 😂 Mijn stiefmama doe ...
Haha 😂 ja echt super irritant. Ik negeer het zoveel mogelijk. Als ze me iets willen vertellen, doen ze dat maar rechtstreeks naar mij. Dus die tafel van mijn schoonmoeder wordt lekker onder gesmeerd 😜 Ik ruim het daarna ook weer op, dus ik snap het probleem niet.

4 maanden geleden

Om je vraag te beantwoorden: super messy 😂😂. Volgens mij gaan ze pas vanaf 2,5/3 jaar "netjes" eten. Ik ben wel echt voorstander van kinderen zelf laten eten, hoe messy dat ook is. Het leert ze ontdekken wat verschillende structuren zijn. Ze bouwen een gezonde relatie op met eten. En wat ik misschien nog wel belangrijker vind is dat je ze een stukje autonomie geeft, ze kunnen zoveel dingen niet zelf maar dit wel en dat is goed voor hun zelfvertrouwen 🥰

4 maanden geleden

Wij voeren en eten met de handen (de kinderen dan hè). Dat is zo belangrijk voor hun ervaring van eten, structuren enzovoorts. Ik vind die rommel prima, doekje erbij, stofzuiger door t huis en klaar. Daarbij vind ik eten belangrijker dan de manier waarop het naar binnen gaat, Mijn oudste van 4 eet inmiddels vaak met bestek maar zo af en toe ook nog met z’n handen. Bij hem zijn we het eten met bestek nu wel actiever aan het stimuleren. Gelukkig kan hij dat prima dus buiten huis gaat het netter dan thuis 😂 Overigens heb ik ooit ergens gelezen dat netjes eten soms tot 6 jaar kan duren…. De een zal het sneller doen dan de ander, ook afhankelijk van aangeleerd gedrag. Maar maak je dus vooral niet te snel druk hierin ;-)

4 maanden geleden

Ohhh jeetje ik snap jouw frustratie en zou zeeeeker een poos niet bij je schoonmoeder en schoonzus gaan eten. Zij hebben niets te zeggen over hoe jullie het eten aanbieden. Ons kind eet ook zelf en dat is een hele bewuste keuze. Het levert inderdaad veel troep op maar wat is daar erg aan? Tafelmanieren komen vanzelf. Mijn oudste is nu bijna drie en eet al een hele tijd gewoon netjes. Zodra ze motorisch beter zijn en goed een lepel of vork vast kunnen houden gaat het al veeeel beter.

4 maanden geleden

Reactie op nnassira

Ik ben denk ik een beetje zoals jouw schoonzus en schoonmoeder haha. Ik hou ...
Voor mij ook niet te veel gesmeer. Ik geef haar vaak eten per stukje op haar tray, wat ze zelf kan pakken. Kan ze wel de structuren voelen en motoriek oefenen. Eten met een lepeltje geef ik haar vaak zelf. Eten jullie vaak samen? Het lijkt me vooral frustrerend om elkaars aanpak te zien. Fijn om beiden wat ruimte te hebben in je eigen aanpak misschien?

4 maanden geleden

Reactie op M30

Ohhh jeetje ik snap jouw frustratie en zou zeeeeker een poos niet bij je sc ...
Hier exact zo. Kind mag lekker zelf ontdekken, alles wat ij stukken kan geef ik haar gewoon op haar tray. Dus hier ook veel bende. Ik geef vaak gepureerde dingen wel zelf met een lepel maar dan heeft ze er altijd wat naast om zelf in haar mond te doen. Ook bij ons zoontje zo gedaan, en hij eet al sinds 1,5-2 jaar ofzo super netjes. Steeds vaker ook bestek gegeven (dus lepels met dikkere smurrie etc.)Daar wordt de hand-oog coördinatie heel goed van + minder kans op moeilijke eters. Het is wetenschappelijk onderbouwd gewoon de beste manier. Ken je solid starts? (Insta+ app?) Daar staat ook veel info WAAROM het beter is.

4 maanden geleden

Reactie op Jaja1989

Hier exact zo. Kind mag lekker zelf ontdekken, alles wat ij stukken kan gee ...
De naam Solid starts heb ik wel eens voorbij zien komen. Zal er eens naar kijken. Thanks!

4 maanden geleden

Hier alle maaltijden een heerlijke kliederbende. Hoort erbij. Waar maken mensen zich druk om zeg. Het is een fase en het hoort bij het leren eten.