65 Reacties
één jaar geleden
Een vraagje aan de kenners hier, want ik kan me dus echt geen voorstelling maken van het gebruik van wasbare luiers 😅 Ik lees in dit topic dat ze bijvoorbeeld niet drinken de eerste dagen. Maar hoe werkt dit dan?? Als de baby plast vind ik het nog wel in te denken dat een luier eventjes ligt voordat je hem wast, maar hoe dit dat dan met poepluiers? Moet je die direct uitwassen met de hand bijvoorbeeld? Ik heb echt geen idee!
één jaar geleden
Reactie op Spirit
Een vraagje aan de kenners hier, want ik kan me dus echt geen voorstelling ...
Over het algemeen is het de bedoeling dat je inlegvellen gebruikt voor poepluiers, die kan je gelijk weg gooien (of als ze niet gepoept hebben mee de was in). Het is de bedoeling met wasbare luiers dat je elke dag of wel om de dag een voorwas doet (of kort katoen programma) en daarna een hoofdwas. Daar kunnen ook de kleertjes en alles gewoon bij. De voorwas is dus een soort van handwas waar je nou aan denkt 🤗
één jaar geleden
Reactie op metalharpey
Over het algemeen is het de bedoeling dat je inlegvellen gebruikt voor poep ...
Ik zou er daarna geen kleertjes bij in gooien, want voor je luiers is het echt het beste om ze op 60°C te wassen in de hoofdwas. Voorwas = zo koud mogelijk en kort (vaak maar 30 of 45 min). Dat haalt het meest vuile water eruit.
één jaar geleden
Reactie op Spirit
Een vraagje aan de kenners hier, want ik kan me dus echt geen voorstelling ...
Als een luier erg smerig was geworden door ontlasting, spoelde ik hem vaak even met de hand uit (koud water)! Dan kon de luier even blijven liggen en daarna gewoon mee in de voorwas. Dit geldt vooral als je kindje vaste voeding krijgt. Ontlasting van borstvoeding kan je gewoon zo in de wasmachine gooien, hoef je ook geen inlegvel te gebruiken.
één jaar geleden
Ok, dus dat inlegvel kan je weggooien met de poep (handig!), of wassen en hergebruiken met plas. Je doet een voorwas om het meeste vuil uit de luiers te wassen en daarna was je ze op 60 graden. Lijkt me dat je wasmachine daarna ook wel gewoon schoon is dan, toch?
Met al dat wassen en watergebruik, zijn wasbare luiers dan nog steeds milieuvriendelijker dan wegwerp?
één jaar geleden
Reactie op Spirit
Ok, dus dat inlegvel kan je weggooien met de poep (handig!), of wassen en h ...
Ja, want elke wegwerpluier die gemaakt wordt, de materialen daarvan, de productie, vervoeren naar de winkels etc, kost allemaal grondstoffen en water, terwijl je steeds dezelfde set wasbare luiers blijft gebruiken. Dus het is niet alleen het stuk wegwerpluiers als afval wat voor het milieu belastend is maar het gehele proces.
één jaar geleden
Reactie op bebeindecember
Ja, want elke wegwerpluier die gemaakt wordt, de materialen daarvan, de pro ...
Ja nee precies, ik snap wat je bedoelt. Wat ik me meer afvroeg was of de productie etc van wasbare luiers met daarbij het vele wassen en gebruik van die inlegvellen, nog steeds duurzamer was dan wegwerpluiers, of dat het in the end niet zoveel verschilt. Maar misschien moet ik even van mij luie kont afkomen en gaan googelen om me erin te verdiepen 😅
Bedankt in elk geval, allemaal, voor de info! ❤️
één jaar geleden
Ik heb ze gebruikt voor mijn eerste kindje maar vond ze helaas echt heel onhandig. Hij kon ze sowieso niet vanaf het begin aan want ze waren echt enorm groot en toen hij ze eindelijk paste werd hij echt beperkt in zijn bewegingsvrijheid. Ik baalde zo erg want ik wilde het graag vanwege de duurzaamheid. Ik heb het een paar maanden aangekeken. Op zich qua verschonen vond ik het prima te doen als het iets is dat je echt graag wil maar wegwerpluiers vind ik toch hygiënischer. De druppel voor mij om te stoppen was het moment dat mijn zoontje maar bleef doorlekken en hoe vaak ik het ook verschoonde, het hielp allemaal niet. Ik werd er gek van. Mijn zoontje poepte maar eens in de twee weken dus hoe veel wegwerp luiers gebruik je dan op een dag.. nou vrij weinig 😅 Ik heb ze verkocht via marktplaats en ben blij dat ik er vanaf ben! Echt een teleurstelling die dingen.
één jaar geleden
Reactie op SaraNoah
Ik heb ze gebruikt voor mijn eerste kindje maar vond ze helaas echt heel on ...
Dat klinkt wel alsof jullie niet de juiste luiers hebben gehad… bij ons lekken de wegwerpluiers vaker, alleen toen mijn zoontje ineens veel meer in een keer ging plassen hadden wij doorgelekte luiers maar dat was snel en makkelijk opgelost door meer te boosteren. Qua maat en pasvorm is het idd kijken naar je kind, net zoals met kleding. En dat van beperkte bewegingsvrijheid herken ik hier sowieso niet, mijn zoontje heeft in zijn wasbare luiers prima leren kruipen en lopen deed hij ook al met 11 maanden. 😅 Daarom is een consult of een proefpakket altijd aan te raden, kan je dit soort problemen voorkomen.
één jaar geleden
Reactie op bebeindecember
Dat klinkt wel alsof jullie niet de juiste luiers hebben gehad… bij ons lek ...
Dat zou natuurlijk kunnen.. wel jammer want het leek mij wel fijn en ik vond de printjes ook zo ontzettend leuk 🤭 Wij hadden ze van het merk blümchen. Ik dacht dat het toch een vrij bekend merk was maar who knows. Fijn dat anderen wel een goede ervaring hebben met wasbare luiers!
één jaar geleden
Reactie op SaraNoah
Dat zou natuurlijk kunnen.. wel jammer want het leek mij wel fijn en ik von ...
Ja het verschilt helaas heel erg per persoon en kind, want elke merk heeft weer net een andere pasvorm en systeem… ik heb daardoor zelf gekozen voor een systeem en een merk die ik eerst helemaal niet in mijn hoofd had maar deze past heel goed bij ons (al vind ik de printjes van onze luiers niet zo mooi als de printjes bij andere merken 😄).
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op SaraNoah
Dat zou natuurlijk kunnen.. wel jammer want het leek mij wel fijn en ik von ...
Het is ook een bekend merk. Net als elskbar bijvoorbeeld. Prachtige prints. Maar daarvan weet ik dat ik die helaas niet moet aanschaffen. Het is echt meer voor de slanke kindjes dus niet voor de bolle babies die wij maken haha;). Scheelt dus echt per merk wat de pasvorm is en of t bij je past. Elskbar is goed, maar niet voor ons, net als bare and boho.
één jaar geleden
Wij hebben het een tijdje geprobeerd bij m’n dochter. Ik vind het sowieso niet vies, want je gooit de inlegger weg als er gepoept is, en de rest kun je gewoon wassen. Ik vond het alleen zo’n vol pakket. Ze liep er ook moeilijk van. Ik heb alles wel bewaard dus ga het straks gewoon opnieuw proberen, misschien dat het beter bevalt bij ons zoontje.
één jaar geleden
Wat zijn voor jullie de redenen om wasbare luiers te gaan gebruiken?
Voor ons is dat voornamelijk de afvalberg + het financiele plaatje van de luiers. Wij willen wel het evenwicht blijven bewaren tussen dat en ons comfort zeg maar.
Ik denk dat wij zullen starten met gewone pampers tot we in elk geval wat gewend zijn aan een nieuw babytje hebben (je leven staat sowieso even goed op zijn kop). Daarna gaan we wasbare luiers gebruiken, maar niet per se enkel wasbare luiers. Bv. Als we thuis zijn wel altijd, maar als we op stap zijn wegwerp omwille van het gebruiksgemak. Of bv overdag wel maar 's nachts niet. Zodat je het idd volhoud, het hoeft niet zwart-wit te zijn 😊
Mocht mijn moeder bv niet met de wasbare luiers willen werken als de kleine na verloop van tijd af en toe daar is, dan begrijp ik dat wel. Ook dan kunnen zij wegwerp gebruiken, niet?
Succes 😊
één jaar geleden
Reactie op Luckyme89
Wat zijn voor jullie de redenen om wasbare luiers te gaan gebruiken?
Voor ...
Hier ook omwille van de afvalberg (het recyclen is praktisch non-existent) en financiële plaatje. De aanschaf is dan wel wat meer maar uiteindelijk ben je veel goedkoper uit, zeker als je meerdere kids achter elkaar in wasbaar doet.
Ook begreep ik dat kinderen in wasbaar ook sneller zindelijk worden dus dat is mooi meegenomen.
Overigens heb ik van alle kanten al wegwerp toegestopt gekregen (via via kenissen die dit jaar bevallen zijn) en wij zullen de eerste periode waarschijnlijk deze wel proberen op te maken omdat een newborn toch al aanpassen is. Ik vind het alsnog wel minder voor het milieu maar ja niemand is perfect 🤷♀️ we zullen er in order geval geen extra wegwerp gaan aanschaffen.