22 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb nu 11 jaar b12 tekort (vanaf 19e), bij internist gelopen en de minimale waarde bij hen is 180 en de huisarts hanteert 140. De maximale waarde zou rond de 600 moeten zitten. Ik krijg idd ook injecties maar internist zei me dat pilletjes wel werken maar dan moet je er 10 per dag nemen of 1 injectie per …weken (ik was toentertijd bang voor naalden). Dus pilletjes zijn echt niet erg maar in verhouding moet je er veel nemen. Mijn ervaring is wel dat huisartsen er niet genoeg mee bekend zijn en dat ze het snel afwimpelen. Bezoekje aan ZH is dus wel aan te raden. Succes!

2 jaar geleden

Ik heb/had ook een b12 tekort en kreeg ook geen injecties. Ik neem nu al jaren vit b12 olie druppels die ik zelf moet kopen. Best wel heel duur maarja ik wil ook geen te kort..
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

2 jaar geleden

Ik heb ook b12 tekort. Voorheen kreeg ik injectie en nu pilletjes van de apotheek 1000mg heb je nodig. Door dat je elke dag een pilletje slikt heb je de waarde elke dag hetzelfde en niet met een injectie ineens een booster. Wel echt 1000mg vragen anders werkt het niet.

2 jaar geleden

Heb een tekort gehad in 2019 dat ik injecties moest. Bij mij in het dossier staat trouwens dat 50 de ondergrens is en 140 de bovengrens 🤔 maar bij mij was die toen 33 en afgelopen december was dat 103. Maar er staat bij mij "B12 holotranscobalamine/actief" boven dus misschien dat ze het op een andere manier hebben gemeten dan bij jullie?

2 jaar geleden

Pilletjes werken in principe net zo goed als injecties en is ook het landelijke advies. Werkte bij mij prima. Alleen maar fijn toch geen injecties :-). Het is per lab anders wat het minimum is, dus vandaar de verschillende waardes die genoemd worden. Een echt tekort is vaak nog veel langer. Maar bij twijfel kan een pilletje geen kwaad.

2 jaar geleden

Reactie op Sennasenna

Ik heb ook b12 tekort. Voorheen kreeg ik injectie en nu pilletjes van de a ...
Ik heb de 1000mcg via flinndal met herhaalgemak. Ben je misschien goedkoper uit. Werkt bij mij iig perfect 😊

2 jaar geleden

Reactie op Jool88

Ik heb de 1000mcg via flinndal met herhaalgemak. Ben je misschien goedkoper ...
En het zijn nog lekkere zuigtabletjes ook 🤭

2 jaar geleden

Je kan prima tabletjes slikken , is even goed als injecties . Wel 1000 mcg maar die verkopen ze ook bij de Kruidvat. Pillen van de apotheek zijn hetzelfde , en worden niet vergoed door de verzekering, dus ben je veel duurder uit

2 jaar geleden

Pilletjes zijn echt niet hetzelfde als injecties dames. Anders zouden ze geen injecties geven. Het is bij ons iets erfelijks in de familie en je als je pilletjes neemt komt er maar een minimaal percentage in je bloed

2 jaar geleden

Ik injecteer mijzelf al een aantal jaar vit B12. Ik had een waarde van 70 en had ontzettend veel klachten. Doordat mijn darmen en maag de vitamine niet zelf eruit filteren zijn pillen of olie geen optie. Het beste is om de oorzaak te laten onderzoeken (bijv bij een b12 kliniek of een huisarts die bekend is met de vitamine), vanuit daar kun je dan de juiste behandeling krijgen

2 jaar geleden

Pilletjes zijn echt niet hetzelfde als injecties dames. Anders zouden ze ge ...
Sommige mensen nemen het niet op via de maag, dan heb je injecties nodig. Anders zijn pillen echt net zo goed, daar is heel veel onderzoek naar gedaan.

2 jaar geleden

Reactie op DeesGP

Sommige mensen nemen het niet op via de maag, dan heb je injecties nodig. A ...
Dan denk ik dat ik dat heb want ik slik het al jaren en het blijft altijd tussen de 150 en 180. Daarnaast heb ik altijd tintelingen Rusteloze benen vermoeidheid en psyche klachten alles wat met b12 te maken kan hebben.

2 jaar geleden

Pilletjes zijn echt niet hetzelfde als injecties dames. Anders zouden ze ge ...
Dat kan alleen bij een hematoloog worden vastgesteld, de richtlijn is hierin veranderd aangezien een supplement in tablet vorm prima volstaat 😉

2 jaar geleden

Ah ik zou blij zijn zonder spuit! Zit zelf niet te laag maar met een spuit krijg je eem mega shot in een keer. Met smeltabletten kan je veel beter doseren. Kijk evem bij Vitakruid de 6.000 met p5p. Hierin zit gelijk B11 (foliumzuur in actieve vorm), wat nodig is.voor de opname van b12. Je wilt graag een smelttablet om dag via de mond het beste opneembaar is. Daarnaasr gebruikt Vitakruid de actieve vormen die ook beter opneembaar zijn. Helaas hebben de reguliere artsen hier weinig kennis over. https://www.vitakruid.nl/products/b12-combi-6000-met-folaat-en-p-5-p

2 jaar geleden

Reactie op DeesGP

Sommige mensen nemen het niet op via de maag, dan heb je injecties nodig. A ...
Klopt maar een actieve vorm met hoge dosis in smelttablet kan dan ook heel goed omdat het mondslijmvlies het dan opneemt

2 jaar geleden

Na een gastric bypass, slik ik al jaren B12 pillen, omdat mijn lichaam de vitaminen niet genoeg uit mijn eten/drinken opneemt. Altijd gewoon 'normaal' gescoord, wat overigens volgens mijn uitslagen tussen de 140 en de 490 hoort te zijn. Sinds mijn zwangerschap zat ik ineens op ruim 800, dus gestopt met de supplementen, afgelopen week weer geprikt en scoor nu bijna 950 pmol/l. Ik zou dus niet zomaar gaan stuntelen, ik zou om verder onderzoek vragen. Ik slik in principe de zuigtabletten van Flinndal en ik kan ze enorm aanraden, maar als je arts/huisarts/wie dan ook goed met je meekijkt, weet hij/zij als het goed is wat het beste is voor je. Zomaar een spuit/injectie is echt niet altijd de oplossing...

2 jaar geleden

Reactie op Juf1993

Na een gastric bypass, slik ik al jaren B12 pillen, omdat mijn lichaam de v ...
Wat hoog opeens! Merkte je klachten ervan?

2 jaar geleden

Reactie op Lola2023

Wat hoog opeens! Merkte je klachten ervan?
Ja ik snap er ook niet veel van haha, wordt aanstaande maandag gebeld door de verloskundig arts over m'n uitslagen, dus we wachten dat even af. Ik heb verder geen klachten, dus ik weet 't ook niet goed haha.
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

2 jaar geleden

Reactie op Juf1993

Ja ik snap er ook niet veel van haha, wordt aanstaande maandag gebeld door ...
Ahh okee! Ben heel benieuwt ze hebben mij geleerd dat B12 geen maximale dosering en waarde kan hebben, maar daar kijken ze anders dan regulier. In ieder geval fijn dat je geen klachtem hebt ervan

2 jaar geleden

Gewone B12 slik tabletten werken niet echt. Het moeten tabletjes zijn voor onder de tong. Ik heb deze een paar weken elke dag genomen en zat na een tijdje op 1700, toen ben ik maar gestopt met ze elke dag te nemen😂 het waren de deze: https://www.vitakruid.nl/products/b12-5000-mcg-methylcobalamine?variant=90964&gad=1&gclid=Cj0KCQjwrMKmBhCJARIsAHuEAPTo3_h_aBbMl09wZPImnyz6ClMvOsm_4h8gEAUrxUesero22-81EG0aAluhEALw_wcB