Mijn schoonmoeder en schoonzus zijn echt superlief voor ons zoontje maar soms hebben we wat irritatie puntjes. Eén ding is dat ons zoontje van 8,5 maand nog speelt met zijn eten. We doen een combinatie van zelf eten en hem hapjes geven, omdat dit voor nu het beste werkt. Hij mag met zijn handjes in zijn eten en met een eigen lepeltje spelen. Zo krijgt hij wel voldoende binnen zonder protest, want als ik zijn bordje weg haal gaat hij huilen. Het gevolg is natuurlijk dat het eten overal zit, maar dat vind ik niet erg.
Mijn schoonmoeder en schoonzus zijn ultra netjes. Er mag nog geen kruimel op de grond komen... Ze snappen ook wel dat dat niet realistisch is met een baby maar laten toch merken dat ze het te slordig vinden hoe wij met hem eten.
Ze leggen dan een placemat op tafel want de tafel mag natuurlijk niet vies worden. Dat helpt niet want meneer gaat dan met de placemat spelen en dan komt er alsnog eten onder. En behalve zijn bordje moet ik dan ook de placemat in bedwang houden omdat hij hem dubbel vouwt waardoor ik ook blikken krijg als ik er niks van zeg.
En als mijn schoonzus hem een keer eten geeft dan houdt ze het bordje en de lepel bij zich. En zegt dan iets te obvious tegen hem maar richting mij, "nee, we gaan niet met de handjes in je eten want dan wordt het een rommeltje!"
Deels even uiting van mijn irritatie, maar ook mijn vraag aan jullie: hoe gaat het eten bij jullie kindjes? En wanneer is het normaal dat je ze tafelmanieren gaat leren?