36 Reacties
17 dagen geleden
Wat vervelend om te lezen! Ik heb een soort gelijk iets gehad. Ik ben toen gaan kolven om goed te kunnen zien wat ze nou precies binnen kreeg. Dat gaf mij meer rust omdat ze dan wel borstvoeding kreeg, maar dan vanuit de fles. We konden op die manier beter monitoren wat ze qua hoeveelheden binnen krijgt.
Mogelijk dat dit voor jou ook een optie is? Dan zou je nog even kunnen wachten met kunstvoeding erbij.
17 dagen geleden
Ik heb net een hele week kolven al achter de rug. Mijn zoontje is een flinke jongen, kreeg te weinig binnen en is uiteindelijk vanwege dat ik hem niet meer wakker kreeg nachtje in ziekenhuis geweest.
17 dagen geleden
Dat is heel vervelend. Hier hetzelfde gehad, dus ik ben gaan kolven. Ik heb eerst twee dagen om en om bv en kv gegeven in de fles. Mede omdat mijn productie ook best laag was. Hij was weer aangekomen gelukkig. Nu geven we uitsluitend bv in de fles. Dat zou je dus kunnen doen voor je definitief overgaat op kv. Je zou dan ook nog terug kunnen naar aan de borst zodra het weer beter gaat.
17 dagen geleden
Ik heb net een hele week kolven achter de rug, ga nu weer opbouwen richting weer aan de borst. Ik zou zeggen schakel zeker een lactatiekundige in!!! Er zit echt veel kracht in jou als moeder, laat je niet te veel leiden door cijfertjes. Een lactatiekundige kan jou begeleiden uit dit dal van je jongetje, en uiteindelijk weer naar borstvoeding. Kost wel veel geduld en tijd maar kan ook zomaar weer beter gaan, ik zit nu vandaag opeens zomaar weer 3x met een hele goeie borstvoeding. Schakel vooral hulp in.
17 dagen geleden
Reactie op Hibiscus
Dat is heel vervelend. Hier hetzelfde gehad, dus ik ben gaan kolven. Ik heb ...
Hoeveel tijd liet jij tussen de voedingen? Dan wil ik ook wel gaan wisselen tussen de voedingen door om het uit te proberen.
17 dagen geleden
Mijn zoontje z’n geboortegewicht was 3455. En zn laatste dag van kraamweek was hij nog steeds niet boven ze geboortegewicht. Heb besloten toen een flesje kunstvoeding per dag te geven. En ik kolf dan ook dat Melk eruit en geef dat in flesje. Ik merk dat hij gewoon niet goed m’n tepel pakt. Alhoewel ik hem alsnog aanleg om het te proberen. Ik blijf dat nog steeds doen. Mocht ik merken dat hij nog niet vol zit dan krijgt die flesje erbij. Je kan lactatiekunde inschakelen?
17 dagen geleden
Reactie op Mzahhhhh
Mijn zoontje z’n geboortegewicht was 3455. En zn laatste dag van kraamweek ...
Hoeveel biedt je aan in het flesje nadat je merkt dat hij niet vol zit?
17 dagen geleden
Schakel asjeblieft met een lactatiekundige. Wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat je kindje amper uit de borst drinkt. Met 40/55 min dan is hij niet voldaan, maar moe. Mogelijk is de aanhap niet diep genoeg dat de tepel niet bij het gehemelte komt. Dan drinkt hij niet effectief, maar drinkt de druppels die er in zijn mond belanden. De meeste problemen met borstvoeding zijn met een enkel consult al op te lossen. Vaak wordt dit vergoed door de zorgverzekeraar. Met kv geef je net zoveel als je bv in een fles zou geven. Je kunt dus de formule op de site van la Leche League aanhouden (deze is geschikt voor bv en kv. De formule voor kv is niet geschikt voor bv) voor het aantal kg hanteer je het geboortegewicht tot deze is bereikt.
17 dagen geleden
Reactie op kellyliannne
Hoeveel tijd liet jij tussen de voedingen? Dan wil ik ook wel gaan wisselen ...
We proberen de range van 2,5 a 3 uur aan te houden tussen voedingen in en vaak meldt hij zich dan ook vanzelf, maar we geven altijd wel zodra hij hongersignalen gaat geven. Dat kan ook wel eens na 2 uur zijn. We zitten op 10 voedingen per dag. De zeldzame keren dat hij na 3 uur nog lag te slapen, lieten we hem gewoon slapen. Als dat te vaak gebeurd zou ik wel wakker maken.
17 dagen geleden
Ik zit nu in hetzelfde schuitje. Gisteren bij het consultatiebureau bleek onze dame ook te zijn afgevallen. Nu moet ik extra kolven en dat in de fles bijgeven. Ik hoef maar 30cc en dat krijg ik er maar met pijn en moeite uit. Mijn oudste maandenlang succesvol borstvoeding gegeven maar kolven lukte toen ook niet goed. Maar nu ben ik echt zo onzeker over mijn productie. Ik wil niet over op kunstvoeding maar zal wel moeten als ze nu niet snel aankomt. De 18e afspraak bij de lactatiekundige. Gelukkig kon dat geregeld worden via de ggd en hoop ik snel antwoorden te hebben. Overigens poept en plast ze echt ontzettend veel dus snap er niks van
17 dagen geleden
Reactie op Nover
Ik zit nu in hetzelfde schuitje. Gisteren bij het consultatiebureau bleek o ...
Zo ontzettend herkenbaar. Kunstvoeding heeft ook zeker niet mijn voorkeur, maar maak me zo’n zorgen over ons zoontje. Het is al een klein mannetje en hij valt constant af.. en poepen en plassen gaat hier ook ontzettend goed! Wel sinds hij meer drinkt momenteel. Zit je dochtertje wel nog bij je aan de borst en hoelang drinkt ze dan en om de hoeveel tijd ertussen?
Met de hand kolven ging bij mij erg moeizaam (max 30cc na beide borsten) maar nu sinds vandaag een handsfree dubbele kolf binnen van Vulpesgoods, en heb toch 120cc kunnen krijgen na een halfuur kolven aan beide borsten. Hoop zo toch nog een beetje bij te kunnen geven… Wil je mij misschien op de hoogte houden van de afspraak met de lactatiekundige? Ik ben erg benieuwd hoe het bij jou gaat ontwikkelen en of ze misschien nog goede tips heeft☺️
17 dagen geleden
Reactie op Hibiscus
We proberen de range van 2,5 a 3 uur aan te houden tussen voedingen in en v ...
Hij is overigens een week jonger dan die van jou, dus hoeveel cc kan ik niet zoveel zinnigs over zeggen. Wij gebruiken als richtlijn de formule van la leche league nu met bv in fles. Eigenlijk gaven wij gewoon "teveel" in de fles die twee dagen om en om voeden en hij dronk naar behoefte. Dan noteerden we constant hoeveel hij werkelijk dronk om er wat vat op te krijgen. Wel met de hele trukendoos: muts af, boertje tussendoor, verschonen tussendoor etc. Anders viel hij gerust in slaap na 30 a 40 ml om vervolgens niks meer te willen.
17 dagen geleden
Reactie op Hibiscus
Hij is overigens een week jonger dan die van jou, dus hoeveel cc kan ik nie ...
Ik wist niks af van de formule van la leche league, maar heb het even opgezocht en dit is wel goed om te weten! Vind het zo lastig als je niet weet hoeveel hij daadwerkelijk met de borstvoeding binnen krijgt en het dan moet gaan afkolven. Maar dit is top, hier kan ik zeker wat mee! Ik noteer ook inderdaad hoeveel ik aanbied en hoeveel hij daadwerkelijk drinkt nu we ook kunstvoeding erbij geven. Ook ben ik begonnen met kolven om een beeld te krijgen van hoeveel hij daadwerkelijk binnen krijgt en zodat we dit ook nu een beetje bij kunnen houden.
17 dagen geleden
Veel goede tips al voorbij zien komen. Fijn dat de jeugdarts mee komt kijken.
Aanvullend ideetje:
Heb je misschien de mogelijkheid om met een precieze weegschaal de kindje te wegen voor en na de voeding? Dan kan je ook zien wat je kindje binnen krijgt, zonder te hoeven kolven.
17 dagen geleden
Reactie op miloustephanie
Wat vervelend om te lezen! Ik heb een soort gelijk iets gehad. Ik ben toen ...
Zeker een goede tip! Ik ben inderdaad ook vanaf vandaag begonnen met kolven om het een beetje bij te kunnen houden. Dit gaan we ook aanbieden in flesjes om te kunnen zien wat hij daadwerkelijk binnen krijgt😊 Thanks!
17 dagen geleden
Reactie op kellyliannne
Ik wist niks af van de formule van la leche league, maar heb het even opgez ...
Wat je kolft zegt niks over wat je kindje bij je drinkt 😉 noorderlicht gaf daarvoor een goede tip met de weegschaal. Wel wegen voor en na de voeding zonder tussentijds verschonen (en kan gewoon met de kleren aan). Een babyweegschaal kan je vaak voor ongeveer 10,- op marktplaats vinden.
17 dagen geleden
Reactie op kellyliannne
Ik wist niks af van de formule van la leche league, maar heb het even opgez ...
Ja, ik vind het sowieso een handige website om op terug te vallen als ik het even niet weet. Houd er wel rekening mee dat je kindje meer uit je borst haalt dan de kolf. Ik werd er een beetje onzeker van toen mijn productie zo "tegenviel". Maar de lactatiekundige heeft mij wel gerust gesteld.
17 dagen geleden
Reactie op newmommy😍
Wat je kolft zegt niks over wat je kindje bij je drinkt 😉 noorderlicht gaf ...
Ik bedoel ook meer, dat we het gekolfde melk nu in flesjes kunnen aanbieden om te zien wat hij daarvan daadwerkelijk drinkt om een beetje beeld te krijgen. En de tip van de babyweegschaal neem ik ook zeker mee!