11 Reacties

2 jaar geleden
Je werkgever heeft hier niks in te zeggen, vooral contact op blijven nemen met de arbo arts en met hem/haar een plan maken over wat mogelijk is. Dit goed zwart op wit (laten) zetten. Arbo arts is leidend, werkgever niet.

2 jaar geleden
Reactie op Miranda Beuker
Je werkgever heeft hier niks in te zeggen, vooral contact op blijven nemen ...
Ik had contact opgenomen met de bedrijfsarts. Die zei dat ik maar contact op moest nemen met HR, want ik moet er met de manager uitkomen. Daar kon zij weinig aan doen…

2 jaar geleden
Reactie op Chloe83
Kan je werkgever geen vervoer regelen?
Hij vindt dat het niet zijn verantwoordelijkheid is.

2 jaar geleden
Heb je zelf een voorstel gedaan? Een acceptabel voorstel waarbij jij de voorgeschreven 3x3 uren maakt en ook waarde toevoegd voor je werkgever?
Je werkgever zit nu eenmaal aan wet verbetering poortwachter vast, als de arbo zegt dat je 3x3 uur kan werken dan moet je werkgever samen met jou de reïntegratie starten. Zij bieden nu simpelweg iets aan dat conform de wet en arbo past, dus voor hen prima. Echter past het niet voor jou dus ik denk dat jij nu, hoe lullig het ook klinkt, aan zet bent.
Kom met een voorstel. Al is het niet voor iets wat je goed thuis kunt doen, stel dan voor dat je met de taxi naar werk komt en werk de factuur hiervoor betaald.

2 jaar geleden
Reactie op Oktomom
Heb je zelf een voorstel gedaan? Een acceptabel voorstel waarbij jij de voo ...
Ik snap goed wat je zegt. Echter staat er heel duidelijk in het voorstel van de arboarts mits zij naar het werk kan komen en anders vanuit huis administratieve taken doen.

2 jaar geleden
Maar dan is toch je tegenvoorstel: ik kom naar werk mits jullie de taxi betalen? Of: ik ga project x oppakken vanuit huis, dit ligt al lang op de afdeling en zo kan ik toch waardevol zijn?
Laat ze vervolgens maar schriftelijk bevestigen dat ze er niet mee akkoord gaan..
Ik zou trouwens wel echt een oplossing zoeken voor het vervoersprobleem. Dat is inderdaad zwart/wit gezien niet het probleem van je werkgever. De vraag is een beetje of je, gedurende je reïntegratie of uiteindelijk bij volledig herstel, die 11 km kan fietsen. Lijkt me niet heel prettig naar mate de zwangerschap voorderd. Misschien is het fijn als je naar je werkgever toe hier jouw visie en perspectief op biedt? Bijvoorbeeld: ik ga op datum x herexamen doen en er vanuitgaande dat je dan wel slaagt per y datum met eigen vervoer naar werk kan komen. Dan weten zij ook waar ze aan toe zijn en als dit allemaal binnen korte periode is, zijn zij misschien wel wat flexibeler om voor de tussenliggende periode vervoer te regelen of mee te denken met thuiswerkprojecten.

2 jaar geleden
Ik begrijp dat dit veel stress kan veroorzaken, het is dan ook vervelend dat jij in deze situatie zit. Hopelijk lukt het je om dit een beetje van je af te zetten! Persoonlijk vind ik dat de werkgever kort door de bocht is. De arboarts adviseert de werkgever wat jij kunt doen/niet kunt doen en het is aan de werkgever om met jou samen te kijken hoe jij kunt terugkeren naar werk. De werkgever heeft zorgplicht en moet handelen als een goed werkgever (dat is zijn wettelijke plicht). Dit betekent samen met jou naar alle mogelijkheden kijken en niet zijn/haar zin door drukken. Jullie moeten fatsoenlijk dat gesprek met elkaar aangaan en opzoek gaan naar een oplossing. Vervoer of niet, jij bent ziek door je zwangerschap, wat dus betekent dat jij niet in staat bent om te fietsen om zo je OV te bereiken. Dan nog is het de vraag of jij dan niet over je pijngrens heen gaat. Je zult aan je gezondheid en die van het kind moeten denken. De werkgever zal hiermee ook rekening moeten houden met de re-integratie, of deze het leuk vindt of niet. Dus simpelweg zeggen dat vervoer jouw probleem is kan je werk niet doen. Jij wordt door ziekte belemmerd om gebruik te maken van vervoer. Ik kan begrijpen dat de zorgmanager onder druk staat, mogelijk door tekort aan personeel, maar hij zal zelf moeten ook moeten meebewegen en dit zal je HR ook duidelijk moeten maken. Het moet van twee kanten. Laat je niet gek maken of onder druk zetten! Veel succes!

2 jaar geleden
Wat een ontzettend vervelende situatie en ik begrijp dat het je stress geeft. Helaas is het wel zo dat je werkgever inderdaad niet verantwoordelijk is voor vervoer naar je werk. De arts heeft gezegd dat je 3x 3 uur kan werken en dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat je kan komen, hoe lastig ook.
Ik heb ook een keer gehad dat ik niet zelf naar mijn werk kon komen vanwege gescheurde enkelbanden. Ik kon wel werken maar mocht geen autorijden en fiets en ov was niet haalbaar vanwege de afstand en de aansluiting.
De verantwoordelijk lag toen ook echt bij mij. Ik heb toen weten te regelen dat mijn lieve gepensioneerde buurman mij toen een aantal weken heeft gebracht en gehaald.
Wellicht dat je met de mensen uit je omgeving toch iets kan regelen zodat je heen en weer kan voor je werk.
Heel veel succes in elk geval.