65 Reacties

één jaar geleden

Voor onderweg heb je wetbags waar je de vieze luiers in kan doen. Ik heb er, buiten een enkel kind op mijn werk, geen ervaring mee. Mijn broer en schoonzus gebruiken wel wasbaar, maar als de kleine bij opa's en oma's is, doen ze gewoon wegwerp.

één jaar geleden

Wij gaan het ook gebruiken. Mijn schoonzus is ze beginnen gebruiken met haar eerste kindje 2 jaar geleden. Toen gebruikte ze een 2 delig systeem. Dat ging op zich heel goed maar ze vond het wel een groot pakketje voor zo'n kleine baby. Dus nu met haar 2de kindje gebruikt ze een overbroekje met iets er in gelegd. En dan voor 's nachts wel een tweedelige systeem. De overbroekjes komen van China en zijn van heel goede kwaliteit. Dit is de link: https://a.aliexpress.com/_ExV0jJt Wat je er in legt kan bv prefold luiers zijn of hydrofiele doeken. Eventueel in combinatie met een booster: https://a.aliexpress.com/_EG7SLlV Voor 's nachts gebruikt ze dan deze luier in combinatie met een overbroekje: https://www.spulletjesvoorspruitjes.be/a-48494392/tweedelig-systeem/bluemchen-bamboe-luier-night-onesize-drukknoop/#description Voor onderweg heb je inderdaad zakken om het in te steken, hier de link van degene die mijn schoonzus heeft en wij ook gaan kopen: https://a.aliexpress.com/_EvEJmlh De vuile mogen in een luieremmer maar best niet zo'n systeem dat de luiers al per 1 inpakt in zakjes want dan kan je de zakjes allemaal gaan openknippen wanneer je gaat wassen 😅 best een gewone vuilbak zoals een pedaalemmer, met een waszak in. Dan kan je dat om de 2 a 3 dagen wassen. Hopelijk ben je wat met deze informatie 🤗 sommige websites bieden ook een gratis consult aan over de verschillende types ☺️ veel succes!

één jaar geleden

Ik heb er ook nog geen ervaring mee maar wil hier wel aan beginnen als de baby er is. Er is hier op het forum een groot wasbare luier topic met super veel informatie. Als je een keer de tijd hebt kan je dat doorlezen :). Bij mij willen de opa’s en oma’s ook niet meewerken maar dan krijgt de baby wegwerp aan.

één jaar geleden

Wij hebben een wasbare luier pakket aangeschaft bij kaatje katoen na een Luierconsult bij hun. Ik voorzie geen problemen, ben toch niet van plan om de kleine snel ergens neer te zetten bij anderen (logeren oid) en ik vind het zelf niet erg om een wetbag mee te nemen. We hebben wel wegwerp ook in huis van die gratis boxen enzo, gaan er alleen niks bij kopen. Mijn ouders waren wel geïnteresseerd in wasbaar dus die willen het wel proberen. Ik denk de schoonouders ook wel, wij hebben niet zon lastige familie 🤣 en anders kopen ze lekker zelf wegwerp 🤣

één jaar geleden

Graag raad ik je de Facebook groep "wasbare luiers" aan. Hier vind je veel informatie en ook leuke foto's van verschillende merken/systemen. Je kan eerst een luierconsult doen om te kijken wat bij je past of wat verschillende merken tweedehands uitproberen. Scheelt veel geld en je kan het zelf hygiënisch wassen. Ik vind zelf een tweedelig systeem het fijnste! Ik gebruikte dan zowel Totsbots als Huda (deze valt mooi slank).

één jaar geleden

Wij hebben wasbare luiers besteld bij billenboetiek.nl. Meerdere mensen in onze omgeving hebben wasbare luiers en wij zijn overtuigd. Beter voor het milieu, kind eerder zindelijk, nooit meer luiers kopen en uiteindelijk goedkoper mocht je ze gebruiken bij een broertje of zusje. Merk dat vooral de generatie van mijn ouders sceptisch is, maar zodra ze hebben gezien dat het geen doek met een veiligheidsspeld is vinden ze het ook wel meevallen. Ik zou inderdaad even in het wasbare luier topic kijken. 😁

één jaar geleden

Reactie op Miranda95

Graag raad ik je de Facebook groep "wasbare luiers" aan. Hier vind je veel ...
Oh ja, voor de eerste tijd gebruikte ik wel gewoon wegwerp, want vond wasbaar dan echt een enorm pakket om de billen. Zeker als je een kleine baby hebt. Straks bij dit kindje ga ik het ook weer vanaf maat onesize gebruiken. En ik heb ook weinig medestanders, maar ik vind het zelf gewoon erg leuk 😊.

één jaar geleden

Wij gebruiken little lambs all-in-one luiers in combinatie met de wasbare doekjes van cheeky wipes al bijna twee jaar en gaan deze ook gebruiken voor onze tweede baby. Enkel s'nachts en als we een hele dag op verplaatsing zijn of langer op vakantie zijn gebruiken we wel eens wegwerpluiers omdat dit minder plaats inneemt en makkelijk kwijt is te geraken. De vuile wasbare luiers verzamelen wij gewoon in XL waszakken. Ik vind wasbare zoveel minder stinken dan wegwerp! En op zich eens in elkaar gestoken na het wassen even gemakkelijk in gebruik als een wegwerp. Hier ook eerst gebotst op veel sceptische opmerkingen en blikken, na een tijdje toonden ze uit zichzelf interesse en waren ze toch onder de indruk. Wij hebben er 30 en steken om de 2 dagen een wasmachine in op 40°, waar we kleren of cetera uiteraard nog bijsteken, de inleggers drogen we op lage stand, de broekjes zelf natuurlijk laten drogen op een wasrek. Stoelgang luiers leggen we vaak wel in een sopje voor het wassen of spoelen daar de grootste vuiligheid toch vanaf zodat ze volledig mooi blijven. Voordelen: - Ik vind wasbare luiers er ook gewoon vele leuker uitzien: ook veel keuze in patronen. - even makkelijk in gebruik als wegwerp - minder rode billen, uitslag, wrijving etc (zoontje heeft een gevoelige huid) - minder afval! - minder stinken: het is en blijft pis en kak eh, maar verschil is echt wel merkbaar😅🤭 - beter voor heupontwikkeling (minder belemmering bij het bewegen) - geen chemicaliën - op lange termijn: kosten bespaart Nadelen - grote investering in het begin - vraagt wel wat organisatie op gebied van wassen

één jaar geleden

Ik ben er nog steeds over aan het nadenken of ik het wil gaan doen. Of ik zin heb in de moeite zeg maar. Maargoed ik vind het dus echt bizar dat er dan mensen zijn die zeggen "wij doen hier niet aan mee". Uhhh wie ben jij om dat te bepalen? Moeten je ouders/ schoonouders wassen etc.? Lijkt mij toch niet. Wat maakt het nou uit of je een wegwerp of wasbare luier verschoond? Zo vermoeiend van die mensen die overal een mening over moeten hebben: slapen, welke voeding en ook nog luiers? 😅 Sorry maar vind ik dus echt bloed irritant 🤣

één jaar geleden

Wij gebruiken bij onze dochter ook wasbaar. Heb toen een gratis en vrijblijvend consult via nappys gedaan. Zij hebben veel verschillende merken en systemen, met elk hun voor en nadelen. Wij zijn echt blij met wasbaar. Ooit eens wegwerp gedaan met vakantie maar die lucht was echt zo vies! Ja, het is even een drempel qua ‘viezigheid’ maar dat is meer een vooroordeel. Veel mensen om ons heen waren ook negatief maar nu ze zien welke voordelen het heeft zijn er zelfs vriendinnen die de overstap naar wasbaar hebben gemaakt. Voordelen op een rij: -geen chemische troep aan de billen van m’n kindje -daardoor nog nooit luieruitslag gehad -nooit spuitluiers, die je met wegwerp wel hebt… en dat is pas vies!!! -duurzaam ivm minder afval enzo. Ook al moet je de wasmachine vaker gebruiken, weegt niet op tegen de productie en afvalverwerking van wegwerp -grote investering maar eenmaal aangeschaft goedkoper dan wegwerp. Zeker als je t nog bij meerdere kindjes gaat gebruiken -nooit slepen met pakken luiers, aanbiedingen afzoeken etc Je merkt, ik ben fan! Eventueel wil ik je privé ook nog wel wat tips geven, laat maar weten. Je kunt op Instagram ook het luierhuis volgen. Zij heeft heel veel Posts en reels met tips. Dit doet de ook allemaal belangeloos.

één jaar geleden

Yes hier ook wasbare luiers! Heb eerst een pakket gehuurd om verschillende systemen uit te testen en ben daarmee gestart toen onze dochter een week of 4 was. Voor newborn vond ik onverwachts prefold luiers het fijnste. Die moet je zelf vouwen maar is hierdoor wel een heel smal pakket. Zat fijn tot 6/7 kilo. (Had een klein meisje dus dat was tot een maand of 4?) Toen ze wat groter was overgestapt naar tweedelig. Ook snap in ones geprobeerd maar dat vond ik toch wat sneller doorlekken. Ik gebruik nu binnenluiers van hu da met elskbar overbroekjes. Niet de goedkoopste optie maar na verschillende merken proberen kwam ik hier uiteindelijk op uit.

één jaar geleden

Je kan via nappys een gratis consult vragen bij jou in de buurt. Dan zie je allemaal de verschillende systemen. Ik herken de kritiek. Heel jammer dat de omgeving zo anti is. Het is op veel vlakken beter. Stinkt veel minder, beter voor de billen en de wereld en met de inlegvellen als ze eenmaal vast voedsel eten is het ook prima te doen.

één jaar geleden

Reactie op Zonnetje1989

Ik ben er nog steeds over aan het nadenken of ik het wil gaan doen. Of ik z ...
Echt wel! 😄 Ons kindje is nog niet geboren en iedereen lijkt al overal een mening over te hebben.

één jaar geleden

Hier ook goede ervaringen met onze eerste dochter er mee en ga het nu zeker weer doen! Via thegreenbutt (instagram en website) heb ik het advies gekregen om eerst 5 luiers aan te schaffen en 1 overbroekje (tweedelig systeem) omdat ik het ook spannend vond of ik het niet te vies of te veel gedoe vond. Toen ik daar mee begon merkte ik hoe makkelijk het eigenlijk was en ook hoe goed gevoel het me gaf echt een betere keuze voor het milieu te maken. Wegwerpluiers zijn 1 van de 2 grootste milieuvervuilers die je als mens in je leven kan doen namelijk. Ik heb vrij snel nog 5 luiers + 1 overbroekje gekocht en later nog een keer zodat ik een volledige set had voor 3 dagen. Nu ga ik nog wat bijkopen want een newborn verschoon je vaker (mijn dochter was 11 maand toen ik er mee begon). Als je het aantal luiers koopt dat je in 3 dagen nodig hebt dan heb je genoeg. Je moet dus ongeveer elke 3 dagen wassen. Langer wachten is ook niet lekker want dan gaat het wel ruiken. Ik gebruik bamboe luiers van Hu-da (die vallen smal voor wasbare luiers maar absorberen wel veel vocht) en ik gebruik Little Lamb overbroekjes. Daarnaast is het voor de nachten fijn (als ze wat ouder zijn) om ook een booster in de luier te doen zodat ze niet doorlekken. 3 boosters in totaal dus voor de 3 nachten. 25 luiers en een stuk of 5 overbroekjes en dan ben je klaar. Wasnet inderdaad voor in de luieremmer en een wetbag voor onderweg. Wij doen ook op vakanties wegwerp en thuis wasbaar. Opa’s en oma’s deden bij logeren wegwerp. Prima! Ik gebruik daarnaast wasbare (bamboe) billendoekjes van Cheeky Wipes. Die set heb ik via nappy’s besteld. Top systeem ook! Linkjes: Overbroekje: https://www.greenbutt.nl/overbroekje-effen-kleuren.html Luier: https://www.greenbutt.nl/hu-da-basisluier-ecru-wit.html Succes!

één jaar geleden

Hier ook wasbaar en straks dus twee kinderen tegelijk in wasbaar! Vind het echt zo fijn in gebruik, al gebruiken wij s’nachts en buiten de deur wel wegwerp want ja, gemak, en ook hier werken de oma’s en opa’s niet mee met wasbaar (kopen wel zelf genoeg wegwerpluiers dus dat dan wel). Wassen vind ik geen gedoe, al moet je er idd een ritme in krijgen. Oh en als tip voor later met een grotere kind die al vaste voedsel krijgt, koop een “poep schep” want dat werkt zo veel fijner dan met wc-papier vaste ontlasting van het luier afhalen 😂

één jaar geleden

Wij zijn bij ons zoontje al vrij snel afgehaakt en toch over gegaan op wegwerp. Hij lekte vaak door en we vonden het voor onze prematuur een te groot pakket aan de billen. Ook bleek het met 2 drukke banen en nog 2 andere kinderen in huis voor ons toch wel lastig dat een en ander toch echt wel extra tijd kost. Die investeren we liever in de kinderen dan in de luiers. Jammer, want we vonden het doorzaamheidsprincipe wel erg belangrijk.

één jaar geleden

https://www.nappys.nl/wasbare-luiers/pakketten/risicoloos-wasbare-luiers-proberen Ik ben van plan om te beginnen met bovenstaand pakket. Merk ook dat veel om mij heen sceptisch zijn, maar dit pakket kun je dus retourneren na 6 weken mocht het niet je ding zijn. Dan krijg je het aankoopbedrag incl verzendkosten terug.

één jaar geleden

Heel veel mensen die commentaar hebben, kennen het helemaal niet en hebben er een compleet ander beeld bij. Gewoon proberen, je wilt je kinderen toch ook open minder opvoeden?

één jaar geleden

https://www.nappys.nl/wasbare-luiers/pakketten/risicoloos-wasbare-luiers-pr ...
Wat een handig idee, dit pakket. Dan kan je goed ontdekken of het wasbare concept bij je past. Hier in elk geval wel Huda fan!

VRIEND

één jaar geleden

Wasbaar bij nr 1 gedaan vanaf een maand of 13 en nu bij nr 2 vanaf het begin (is het idee). Heel blij met de overstap destijds. Je hebt wel echt een aantal weken nodig om eraan te wennen. Gun jezelf ook die tijd en hou er rekening mee. Heb je last van lekkage, neem dan altijd contact op met de verkoper. Die kunnen met je meekijken of de luier wel goed aan zit, en of je misschien moet boosten. Het fijne aan wasbaar is namelijk dat je in principe je juist heel goed kan wapenen tegen lekkage versus de wegwerp luiers. Hier ook een aantal sceptici in de omgeving. Maar het is hun verlies. Ik vind de pampers dus echt stinken. Als we die af en toe gebruikten, dan dachten we dat ze gepoept had terwijl het gewoon een plasje was. Het wassen en drogen hoeft niet veel werk te kosten. Je kan ervoor kiezen om alle absorberende delen gewoon de droger in te doen. En alleen de overbroekjesop te hangen. Dan alle droge en schone delen in een mand mikken en gewoon pakken wat je nodig hebt bij je verschoonplek. Je kan uiteraard ook gewoon de luiers weer in elkaar "zetten" na het wassen. Dit deden wij maar kost iets meer tijd. Je hebt veeel minder afval en geloof me die vieze luierzakken stinken een uur in de wind. De vieze wasbare luiers daarentegen niet. Mensen begrijpen gewoon niet hoe vies en vervuilende "gewone" luiers zijn. En de (groot) ouders hebben waarschijnlijk horror beelden van de oude wasbare luiers in hun hoofd. Je mag me altijd een berichtje sturen bij vragen.