17 Reacties

2 jaar geleden

Mensen in je omgeving inschakelen? Opa's, oma's, vrienden/vriendinnen?

2 jaar geleden

Ik denk dat je al te ver vooruit denkt misschien aangezien je zegt over een paar weken. Ben 5 weken geleden voor het eerst mama geworden van een tweeling. Mijn man is afgelopen donderdag terug begonnen met werken. Krijg je kraamhulp? Bij mij komt deze 1x in de week, die doen heel veel in je huishouden, je kan haar ook laten koken voor een paar dagen bv dan moet je het alleen opwarmen. Je kan dan ondertussen zelf gaan douchen en rusten als je dat wilt Hulp van familie vragen? Mijn zus komt 2x langs in de avond als mijn man savonds moet werken en dan maakt zij eten voor ons. Maak in het weekend extra eten voor maandag en soep die je kan invriezen? Qua slaap verdeling moet je die echt zelf bekijken met je man , ik weet niet hoelaat hij opstaat natuurlijk. Als mijn man morgenpost heeft geeft hij de fles om 5u, met geluk slapen ze dan als hij moet vertrekken en anders moet ik toch even opstaan. Met de middagpost ga ik dan weer eerder slapen en doet hij een nachtvoeding. Maar we bekijken dit ook van dag tot dag, moet voor jullie beiden haalbaar blijven en elkaar tegemoet komen! Hopelijk had je wat aan mijn bijbel 😅 en we kunnen tegen meer dan je denkt hoor 😁

2 jaar geleden

Maak vast eten voor jezelf klaar. Zodat je het zo kan pakken overdag. En hij kan toch best ook snachts een keer wat doen? Jullie hebben samen een kind, niet alleen jij. Draag de kleine in een draagdoek of draagzak, dan ben je samen maar kan je zelf nog wat dingen doen

2 jaar geleden

Jullie zijn straks allebei aan het werk: hij gaat zijn baan uitoefenen en jij zorgt voor de baby. Dat is op die leeftijd een fulltime job! Dus zorg dat jullie de overige taken (huishouden, koken, etc) eerlijk verdelen. En wat anderen al zeggen: over een paar weken is jouw herstel verder gevorderd en is ook de baby weer verder in ontwikkeling. Heb je een draagdoek of -zak? Dat maakt het makkelijker om de bonding met de baby te combineren met eten. Dan zit je baby lekker tegen je aan, terwijl jij een boterham klaarmaakt en opeet. Ik zette vanaf 2 maanden onze oudste ook wel eens in de wipstoel als ik ging poetsen. Die keek dan geïnteresseerd wat ik deed en ik kletste gezellig tegen de baby aan, terwijl ik ondertussen wat gedaan kreeg. Ik snap alleen je opmerking over het slapen niet. Je zegt dat je zoon maar een uur slaapt tussen de voedingen, maar ook dat je hem wakker moet maken. Waarom moet hij wakker worden dan? De momenten dat de baby slaapt zijn juist de momenten dat je even kan eten, douchen of gewoon rustig zitten. :)

2 jaar geleden

Ik zou ook niet akkoord gaan met alle nachten voor jouw rekening. Tuurlijk, hij moet weer werken, maar hij kan toch de laatste avondvoeding/eerste ochtendvoeding doen? Zo kun jij wat extra uren slaap pakken in de avond of ochtend.

2 jaar geleden

Over een paar weken kan in babyontwilkeling echt een wereld van verschil zijn. Probeer dus niet teveel uit te gaan van het ritme nu, dat is mogelijk niet representatief voor dan. toch snap ik je zorgen, het is ook spannend en veel. De eerste dagen zullen pittig zijn en zoeken naar een manier die past voor jou en je baby. Probeer de lat niet te hoog te leggen, voeden is bijv ook bonding. En goed voor jezelf zorgen betekent dat je ook goed voor je kind kan zorgen. Zoek ook naar manieren die het makkelijker maken. Zorg dat alles binnen handbereik is, besteed dingen zoals huishoudelijke klusjes uit, vraag hulp aan familie op dagen of voor taken. Daarbij ben ik van mening dat werken niet betekent dat je vrij bent in de nacht. Wie weet heb je dan nog maar 1 nachtvoeding maar overleg dan gewoon wie welke voeding doet. Wie weet lukt de eerste nachtvoeding voor jou, en kan hij die in de ochtend doen zodat jij dan even kan douchen. Je weet nu niet hoe het ritme is maar zoek samen je weg tzt. Wat praktische dingen waar je misschien inspiratie uit kan halen: - kind dragen geeft vrije handen voor klusjes - leg aankleedkussen of wipstoel in de badkamer. Dan kan jij douchen en kan je kind erbij zijn. Als t wakker is kan je kletsen terwijl jij doucht - investeer in gemak, denk aan draagzak, wipstoel, makkelijke maaltijden, boodschappen bezorgen, schoonmaakster. Al naar gelang wat bij jullie situatie past - vraag hulp bij dingen die moeizaam gaan. Oma bij de baby zodat jij kan douchen, eet mee bij familie enzovoorts.

2 jaar geleden

Reactie op 3maal3

Jullie zijn straks allebei aan het werk: hij gaat zijn baan uitoefenen en j ...
Ik moet hem mog steeds elke 3 uur voeden, een voeding duurt hier al snel een uur (hij is langzaam) incl verschonen. Dan heb ik dus een uur een wakkere baby ongeveer en daarna slaapt hij een uurtje, en dan moet ik hem dus alweer voeden (op een andere manier komen we niet aan de minimum voedingen op een dag) 😅 Het zal me niks verbazen als hij ook niet genoeg slaap krijgt 🤷‍♀️ vandaag consultatie bureau dan kan ik wat dingetjes vragen

2 jaar geleden

- Kook vast vooruit en vries het in - Maak voor jezelf de avond van te voren vast lunch/ontbijt/tussendoortjes klaar, zodat je het makkelijk op kan eten - wipstoel/box/Tripp trapp oid waar je zoontje in kan zitten als hij wakker is, terwijl jij kan eten. - pak eventueel nog een dutje wanneer je partner weer thuis is - slaap uurtjes van de baby goed benutten 😄 Je geeft zelf al aan, mits alles goed gaat met je herstel, gaat je man weer werken. Het duurt nog eventjes voor die tijd is aangebroken en er kan nog heel veel (positief) veranderen in die tussentijd: wellicht voel jij je ineens veel energieker, slaapt je baby wat langer door of heb jij meer ritme gevonden waardoor het allemaal wat soepeler gaat.

2 jaar geleden

Ik zou zeggen een voet voor de ander en het gewoon per moment bekijken wat lukt. Voor jezelf zorgen is ook heel belangrijk want ui een leeg vaatje kun je niet tappen 😘. Ik heb niet echt tips omdat ikzelf ook eigenlijk niet weet hoe ik het doe, behalve dat ik dingen maar gewoon doe en uitprobeer ( 4 weken geleden bevallen van 4de kindje en mijn man heeft op de dag van de bevalling bij niet een kind een dag vrij genomen 😅). Als dingen niet gaan, dit duidelijk aangeven zodat je samen een ander plan kan maken

2 jaar geleden

Mijn man gaat vannacht weer werken(nachtdiensten). Onze kleine is vandaag 11 daagjes oud. Is snachts onwijs onrustig en heeft krampjes. Ik hoop dat het alleen meevalt en lukt..

2 jaar geleden

Reactie op metalharpey

Ik moet hem mog steeds elke 3 uur voeden, een voeding duurt hier al snel ee ...
Hier zit ik ook niet op de minimale voedingen (geef borstvoeding op verzoek). En dat terwijl ze ruim 200 gram per week groeit. Hoeveel voedingen je geeft hoeft dus niet zoveel te zeggen over hoeveel je baby groeit. Misschien dat het consultatiebureau of een lactatiekundige daar meer informatie over kan geven.

2 jaar geleden

Ik denk ook dat je inderdaad al een beetje ver vooruit denkt meid. Tegen die tijd kan het ritme qua voeden en slapen alweer heel erg veranderd zijn. Bovendien ben je tegen die tijd ook al meer zelf gewend aan de situatie en ken je, je baby alweer een stuk beter. Jullie zijn beter op elkaar ingespeeld. Maar qua tips: Inderdaad maaltijden vooruit koken die je kunt invriezen en opwarmen is al een hele goede. Volgens mij heb jij ook een goede band met jouw moeder die wil je vast evt ondersteunen. Je geeft bv, maar wellicht heb je tegen die tijd wat afgekolfd. Wat ik deed toen man weer ging werken en dochter nog een nachtvoeding kreeg, is zelf optijd naar bed gaan en man de laatste fles liet geven. Ik kon dan alvast een paar uurtjes slapen tot de nachtvoeding. Dan is het wat beter vol te houden, althans voor mij destijds. En de grootste tip die ik je kan geven: maak je minder druk om het huishouden etc. en geniet van de tijd dat ze klein zijn en zoveel bij je willen liggen. Als ik ergens spijt van heb tijdens mijn eerste verlof, is dat ik mij te druk heb gemaakt om de perfecte 'huisvrouw' te zijn en wilde zorgen voor een schoon huis gestreken was, maaltijd klaar hebben staan én nog voor een kind gezorgd hebben. Dat kan gewoon niet altijd allemaal tegelijk. Onze dochter sliep overdag telkens maar drie kwartier dus daar was ik best druk mee maar omdat ik alles tegelijk wilde heb ik er echt te weinig van genoten en dat is achteraf echt jammer. Het komt wel goed vrouw!

2 jaar geleden

Mijn man is ook gisternacht begonnen. (Nachtdiensten) onze kleine is nu 3 weken. Omdat ik een knip en ook nog een keizersnede gehad heb, verblijf ik tijdelijk bij mijn moeder voor steun en hulp met de baby. Ook mijn zusjes helpen mij. Ik ben super blij met hun hulp. Niks tegen mijn man hij hielp mij ook super goed met alles, maar als ik hem de ene vroeg te doen vergat hij de andere elke keer waardoor ik het wel 3x moest zeggen hahah zo vermoeiend, bij me moeder ben ik toch iets beter ook voor mijn herstel. Thuis heb ik vaak de neiging om dingen zelf te doen. Laat me man maar lekker werken😅. Weet zo geen tips, de meeste zijn al genoemd☺️. Je kan het super mommy!

2 jaar geleden

Reactie op metalharpey

Ik moet hem mog steeds elke 3 uur voeden, een voeding duurt hier al snel ee ...
Tenzij dit op uitdrukkelijk medisch advies is, zou ik hier mee stoppen! Geef je live borstvoeding? Dan zou ik op verzoek gaan voeden. Dikke kans dat je kindje langer dan een uurtje slaapt dan. Geef je afgekolfde melk? Dan zou ik de hoeveelheid ml per voeding ophogen en zo kijken of er een voeding af kan overdag. Als je kindje iets langer slaapt, dan heb jij ook even de tijd om een uurtje extra slaap te pakken namelijk.

2 jaar geleden

Reactie op 3maal3

Tenzij dit op uitdrukkelijk medisch advies is, zou ik hier mee stoppen! G ...
Ik bedoel het minder stellig dan het overkomt. Wat ik probeerde te zeggen: volgens mij maak je het jezelf onnodig zwaar door dit te doen. :) Hopelijk heeft het CB vandaag fijne tips die je wat gerust stellen.

2 jaar geleden

Spannend he als je man weer gaat werken? Hopelijk loopt het allemaal voorspoedig tegen die tijd voor jullie!🍀 Mijn man is na de kraamweek een week halve dagen gaan werken en nu na de tweede week hele dagen (eigen onderneming). Hij komt wel thuis lunchen en dan kan ik even douchen dus dat is wel heel fijn! Qua verzorging van de kleine lukt het mij allemaal vrij prima, zeker nu ik al wat meer hersteld ben want die eerste week was het niet echt een succes 😅 waar ik tegenaanloop is de lange dagen alleen met baby, dat ik me een beetje alleen en aan huis gekluisterd voel. Ik kan mensen thuis uitnodigen maar dat vind ik toch anders dan lekker thuis met je partner, ik mis hem dan toch wel heel erg. Echt erop uit met de auto ofzo alleen met baby dat gaat nog niet echt, wandel wel af en toe een rondje. Maar goed we gaan proberen wat leuke dingen in te plannen met zn drietjes om ook wat meer qualitu time samen te hebben. Veel succes ook voor jullie dames🍀

2 jaar geleden

Ik snap niet helemaal waarom je kindje maar 1 uur kan slapen. Op zich is elke 3 uur voeden wat mij betreft hartstikke goed. Ik hou dat zelf ook als richtlijn aan, al is mijn zoontje nu 2 weken oud. Als je overdag regelmatig voedt heb je kans dat je snachts wat langere tussenpozen hebt. Alleen je schrijft dat je na een voeding van zo’n 1 uur je kindje nog een uur wakker hebt. Dat lijkt me erg lang! Google eens op ‘ wakkertijden’ . Een wakkertijd van 6 weken is ongeveer 1 uur. Dat betekent dus dat je kindje direct na de voeding eigenlijk gelijk weer naar bed moet. Het is echt verschonen/voeden/kort knuffelen/ spelen en dan gelijk weer slapen! Dit voorkomt ook dat je kindje oververmoeid raakt. Als je kindje al eerder vermoeidheidssignalen vertoont mag hij zelfs al eerder naar bed. Als je dit aanhoudt kan hij 2 uur slapen tussen de voedingen en heb je zelf ook wat meer tijd voor jezelf. Ik snap je ‘schuldgevoel’ over dat hij dan veel in bed ligt maar slapen is ontzettend belangrijk! En de wakkertijd wordt steeds langer natuurlijk.