9 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb het ook, maar ben niet aan het afvallen en op dieet. Eet en drink geen of weinig suikers nu vanwege de diabetes. Ook gebruik ik insuline en moet ik mijn waarden bijhouden. Ik weet niet beter dat je niet mag afvallen tijdens de zwangerschap. In ieder geval veel succes met alles👍
2 jaar geleden
Reactie op Loulinn
Mag ik vragen wat voor een schema je gekregen hebt?? Ik heb een verhoogde s ...
Heb dit hele pakket via het ziekhuis omdat ik dat vieze zoete drankje moest drinken bij zoveel weken zwangerschap. En als het niet goed is, ben je gelijk onder behandeling van het ziekenhuis.
2 jaar geleden
Ik ben sinds week 18 gestart met insuline en van in het begin van de zwangerschap op mijn eten aan letten en waarden aan het bijhouden. Mijn waarden waren voor de zwangerschap al wat aan de hoge kant waardoor ze van in het begin hebben opgevolgd. Ze houden het (voorlopig) wel op zwangerschapdiabetes. Door deze opvolging ben ik ook amper bijgekomen en op een bepaald moment ook beginnen afvallen. Nu bevind ik me nog steeds aan de onderkant van de curve maar kom gestaag wel bij. Ik weeg al mijn koolhydraten af en eet geen suiker maar langs de andere kant eet ik wel veel kaas, noten, yohurt, mayonaise, eieren, ... en heel donkere chocolade (85-90%). Het weinige brood dat ik eet krijgt ook extra veel beleg (weliswaar ook kippenwit, hesp, kaas) en gecombineerd met een salade met mayonaise. Die zaken bevatten geen koolhydraten en geen suiker maar zijn wel calorieën. Ik vermoed dat ik daardoor net genoeg bijkom. Misschien kan dit voor jou ook helpen?
2 jaar geleden
Reactie op Ladymelis
Heb dit hele pakket via het ziekhuis omdat ik dat vieze zoete drankje moest ...
Het ligt er volgens mij aan hoe hoog je suiker is. Ik zat alleen na de OGTT er 0.2 boven met een lage nuchtere waarde (4.2) en ik zit alleen bij een diëtiste van de verloskundige. Zolang ik met eten mn suikers goed weet te houden, hoef ik ook niet naar het ziekenhuis. Ik volg ook geen speciaal dieet, maar heb mijzelf verdiept in voeding bij (zwangerschaps)diabetes en pas zo mijn eten aan. Ik houd wat ik eet bij in de Eetmeter app, waardoor ik goed kan zien hoeveel koolhydraten en calorieen etc ik binnen krijg. Ik verdeel de koolhydraten door de dag en probeer ze zoveel mogelijk te combineren met proteine/eiwitten en gezonde vetten. Bijvoorbeeld volkoren brood met gebakken ei, avocado (en dan soms ook gebakken halloumi en spek erbij :)) of een stuk fruit met ongezouten noten en halfvolle melk. Ik probeer verschillende combinaties en prik dan na 1 uur om te piek te checken. Zo weet ik een beetje wat ik kan eten. Ik heb op die manier in 5.5 week nog geen een keer te hoog geprikt.
Ik merk sinds al voor mn OGTT 5/6wkn terug niet heel veel gewicht meer aan te komen, maar ik val ook niet af. Voor zover ik weet ligt dat ook niet aan voeding want ik eet ruim voldoende koolhydraten en calorieen (zit op 2300-2500 kcal per dag). Dus zal aanleg zijn :) Maar mocht het zo zijn dat jij door het op je eten letten ook te weinig kcal binnen krijgt, kan het idd hard gaan @TS. Misschien ook je eten bijhouden in de Eetmeter app? :)
Verder qua tips voor eten en info over zwangerschapsdiabetes heb ik veel gehad aan de Britse website en instagram/Facebook pagina van Gestational Diabetes UK. Ik vind dat er heel weinig info te vinden is in NL helaas. Ook de website in instagram van Lily Nichols (dietiste) is erg leerzaam, hoewel je sommige dingen daar wel voorzichtig moet interpreteren. Zij geeft bijvoorbeeld tips voor minder koolhydraten, wat indruist tegen het advies wat in NL gegeven wordt (in NL wordt een minimum van 175gr koolhydraten per dag aangehouden). Er zijn echter geen onderzoeken dat minder koolhydraten (bijvoorbeeld 100gr) kwaad kunnen, maar in NL nemen ze geen risico. Ook zegt zij gewoon orgaanvlees te eten; maar die tip zou ik dus ook niet opvolgen ;-).
Succes en hopelijk lukt het om aan te komen of iig je gewicht gelijk te houden!
2 jaar geleden
Reactie op Loulinn
Mag ik vragen wat voor een schema je gekregen hebt?? Ik heb een verhoogde s ...
Hoi Loulinn, ik kreeg een gedrukte versie van dit boekje mee. Dat geeft m.i. wel een goede indruk van wat wel en niet kan.
https://www.umcutrecht.nl/nl/voorlichting/wat-kunt-u-eten-bij-zwangerschapsdiabetes/folder
Verder kan je maaltijden meer verspreiden over de dag. Zo is mijn suikerwaarde vaak te hoog na 3 boterhammen met hartig beleg, dus dan zou ik er 2 kunnen nemen en een uurtje later weer 1. Uiteraard kan ik er ook iets anders voor in de plaats nemen, zoals salade of een gekookt eitje.
Succes!
2 jaar geleden
Ik heb bij de suikertest 10.4 geprikt. Daarna naar diabetes verpleegkundige en ook dietiste. Ik probeer niet meer te snoepen, en let op mij beleg. Eet verder gewoon brood ( wel volkoren) en zelfs patat of pizza. Dat gast qua suiker goed. Ben nu 27 weken en 4kg lichter dan voor ik zwanger werd.