57 Reacties

2 maanden geleden

Reactie op Rano Milu

Dit inderdaad . Ze worden sowieso een x aantal wakker snachts. Dat doet mij ...
Inderdaad! Als ze echt een wakkere periode hebben en voor langere periode dan kan het met de dutjes overdag te maken hebben maar puur even kort wakker worden voor een knuffel oid heeft niet te maken met dutjes overdag maar met veilig voelen.

2 maanden geleden

Reactie op maria94

Een oprechte vraag: er zijn kindjes die ‘s ochtends nog een lang dutje dan ...
Ik lees regelmatig online dat in de beste slaapspreiding je kindje een langere middagdut heeft dan ochtenddut. Ook omdat de ochtenddut op een gegeven moment wegvalt. Maar wij hadden een tijdje terug een slaapcoach die zei dat sommige kindjes de voorkeur geven aan een langere ochtenddut en dat het doorslapen daar niet aan vast hing, daarom (in ons geval) hem maar laten slapen. En ‘s nachts wordt hij heel wisselend wakker; soms een paar keer in de vooravond, soms tegen de ochtend, soms maar 2x en soms wel 6x. Valt geen peil op te trekken 😅 Heb vooral behoefte aan een beetje ritme denk ik.

2 maanden geleden

Reactie op KW95

Omdat niet doorslapen snachts niet altijd te maken heeft het ochtenddutje m ...
Hier een lange ochtenddut en middagdut en slaapt gewoon door, dus is per kindje verschillend

2 maanden geleden

Ik merk nu bij ons dat ze eigenlijk zo’n 4 uur al wakker kan zijn waardoor het soms krap wordt met de dutjes: 10:00-11:00, dan van 15:00-16:30 en om 20:30 naar bed. Dus misschien eerste dutje nog wat inkorten en dan op een gegeven moment naar 1 dutje toe? Eerder dan 20:30 krijg ik haar nu namelijk echt niet op bed.

2 maanden geleden

Reactie op maria94

Een oprechte vraag: er zijn kindjes die ‘s ochtends nog een lang dutje dan ...
Hier motto: Slapen doet slapen. Wakker maken zorgt hier alleen maar voor oververmoeidheid en dus vaker wakker snachts. Ik snap dus dan weer niet dat mensen baby’s wakker maken.. goed, langer dan 1,5 ochtend en 2,5uur middag laat ik ze ook niet slapen, moet wel uitkomen met de rest van de dag en de bedtijd. Ik denk echt dat er teveel mensen zijn die vergeten dat er fases zijn van lastiger slapen.. en dan gaan ze slaap schrappen, wat op lange termijn juist niet bevorderlijk is voor een goed slapende en blije baby. Mensen hebben het ook over eerste dutje komt als eerst te vergallen, maar vergeten dat dit inkorten vaak pas wordt geadviseerd als ze 14-16 maanden zijn, om dan met 18 maand van het eerste dutje af te zijn (gemiddeld genomen dan hè).

2 maanden geleden

Reactie op Rano Milu

Dit inderdaad . Ze worden sowieso een x aantal wakker snachts. Dat doet mij ...
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Onze jongste is echt geen makkelijke slaper. Maar sinds we vol hebben gehouden aan een strak schema passend bij haar leeftijd, wordt ze ‘‘s nachts niet meer wakker. Ik bedoelde te zeggen dat 9 van de 10 keer de slaapvragen gaan over het niet door of slecht slapen ‘s nachts in combinatie met een lange ochtenddutje.

2 maanden geleden

Reactie op maria94

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Onze jongste is echt geen makkelijk ...
Waarom ben je het daar absoluut niet mee eens? En super fijn dat het voor jouw kindje zo goed werkt op die manier, maar dat wil niet zeggen dat dat voor elk kindje zo is.

2 maanden geleden

Reactie op 2023meisje

In principe kijk ik wanneer ze moe wordt. Maar we maken haar wel wakker in ...
Bij ons echt exact hetzelfde. Ze slaapt ook het beste als we haar max 1,5 in de ochtend laten slapen en max 2 uur in de middag (soms is 1 of zijn beide slaapjes al iets korter). Alleen is onze nacht van 8 tot 7 ongeveer, dus uurtje minder nodig snachts.

2 maanden geleden

Reactie op KW95

Waarom ben je het daar absoluut niet mee eens? En super fijn dat het voor j ...
Dat het niet standaard is dat elk kindje ‘‘s nachts wakker wordt. Klopt, maar wat ik al meerdere keren probeer te zeggen is dat het opvallend is dat die vraag zo vaak wordt gesteld en wat slaapcoaches vaak adviseren. Verder hou ik er over op, er is genoeg over gezegd

2 maanden geleden

Reactie op maria94

Dat het niet standaard is dat elk kindje ‘‘s nachts wakker wordt. Klopt, m ...
Ik ben allergisch voor slaapcoaches.

2 maanden geleden

Reactie op maria94

Ik snap wel een beetje wat je wil zeggen. Regelmaat/routine gaan baby’s natuurlijk wel echt heel goed op. Dus een schema/wakkertijden aanhouden en vaste rituelen met voldoende rust op een dag werkt weer goed door op de nacht. Rommel je maar wat aan, door te laten uitslapen, erg afwijken van wakkertijden passend bij leeftijd ect dan kan het zorgen voor onrust. Dus wat dat betreft zeker wel eens met je. Maar feit blijft: kindjes zijn geen robots, dus wat bij de 1 werkt zal voor een ander minder werken. Blijft een puzzel.

2 maanden geleden

Reactie op Regen123

Ik snap wel een beetje wat je wil zeggen. Regelmaat/routine gaan baby’s nat ...
Dat is ook zo. Maar als ik de verhalen hier zo lees rommelt niemand hier echt aan. En ik vermoed dat een slaapcoach ook zal beamen dat kinderen snachts wakker worden, want dat doen mensen nu eenmaal. Wij volwassenen ook. Alleen daar hebben we geen besef van. Hoewel je genoeg volwassenen hebben die snachts wakker worden en dan de slaap niet meer kunnen vatten natuurlijk 😉. Hoe dan ook, bij baby's is dit dan toch ook zo? En hoe ze dan verder slapen hangt af per kindje (temperament, hoe fijn ze zich voelen etc). Een kort ochtenddutje lijkt me zeker niet de holy grail, al had ik dat zeker iedereen gegund.

2 maanden geleden

Reactie op maria94

Eigenlijk is het wel standaard dat een kindje snachts wakker wordt, net als wij, maar als een kindje zelf in slaap kan vallen zul je er weinig of niets van merken.

2 maanden geleden

Reactie op maria94

Biologisch gezien worden volwassen tientallen keren wakker in de nacht (dit is evolutionair voor overleving). Babies worden nog meer wakker🤭 dus eigenlijk is het wel standaard. Alleen slaap van volwassenen is vaak ontwikkeld en vaak merken we dat niet meer. En dan heb je babies die uit zichzelf sneller leren om toch verder te slapen en dan heb je babies die getraind worden en soms gewoon wakker blijven liggen, stil, tot ze weer in slaap vallen ooit haha. Maar alle mensen worden ‘s nachts wakker🤭

2 maanden geleden

Reactie op Regen123

Ik snap wel een beetje wat je wil zeggen. Regelmaat/routine gaan baby’s nat ...
Yes, dankjewel!

2 maanden geleden

Mijn zoontje is van 16-10-23 Word om 08:00 wakker 10:00 tot 12:00 slapen 14:15 tot 16:00 slapen 19:00 slapen tot de volgende ochtend 08:00