17 Reacties

2 jaar geleden
Heeft de tandarts echt via een foto gezegd dat het om een zenuw gaat? Kan ook gewoon gevoeligheid zijn. Hier ook iemand met veel zenuw problemen in kiezen 😬, geen pretje ik snap je.
Bij mij hielp: pansoral (soort verdovende crème).. kan je proberen

2 jaar geleden
Ik heb laatst gewoon verdoving gehad bij de tandarts.. kreeg een formulier erbij… en na zoeken is er geen wetenschappelijk bewijs dat die verdoving voor complicaties kon zorgen…
Weet alleen de naam niet van die verdoving🙈

2 jaar geleden
Ik heb laatst ook nog plaatselijke verdoving gehad op mijn hoofd voor bultjes weg te halen bij de huisarts. Zou toch kijken of het niet kan eventueel met andere soort verdoving. Nog eens overleggen met je tandarts en/of huisarts? Met zo’n pijn ga je ook niet echt ontspannen je bevalling en kraamtijd tegenmoed 🥲

2 jaar geleden
Je hebt verschillende soorten verdoving. Voor zwangeren gebruiken ze andere soorten. Zonder adrenaline geloof ik 🤷🏻♀️

2 jaar geleden
Als je zwanger bent geven ze een ander soort verdoving, inderdaad zonder adrenaline. Als het inderdaad om een ontstoken zenuw in de tand gaat, zou ik aanraden deze toch te laten behandelen. Je kunt er namelijk nog zoveel meer last van krijgen. De behandeling zal (meestal) in twee afspraken gedaan worden, waarbij bij de eerste behandeling de zenuw wordt verwijderd. De ontsteking is er dan uit en zal geen last meer geven. Ik ben 7 jaar tandartsassistente geweest en wij hebben dit altijd zo gedaan.
Tandpijn is echt een van de vervelendste pijnen die je kunt hebben. Heel veel succes, je zult je erna echt veel beter voelen!

2 jaar geleden
Reactie op RaVe
Dankjewel voor de tips.. heb nog niet gehoord van andere verdoving, misschi ...
Pin me er niet op vast maar ik geloof dat het Citanest heet.
Het enige dat je kunt nemen is paracetamol… dus daar kom je wellicht ook niet ver mee. Ik zou toch de tandarts bellen en vragen of de behandeling niet toch gedaan kan worden (als de zenuw van de tand daadwerkelijk ontstoken is).

2 jaar geleden
Ooh ik heb zo met je te doen, ik had dit ook met 38/39 weken door hormonen en heel erg ontstoken tandvlees en pijn aan tandzenuwen.
Wat bij mij hielp:
- paradontax gevoelige tanden tandpasta. Gewoon erop smeren als je last hebt en niet naspoelen met water.
- veel drinken en na iedere maaltijd maar weer poetsen
- iedere 6u twee paracetamollen, goede spiegel opbouwen. En zo timen dat je ze uur neemt voordat je gaat slapen
- zorgen dat je weinig koud/warm eet.
- snachts proberen beetje rechtop te liggen.
Hoop dat je er wat aan hebt! Bij mij werd het uiteindelijk (ben nu 40 weken) wat minder dus kon wel weer slapen gelukkig. Maar ik voel je pijn.

2 jaar geleden
Reactie op sunnysidess
Ooh ik heb zo met je te doen, ik had dit ook met 38/39 weken door hormonen ...
En goed stokeren !!!

2 jaar geleden
Hier nog een tandartsassistente, wachten tot na je bevalling is echt niet menselijk.
Ja je kunt verdoven met citanest, zonder adrenaline inderdaad. De adrenaline die jij nu aanmaakt vanwege de pijn is ook niet goed.
Als je eigen tandarts je niet wil helpen zou ik een andere zoeken.
Sterkte ❤️
Voor nu, paracetamol nemen en wat hoger met je hoofd blijven, dus extra kussen of zittend slapen of rusten in ieder geval.
En je wekker zetten zodat je direct de tandarts kunt bellen zodra ze open zijn.

2 jaar geleden
Ik heb zenuwpijn in mijn handen.. ook alleen in de nacht.. misschien wil de tandarts niks doen omdat hij verwacht dat het over zou zijn na de bevalling?

2 jaar geleden
Dankje voor alle tips! Ik pas zr nu toe. Tandarts wou me niet ontzenuwen omdat ik 1,5 uur moet neerliggen en heb pas een afspraak eind december.. nu bleek de zenuw al dood te zijn maar zit ik nog met de bacterien achterag die zo een pijn doen.. ze hebben me antibiotica voorgeschreven... meningen daarover? Of can de tandartsassisyenten in deze groep?:)

2 jaar geleden
Reactie op RaVe
Dankje voor alle tips! Ik pas zr nu toe. Tandarts wou me niet ontzenuwen om ...
Wat wij gewend waren om te doen (ik ben nu geen tandartsassistente meer) was de behandeling altijd opsplitsen in twee keer; eerste afspraak de tand “openen” en schoonmaken van binnen (dus verwijderen zenuw en evt ontsteking) en de tweede afspraak wordt de tand opgevuld met een materiaal en weer dichtgemaakt. Alleen ik weet niet hoe dit in België zit.
Antibiotica is prima voor de ontsteking (bacteriën) die in de tand zitten, daarmee zal de pijn absoluut minder of misschien wel helemaal weg moeten gaan! Dat is heel fijn

2 jaar geleden
Wat Julikroos zegt doen wij inderdaad ook indien nodig kun je de behandeling opsplitsen. De eerste duurt dan maar 20 tot 40 minuten.
Kun je altijd nog na de bevalling terug komen om hem af te laten maken.
Ik begrijp inderdaad dat lang liggen niet wenselijk is.
Antibiotica ben ik zelf niet zo fan van.
Waarom zou je dat nemen als de tandarts het ook met een behandeling (die uiteindelijk toch nodig is) ook op kan lossen.
Sorry dat ik dit nu pas lees, morgen zaterdag dus geen handige dag voor actie.
Hoop dat je inmiddels geholpen bent.

2 jaar geleden
Dankje voor jullie berichten en het meedenken! Ik neem de antibiotica want er was nergens plek (ook niet bij andere tandarts en..) om me nog te laten behandelen. Ik ga maandag misschien wel nog proberen bij mijn eigen tandarts te gaan om al een gaatje te laten vullen , dat was een extra probleempje. Misschien helpt dat al iets. De ontzenuwing is pas voor eind december, maar dan zie ik na de bevalling wel of dat niet ergens sneller kan. Antibiotica it is jammer genoeg... en neem er nu probiotica bij in een poging mijn darmflora niet teveel last te brengen :/