9 Reacties
vorige maand
Hier ook een mannetje dat op spraak- taal gebied enorm voor loopt. Er komen volledige zinnen uit, begrijpt precies wat we bedoelen en kan zo goed als alle liedjes van voor tot achter mee zingen. Wat je wel vaak ziet is dat ze dan vaak op een ander gebied wat "achter" lopen, zo liep hij weer wat later dan gemiddelde kinderen. Het fijne van zich kunnen uiten is dat er compleet geen frustratie op het gebied van duidelijk maken zal zitten, waar hij dus ook de voordelen van krijgt. Probeer je niet teveel zorgen te maken, elk kind ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo!
vorige maand
Ik herken je gevoel wel. Ons meisje telt tot 5 ell, kent de meeste kleuren, zingt oa poesje mauw zowat goed en met veel plezier. Ze fietst met zijwieltjes. We hebben hele gesprekken. Dat heeft ze ook met anderen want ze vertelt graag wat ze weet en ziet. Wij verstaan haar goed en duidelijk. Alleen niet iedereen want we voeden haar Friestalig op. Maar door de opvang pakt ze nu ook het Nederlands al mee.
Ik had niet verwacht dat het zo snel kon gaan! Idd, we zijn sws super trots op haar natuurlijk. Maar het kan ook best zwaar zijn altijd zo je best te moeten doen. Ons meisje oefent er op los met alles wat ze maar kan leren. Ze lijkt dat vooral leuk te vinden, maar ik ben wel eens bang dat ze wat last kan hebben van deze eigenschap.
vorige maand
Wat houdt het in dat hij enorm voorloopt?
Persoonlijk zou ik me niet te snel zorg maken, en meegaan met zijn ontwikkeling. Ik heb geen idee of hij hier enorm voorloopt. Volgens de opvang loopt hij op enkele dingen voor, waaronder spraak. Hier komt dat denk ik doordat we veel spreken, ik sinds jonge leeftijd veel boeken lees, maar ook alles benoem wat we zien. Hij kent ontzettend veel woorden (ben ooit gestopt met tellen na 23 maanden want werd te veel🤣) en maakt zinnen van 5 woorden (is blijkbaar bijzonder?), en kan ook tellen. Dat is alleen NL’s, want ik ben tweetalig en daar is hij ook mee bezig.
Persoonlijk houd ik me niet bezig met of hij voorloopt of niet. We doen gewoon ons ding en waar we samen van genieten. Ik vind voorlopen op taal ook niet echt een bijzonderheid eerlijk gezegd, ik vind het niet veel zeggen nog, vooral nu ze nog zo jong zijn (ik liep daar ook heel erg voor, spreek vier talen (waarvan 2 sinds kind), allemaal vloeiend ook).
Wat is het precies waar jii je zorgen over maakt?
vorige maand
Op het cb was de jeugdarts behoorlijk onder de indruk. Ze had de testjes allemaal wat moeilijker gemaakt omdat ze benieuwd was wat hij liet zien. Hij behaalde alles al op niveau van 3 jaar 😬
Ons zoontje maakt hele zinnen met ook "bijwoorden" zoals "eigenlijk" of "natuurlijk". Hij is nu heel erg aan het oefenen met "ik" in plaats van zijn eigen naam. Vanmiddag tijdens het spelen zat hij hardop te vertellen: "ik ben een hele hoge toren aan het bouwen.. eigenlijk vind ik die wel mooi"
Mijn hoofd ontploft soms als ik hem dat soort zinnen hoor zeggen 🤯
Hij begrijpt instructies als: "je boekje staat links bovenin de kast". En hij onthoudt en vertelt situaties van maaaanden geleden. We waren in de zomer op vakantie met van die polsbandjes van het verblijf. Hij zat laatst op mijn schoot aan mijn zilveren armbandje te friemelen en zei:
"Mama heeft een mooi armbandje om" .. "Deze hoeft niet te knippen" (we knipten het armbandje aan het einde van onze vakantie kapot) "op vakansie wel armbandje knippen knip knip knip met de schaar"
vorige maand
Reactie op NieuwsgierigeWind
Wat houdt het in dat hij enorm voorloopt?
Persoonlijk zou ik me niet te s ...
Ik maak me niet specifiek zorgen op het moment en denk inderdaad ook niet dat het iets hoeft te zeggen over de toekomst. Maar ik zie nu wel al een mega gat ontstaan met leeftijdsgenoten en ik hoop dat hij straks wel aansluiting blijft vinden of dat dat gat weer wat gelijk zal trekken.
Zelf houd ik me niet per se veel bezig met dat hij zo voorloopt, maar we krijgen er bijna iedere dag opmerkingen van anderen over hoe uitzonderlijk goed hij spreekt 😅
Ik beweeg gewoon mee met zijn ontwikkeling en geniet vooral heel erg :)
vorige maand
Reactie op Toooh
Op het cb was de jeugdarts behoorlijk onder de indruk. Ze had de testjes al ...
Haha dat zijn een stuk langere zinnen!😁 Hier zijn het 5 woorden, en inderdaad ‘ik’ is zijn nieuwe ontdekking (ook heel interessant) . Instructies begrijpt hier ook volledig, maar zoals ik het lees loopt jouw zoon inderdaad een heel stuk voor.
Ik denk persoonlijk dat je er vooral geen zorgen over moet maken nu, meegaan met zijn ontwikkeling en de tijd laat zien wat het beste is. Maak jij je zorgen dat school dadelijk niet uitdagend genoeg zal zijn als hij zo qua spraak vooruitloopt?
vorige maand
Reactie op Toooh
Op het cb was de jeugdarts behoorlijk onder de indruk. Ze had de testjes al ...
Als ik dit lees dan zie ik hier helemaal onze dochter in terug. Haar woordenschat is zo enorm groot. Als ze iets 1x heeft gehoord kan ze het uitspreken. Ze maakt soms zinnen van 7 woorden. Ze gebruikt sinds kort inderdaad soms 'ik' in plaats van haar naam. En ze probeert soms zelfs dingen in de juiste tijdsvorm te zetten. Ik denk echt heel vaak, hoe dan?! Ze verbaast me verbaal iedere dag wel weer een keer.
Ook kan ze haar gevoelens benoemen. Hele abstracte dingen zoals mooi/niet mooi en fijn en niet fijn. Ze kan hierdoor heel goed haar behoefte aangeven wat erg fijn is. Maar ik vraag mezelf soms ook af of we haar niet overvragen. We zijn toch wel geneigd om heel talig met haar om te gaan. Maar ze is pas net twee.. Dus ik deel dat ook wel hoor. Maar aan de andere kant tja we kunnen haar ook niet afremmen. Want ze onthoudt gewoon alles... Dus zal blijkbaar wel haar ontwikkeling zijn.
Maar ik probeer me soms wel bewust te zijn van het feit dat ze pas twee is. Dat ze soms ook gewoon heel gefrustreerd is omdat ze zelf haar sok aan wil doen maar dit niet lukt. Ze schiet dan hierbij heel erg in emotie en ik weet dat veel praten dan te veel is. Want ze is pas twee. Dus daar probeer ik me dan wel bewust van te zijn. Al kunnen we hier dan later wel een heel gesprek over voeren, als de emotie gezakt is. 'vind een beetje moeilijk, sok aan doen' zegt ze dan 🤣
vorige maand
Reactie op Toooh
Oh ja super herkenbaar! En denk dat we er dan ook ongeveer hetzelfde mee om ...
Maar ik ben dus ook wel eens bang voor die overvraging. En heb ook al eens bedacht, is ze niet verbaal Te sterk..
Zei het cb daar iets over?
Wij hebben de afspraak nog niet gehad omdat ze achter lopen met de planning van 2 jarigen 😅