9 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb zwangerschapsdiabetes, maar onder controle door aanpassen van voeding, jou dag curves bij, ondertussen nog maar 2 keer in de week... ik word niet ingeleid, maar heb nog wel een extra groeiecho deze week...
Weet je zeker dat je insuline moet spuiten? Of heb je eerst een gesprek met de diëtist?
Aangezien je al 36 week bent weet ik het protocol niet. Maar meestal word er eerst naar voeding etc gekeken:)
2 jaar geleden
Ik heb vorige week (35weken) ook te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Mijn nuchtere waarde en waarde na de maaltijd zijn prima, ik hoef dus verder niks te doen. Tot nu toe loopt de kleine wel voor qua groei maar niet dusdanig om hem eerder te halen (geboorte gewicht wordt geschat op 4kg).
2 jaar geleden
Heyhoi! Wat vervelend! Dat is flink schakelen even. Hier ook zwangerschapsdiabetes, maar dan vanaf week 28. In diezelfde week begonnen met insuline. Zelf ben ik erg sportief, topsport gedaan en lette altijd al veel op mijn voeding. Was echt even schakelen. Hormonen doen gekke dingen! Voor mij ook de eerste zwangerschap.
Nu 34+1 weken zwanger. Al vroeg in de zwangerschap was mijn vruchtwater te veel en de baby te groot (p99) en veel veel harde buiken (mogelijk door veel vruchtwater). Ondertussen na een maand insuline, nog meer letten op koolhydraten en nette bloedsuikers is het vruchtwater normaal en is de groeicurve afgenomen naar p90. Minder harde buiken en voel ik me beter dan voor de diabetes behandeling.
Als je insuline gaat gebruiken gaan ze je zeggen dat je met 38 weken wordt ingeleid (tenminste zo is het in het ziekenhuis hier). Toch heb je altijd eigen keuze! Als je dat niet wilt, dan niet. Ik heb er overna zitten denken om het niet te doen. Toch ben ik er op uitgekomen i.v.m. de insulines (en meerdere redenen) dat het voor ons beide beter is dat hij er met 38 weken uit komt. Als je nog specifieke vragen hebt, laat je het maar weten ☺️
2 jaar geleden
Bij mij hetzelfde geval, maar heb nu mijn suikers onder controle door dieet met zo weinig mogelijk tot geen suikers en ik ben gestopt met de insuline, want ik ben daar zowiezo geen fan van. Nu alles prima onder controle en nu hoef ik waarschijnlijk niet ingeleid te worden, waar ik eigenlijk helemaal niet achter sta. Je bent baas over je eigen lichaam en je moet doen wat goed voelt. Ik heb dit in het ziekenhuis ook aangegeven. Ook wordt dit mijn eerste kindje en wil dit zo goed mogelijk doen en ik bepaal hoe ik het hebben wil en niet het ziekhuis. Je krijgt gelijk een stempel en ook je baby, ze zeiden tegen mij gelijk al dat het een suikerbaby wordt, wat ik de grootste bullshit vindt. Ik ben nu wekelijks onder controle en alles gaat prima, zowel met mij als mijn kleine man. Succes verder en lekker doen waar je je goed bij voelt!
2 jaar geleden
Hoi Shylene,
Ik heb ook diabetes (BMI was 18.5 en ben nu 6.5kg aangekomen) en kreeg destijds van het ziekenhuis een folder mee waar veel nuttige info in staat. Deze is ook te vinden op: https://www.umcutrecht.nl/nl/voorlichting/zwangerschapsdiabetes/folder
Zelf lukt het mij tot nu toe (32wd6) om de suikerwaarden onder controle te houden middels aanpassingen in mijn dieet. Na twee weken dagelijks bloed te hebben geprikt prik ik nu nog om de dag bloed 1.5u na de maaltijden om het in de gaten te blijven houden, want hoe verder de zwangerschap vordert hoe moeilijker het kan zijn om het onder controle te houden. Zolang mijn waarden goed blijven is bij mij het advies om in te leiden bij 41 weken. Wanneer er insuline aan te pas moet komen zal dit rond de 38 weken al gebeuren. Ons kindje heeft geen opvallend grote buikomtrek of geschat geboortegewicht.
2 jaar geleden
Dit is mijn tweede zwangerschaps met diabetes + insuline.
Ik denk niet dat je direct aan de insuline moet. Je zal moeten beginnen om dagelijks je waardes bij te houden en te starten met een soort dieet aan de hand daarvan word er verder gekeken of je aan de insuline moet.
2 jaar geleden
Dit is mijn tweede zwangerschaps met diabetes + insuline.
Ik denk niet dat ...
Bij mij na 1 dag moest ik gelijk aan de insuline terwijl ik hier niet achter stond. Ik moest apart naar de dieettiste en ik had maar één dag de kans om m'n dieet aan te passen en ze kwamen gelijk met 3/4 eenheden insuline. Ben uiteindelijk gestopt met die rommel en gewoon minder of geen suiker eten en en m'n waarden in de gaten houden en nu gaat het allemaal prima en zijn mijn waarden beter dan met insuline. Maar dat is ieder z'n keuze natuurlijk.
2 jaar geleden
Reactie op Ladymelis
Bij mij na 1 dag moest ik gelijk aan de insuline terwijl ik hier niet achte ...
Ooh wat een rare gang van zaken zeg! Ik moest eerst naar de internist, diëtist en diabetesverpleegkundige, daarna dagcurves bijhouden, advies was toen ook insuline maar dat heb ik de eerste keer gewoon geweigerd. Uiteindelijk kreeg ik het met een dieet ook niet meer onder controle dus ben toen wel met de insuline gestart.